Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Stroomkosten

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een vraagje! Weet iemand hoeveel een gewone pc (beeldscherm en kast) en een laptop (aan de lader!) voor hoeveelheid stroom vreet en dat ongeveer kost als ze allebei een maand aan staan! Hoeft niet perse pziez te zijn maar heb een vader die pc en laptop op de meest ongebruikelijk tijden uit zet terwijl ik wat aan het downloaden ben en zelf weg ben. Hij beweert dat het harstikke duur is per maand om zo'n pc en laptop draaiende te houden! Na ja in ieder geval iemand een indicatie van de kosten laat het hier horen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een pc kost per jaar!! ik geloof iets van 100 gulden, dus dat is een gulden of 8 per maand, valt nog wel mee. (vooral als je de monitor uitzet)

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2006 02:20 ]

Verwijderd

Ik zou het werkelijk niet weten, maar je kan er een metertje tussen zetten als je het exact wil weten (en aan je pa laten zien). Je zet ze tussen de stekker en het stopkontakt en aan het eind van de maand reken je af (of niet).

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

De kosten zijn vrij laag zeker als je rekening houdt met de nachtstroom en dingen als: Je stookt bijna 8 maanden per jaar in huis. En dat zal nu wat minder zijn omdat de PC wat warmte afgeeft

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Wat ik gedaan heb is m'n pa een beetje opgestookt om ook eens een hoge uptime te halen.
Dat werkte eigenlijk net zo goed, alleen het is niet echt leuk meer nu 'ie z'n 42 dagen Win2K-uptime zo inwrijft (mijn bak is lang instabiel geweest door een slechte harddisk-bracketset, je bent LANG aan het zoeken voor je zoiets vindt |:().
Als je stroom wilt besparen, zet dan in ieder geval je monitor uit 's avonds en 's nachts, en gebruik overdag zoveel mogelijk de standby van je monitor in plaats van een screensaver.
Als de search het doet is dat ook een handige naslag, dit onderwerp komt me bekend voor :).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 16 november 2001 23:44 schreef REFUSED het volgende:
iemand hier naast me zegt gemiddeld 2 gulden per dag maar ik weet absoluut niet waar dat op gebaseerd is dus misschien dat iemand meer weet
Dat zou dus ongeveer 4 KWh zijn. Dat is belachelijk hoog. Daar kom je nog niet op als je alle maximale stoom optelt. En die heb je alleen als je hem net inschakeld

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op vrijdag 16 november 2001 23:48 schreef Ortep het volgende:
De kosten zijn vrij laag zeker als je rekening houdt met de nachtstroom en dingen als: Je stookt bijna 8 maanden per jaar in huis. En dat zal nu wat minder zijn omdat de PC wat warmte afgeeft
8 Maanden!?! zijn er eerder 6 denk ik (oktober, november, december, januari, februarie en evt. Maart)

• machiel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 10:29
Een pc verbruikt zonder monitor rond de 75 Watt. Zeg een laptop 25 Watt. Ruim genomen, 150 Watt samen.

150 Watt = 0.15 kWatt
1 kWatt kost 25 cent per uur
0.15 * 0.25 = 0.0375 gulden per uur
24*365/12*0.0375 = 27,38 gulden per maand.

Met monitor aan (24/7), ongeveer het dubbele (19" = 140 Watt)

Dus orde van grootte is 25-50 gulden per maand.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 12:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

Even dit: Het gaat er niet om dat je je apparatuur uitzet omdat de kosten zo hoog zijn, maar omdat je rekening houdt met het milieu!

En heb je echt zoveel aan het downloaden dan? stel je voor dat je gem 50 kb/sec download:

50 x 60 x 60 x 24 x 7 x 52
-------------------------- = 131.040.000 kb per maand
12

even grofweg genomen kom je dan uit op 130 gig! Nou veel succes met het branden of op de tapestreamer zetten!

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Op zaterdag 17 november 2001 00:43 schreef laupro het volgende:
Even dit: Het gaat er niet om dat je je apparatuur uitzet omdat de kosten zo hoog zijn, maar omdat je rekening houdt met het milieu!

En heb je echt zoveel aan het downloaden dan? stel je voor dat je gem 50 kb/sec download:

12

even grofweg genomen kom je dan uit op 130 gig! Nou veel succes met het branden of op de tapestreamer zetten!
Als ik gem. met 50 kb/sec zou downloaden zou ik heel gelukkig zijn :)

En je kan 's nacht ook DVD rippen & defragmenteren en dat soort dingen.

Verwijderd

Op zaterdag 17 november 2001 00:43 schreef laupro het volgende:

12

Dat is niet eens zo heel erg superveel hoor... download DUmeter maar eens en hou het maar eens in de gaten. Ik schrik er zelf ook van: Deze maand alweer 50.38 GB down en 14.64GB up en dan zijn we net op de helft van de maand.

Maar om weer ff ot te zijn, de kosten voor een gemiddeld systeem 24/7 aan waren iets van 350 per jaar heb ik erges gelezen (uitgegaan van beeldscherm uit want dat issie het grootste gedeelte van de tijd ook). Dus die berekening van 25-50 piek per maand is idd heel aardig in de buurt.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op zaterdag 17 november 2001 00:46 schreef OProg het volgende:

[..]

Als ik gem. met 50 kb/sec zou downloaden zou ik heel gelukkig zijn :)

En je kan 's nacht ook DVD rippen & defragmenteren en dat soort dingen.
Haal je dat niet dan? Of ben je 'weer' zo'n 'ik-internet-via-de-telefoonlijn-gebruiker'? (niet lullig bedoeld). Ik heb net eventjes Adobe Acrobat Reader download omdat wat databladen bij conrad (wat een ***-overzichtelijke site trouwens!), en dat jaag je met 100 kb/s je pc in hor!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op zaterdag 17 november 2001 00:49 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Dat is niet eens zo heel erg superveel hoor... download DUmeter maar eens en hou het maar eens in de gaten. Ik schrik er zelf ook van: Deze maand alweer 50.38 GB down en 14.64GB up en dan zijn we net op de helft van de maand.
Oke, maar doe je dat in je eentje? En ik ga er dan wel vanuit dat je die gegevens ook opslaat hè! Maar het is wel waar, ga jij maar is een middagje sky-radio luisteren via inet ofzo, dan denk je aan het einde ook wel van 'wouw' mijn computers is druk geweest! :)

Verwijderd

Op zaterdag 17 november 2001 00:50 schreef laupro het volgende:

[..]

Haal je dat niet dan? Of ben je 'weer' zo'n 'ik-internet-via-de-telefoonlijn-gebruiker'? (niet lullig bedoeld). Ik heb net eventjes Adobe Acrobat Reader download omdat wat databladen bij conrad (wat een ***-overzichtelijke site trouwens!), en dat jaag je met 100 kb/s je pc in hor!
gemiddeldes vallen altijd heel erg tegen... hoe vaak zit je op internet wel niet iets te lezen? Of als je snachts download heb je eigenlijk altijd wel weer dat als je sochtends kijkt dat hij nog maar halverwege is omdat hij halverwege de nacht eruit geknald is.
Op zaterdag 17 november 2001 00:52 schreef laupro het volgende:

[..]

Oke, maar doe je dat in je eentje? En ik ga er dan wel vanuit dat je die gegevens ook opslaat hè! Maar het is wel waar, ga jij maar is een middagje sky-radio luisteren via inet ofzo, dan denk je aan het einde ook wel van 'wouw' mijn computers is druk geweest! :)
Er zit op z'n hoogst een paar honderd mb bij van de computer van m'n ouders die aan mijn computer hangt met een gedeeld internet verbindinkje. Maar die lui doen echt nauwelijks iets downen, da's alleen maar surfen en dan nog maar een paar uurtjes. En ik luister nooit radio via internet en speel ook vrijwel nooit spelletjes online...

• OProg

OProg

Molletje

Op zaterdag 17 november 2001 00:50 schreef laupro het volgende:

[..]

Ik zie het ergens wel als een lullige opmerking... :P ;) Maar nee, ik heb kabel en kan hoge snelheden halen maar dat lukt helaas niet altijd omdat de plaatsen waar ik van download soms vrij langzaam zijn :7

En een download loopt ook wel eens op het midden de soep in...

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op zaterdag 17 november 2001 00:54 schreef OProg het volgende:

[..]

Ik zie het ergens wel als een lullige opmerking... :P ;) Maar nee, ik heb kabel en kan hoge snelheden halen maar dat lukt helaas niet altijd omdat de plaatsen waar ik van download soms vrij langzaam zijn :7

En een download loopt ook wel eens op het midden de soep in...
Ik snap het maar het gaat mij er meer om: waarom je pc '24/7' aan laten staan terwijl je toch niet altijd download!

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 20:11
Tja, die van mij staat dapper 24/7 webserver te spelen :) Dát kan ook een reden zijn natuurlijk :)

• OProg

OProg

Molletje

Op zaterdag 17 november 2001 00:57 schreef laupro het volgende:

[..]

Ik snap het maar het gaat mij er meer om: waarom je pc '24/7' aan laten staan terwijl je toch niet altijd download!
Webserver, defrag, audio filteren en bewerken, wekker, uptime niet willen verkloten, enz...

Moet ik me nu schuldig voelen?

Verwijderd

Het heeft niet veel nu het milieu te helpen door op je stroomrekening te sparen, de grote oliemaatschappijen willen eerst alle olie op maken voordat ze echt overgaan op alternatieven. Dit doen ze omdat ze veel meer aan olie kunnen verdienen dan aan bijv enkele gratis stroom voorzieningen die Nicolas Tesla uitgevonden heeft. Die bedrijven hebben trouwens ook veel patenten voor energieuitvindingen opgekocht.

Verwijderd

tuurlijk als we echt willen kunnen we rekening houden met het milieu en zuinige energie gebruiken enzo maar denk je nou echt dat ze die olie maatschappijen allemaal failiet laten gaan ? ze zullen vast wel een auto hebben ontwikkeld die 1 op 400 rijd ofzo hoor :)

• GreenPictures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

Computer Centrum Noordwijk postte op een ander forum:

- Energie kosten berekening 2001/2002
- Alle bedragen zijn afgerond naar boven dus ook de energie prijs per Kwh.
- De gebruike tarieven zijn afkomstig van de Nuon
- Stroom verbruik van voorbeeld Pc zijn ruim genomen en naar boven afgerond
- Onder voorbehoud van rekenfouten en tariefswijzigingen.
- Monitor is in de watage berekening meegenomen voor 1760 Branduren (4 uur per dag)
----------------------------------------------------------
Kosten 24 uur per dag 7 dagen per week 365 dagen per jaar

Een pentium II 266Mhz
S3 VGA
SB 16
CD-ROM
HD 5400 RPM
15"inch monitor

verbruik ca. 100W per uur incl monitor branduren
verbruik van 1Kwh per 10 uur

8760 per jaar
waarvan 4745 uur laag tarief a fl. 0.07 per Kwh (0.06532)
waarvan 3650 uur hoog tarief a fl. 0.13 per Kwh (0.12703)
Reguliere energiebelasting fl. 0.13 per Kwh
Netbeheer laag tarief fl. 0.03 per Kwh
Netbeheer hoog tarief fl. 0.09 per Kwh

Verbruik laag tarief 474.5 Kwh
verbruik hoog tarief 365.00 Kwh
-------------------------------
Totaal 839.5 Kwh per jaar

Kosten energie belasting fl. 109.14
Kosten netbeheer hoog tarief fl. 32.85
kosten netbeheer laag tarief fl. 14.23
Kosten laag stroom verbruik fl. 33.22
kosten hoog stroom verbruik fl. 47.45
---------------------------------------
totaal excl btw 19% fl. 236.89
btw fl. 45.01
totaal incl btw 19 fl. 281.90 per jaar
Kosten Per maand incl fl. 23.49

--------------------------------------------------------

Een pentium III 1000Mhz
Gforce 2 32Mb
SB Live
CD-ROM
CD-Brander
HD 7200RPM
17: inch

verbruik ca. 250W per uur incl monitor branduren
verbruik van 1Kwh per 4 uur

8760 per jaar
waarvan 4745 uur laag tarief a fl. 0.07 per Kwh
waarvan 3650 uur hoog tarief a fl. 0.13 per Kwh

Verbruik laag tarief 1186 Kwh
verbruik hoog tarief 912 Kwh
Totaal 2098 Kwh per jaar

Kosten energie belasting fl. 272.74
Kosten netbeheer hoog tarief fl. 63.84
kosten netbeheer laag tarief fl. 35.58
Kosten laag stroom verbruik fl. 83.02
kosten hoog stroom verbruik fl. 118.56
totaal excl btw 19% fl. 455.18
btw fl. 86.48
totaal incl btw 19 fl. 541.66 per jaar
Kosten Per maand incl fl. 45.14

------------------------------------------------------

Een Dual Athlon MP 1000Mhz
Gforce 3 64Mb
SB Live
CD-ROM
CD-Brander
2x HD 7200RPM
19: inch monitor

verbruik ca. 400W per uur incl monitor branduren
verbruik van 1Kwh per 2.5 uur

8760 per jaar
waarvan 4745 uur laag tarief a 0.07 ct per Kwh
waarvan 3650 uur hoog tarief a 0.13 ct per Kwh

Verbruik laag tarief 1898 Kwh
verbruik hoog tarief 1460 Kwh
Totaal 3358 Kwh per jaar

Kosten energie belasting fl. 436.54
Kosten netbeheer hoog tarief fl. 102.20
kosten netbeheer laag tarief fl. 56.94
Kosten laag stroom verbruik fl. 132.86
kosten hoog stroom verbruik fl. 189.80
totaal excl btw 19% fl. 918.34
btw fl. 174.48
totaal incl btw 19 fl. 1092.82 per jaar
-------------------------------------------------
Kosten Per maand incl fl. 91.07

-------------------------------------------------------------
Conclusie: The kosten zijn in verhouding met vorige jaar, voor de invoering van de nieuwe heffingen e.d. naar schatting 27% gestegen. (Helaas heb ik geen accurate gegevens van dat jaar bij de hand dus het percentage kan afwijken)
--------------------------------------------------------------

Onderstaand cijfers zin geldig voor de totaale energie rekening en moet je los zien van de bovenstaande
--------------------------------------------
Kosten vastrecht per jaar fl. 228.00 excl
Kosten net beheer per jaar fl. 129.00 excl
Teruggave energie belastin per dag fl.-0.85
Teruggave energie belasting totaal fl.-310.25
------------------------------------------------
Totaal per jaar aan extra vaste kosten fl. 55.63

------------------------------------------------
Gemiddelde energie rekening per maand Per huishouden
fl. 240.00
...... gelukig hoef ik de stroomrekening niet te betalen..

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

Pagina: 1