Toon posts:

[ASP BLOB] image resize uitdaging

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet zo'n heel erge ASP held en zit met het volgende probleem:

Op dit moment ben ik bezig met een relatief simpel fotoboek, die door leken bijgehouden moet gaan worden. Dit fotoboek is opgedeeld in bijhoudbare categorien enz enz enz. De foto's sla ik op in een BLOB (Binairy Large Object). Is MSAccess terminologie: OLE veld in Access.

Dit gaat allemaal redelijk soepel, files worden herkend op hun MIME-type, en hiermee kan ik ervoor zorgen dat met een binary-write ook alle afbeeldingen met de juiste mime-type weer getoond kunnen worden. Maar nu: IK WIL Thumbnails!
....ehm net zoals iedereen :)

Ik heb voor het resize van images al een Component (van Silberfish), maar die kan alleen van een vaste locatie op een harddisk afbeeldingen lezen en niet uit een database, noch naar een database wegschrijven.

Het liefste zou ik tijdens het uploaden twee images wegschrijven in de database; de originele en een netjes geresamplede...voornamelijk omdat ik zo de tussenstap van het wegschrijven naar schijf oversla, omdat dit vaak nochal traag gaat, terwijl het uploaden naar en downloaden van een database soepel en snel gaat...

ehm, help?

(jaja ik heb al gelezen dat het met PHP heel makkelijk gaat, maar helaas heb ik nu effe niet de mogelijkheid om dat te gebruiken.)

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik denk dat je dit zowiezo beter niet in de database kan opslaan maar gewoon de reference naar de image naam eventueel met pad, dan kan je bij het uploaden gelijk object aanroepen en de image thumbnailen.

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel, maar op zich heb ik daar natuurlijk ook aan gedacht, aangezien je zo je database lekker klein houdt, en hem niet al te vaak hoeft te compacten.

Maar ik ben juist zo tevreden over de snelheid die je hebt bij het opslaan naar Database. Deze is echt veel hoger dan het opslaan direct naar een pad. (Ik ben er overigens niet achter hoe dat komt). Ook zorg je ervoor dat het hele systeem wat minder foutgevoelig is. (zo kan een reference naar een afbeelding nooit verkeerd zijn).

Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar een betere component (eentje die wel met url's of BLOBs overweg kan) of, en dat lijkt met met het oogpunt op server-flexibiliteit nog beter, een manier om in ASP/VBscript een Afbeelding te resizen.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Een goed component wat je hier voor kan gebruiken is aspimage van www.serverobjects.com ik gebruik het al 2 jaar en je zal verrast zijn door de mogelijkheden die het biedt.

Behalve resizen kan je eigenlijk alles met dat ding, je kan texten aanbrengen, allerlei soorten filters zoals brightness, contratst etc aan brengen.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, ziet er goed uitgebreid en professioneel uit zeg...ga ik eens mee aan de gang.
De trial geeft me 12 dagen de tijd.

Hij's wel serieus duur ;(

Maar bedankt!