• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tot de jaren (19)60 was de aarde best een relaxte plaats om te leven(op de wereldoorlogen na dan), daarna ging het mis, criminaliteit steeg tot ongekende hoogtes, heel de wereld veranderde opeens.
Ik vraag me af hoe dat komt...

Waarom verloren wij (jongeren) ineens alle respect voor onze ouders?
Wat gebeurde er precies?
Ligt het aan de films, of muziek?
Ligt het aan de nieuwe wapens, de koude oorlog?
Ligt het aan videospellen?

Ik heb wat research gedaan, maar ik begrijp nog steeds niet hoe het komt dat het ineens onveilig werdt om je deur s'nachts open te laten, en hoe het komt dat veel mensen s'avonds bang zijn op straat.

Waarom "besloten" toen zoveel mensen ineens crimineel te worden?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 07:17

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik weet het antwoord ook niet zo direct nee.....Maar het streven naar perfectie naar het altijd meer hebben, nooit voldaan zijn zal er absoluut mee te maken hebben...

Ik denk ook niet dat de criminaliteit zal gaan dalen de komende jaren gezien onze economie, welvaart, en sociale stand van zaken.

Daarbij leven we onze levens met een absurde snelheid in de welvaarts maatschappij, het moge dan ook duidelijk zijn dat in juist de westerse landen de criminaliteit zeer hard is gestegen de laatste jaren.

Het probleem kent vele oorzaken maar weinig oplossingen die deze per directe ongedaan zouden kunnen maken.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

ik heb zo'n idee dat het juist voor die tijd veel minder leuk was om te leven. weinig medicijnen en dergelijke. je wordt niet oud en als je ziek bent al helemaal niet. in de middeleeuwen had iedereen tandpijn e.d.
dus op dat gebied is het alleen maar beter geworden. maar ja hoe meer je krijgt hoe meer je wilt. ik denk gewoon doordat iedereen het nu zo goed heeft men het nog beter wil hebben en daardoor steeds meer individualistisch denkt.

• _eLMo_
  • Niet online
Dus jullie denken dat er veel waarheid ligt in het gezegde: "Ledigheid is des duivels oorkussen"?

Dat het dus komt doordat mensen teveel vrije tijd hebben?

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Gelukkig is het er nog steeds wel een beetje, dat respect...

Ik kan mijn fiets bij de super neerzetten zonder slot, en rustig een uur in de winkel blijven, zonder dattie gejat wordt ofzo... :)
Op het station is dat helaas weer 180o anders :(

Hoe meer je naar het 'landelijke' gebied toe gaat, hoe minder (kleine) criminaliteit...

Het gaat daar wat 'rustiger', er is meer sociale controle, en daar wringt volgens mij ook de schoen.

Door de grote individualisatie (TV/Internet/whatever) lijkt het alsof men steeds minder naar het individu kijkt; klinkt tegenstrijdig, maar ik bedoel: Men gaat steeds meer van zichzelf uit in plaats van die ander waar hij/zij mee te maken heeft...
Als er al naar die ander gekeken wordt, dan is dat meestal oppervlakkig, er zijn immers nog 100.000 andere indrukken die opgedaan moeten worden...
Vooral in de stedelijke gebieden, is de 'druk' groter; er gebeurt immers meer...

Doordat er nu over de ander heen gekeken wordt, zal die ander dat ervaren als niet fijn, als die persoon dan niet helemaal past in het systeem -dat gemaakt is op die gemiddelde mens- , dan zal deze dat uiten, als de thuis situatie daar ook op leek (ook een 'mini'-systeem), dan is de kans groot dat er zogezegde 'ontsporingen' plaatsvinden in de maatschappelijke ontwikkeling van die persoon...
Bijvoorbeeld crimineel gedrag, of depressies... ;(

Aan de andere kant zijn er altijd mensen geweest die -vind ik- een steekje los hebben, en het systeem goed genoeg weten te bespelen, waardoor zij zichzelf verrijken (macht/geld) zonder zich te hoeven bekommeren om de ander...
Neem nu Hitler, Bush, O.B. Laden, Stalin, diverse drugs/maffia-bazen en ga zo maar door... :r

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

marowi:
Tot de jaren (19)60 was de aarde best een relaxte plaats om te leven(op de wereldoorlogen na dan)
Ja, klein detail, die wereldoorlogen... Maar wat je hier beweert over 'relaxt leven' is dus echt onzin. Nooit gehoord van heksenverbrandingen, inquisitie, zeerovers, kruizigingen, builenpest, slavernij, kruistochten, kielhalingen, kolonialisatie, koude oorlog, voor de leeuwen werpen, pokken, mensenoffers, ..., ..., ...?!?

'Vroeger was alles beter' - laat me niet lachen.

• _eLMo_
  • Niet online
Op vrijdag 16 november 2001 22:34 schreef MORA het volgende:

[..]

Ja, klein detail, die wereldoorlogen... Maar wat je hier beweert over 'relaxt leven' is dus echt onzin. Nooit gehoord van heksenverbrandingen, inquisitie, zeerovers, kruizigingen, builenpest, slavernij, kruistochten, kielhalingen, kolonialisatie, koude oorlog, voor de leeuwen werpen, pokken, mensenoffers, ..., ..., ...?!?

'Vroeger was alles beter'; laat me niet lachen.
Ik beweer niet dat vroeger alles beter was, ik vraag me alleen af hoe het komt dat de maatschappij in zijn geheel is ontspoord.

Neem bijvoorbeeld het aantal scheidingen.
Of het nieuws van gisteren over een ouderpaar dat zijn dochter doodsloeg.

Het lijkt steeds erger te worden.

Verwijderd

Macht, of een gebrek daaraan. Of miss wel technologie. Vroeger was er ook meer sociale controle idd. Het kan aan zoveel dingen liggen. Opvoeding? Of het gebrek daarvan. 2 verdieners. Consumptiemaatschappij?

• _eLMo_
  • Niet online
Op vrijdag 16 november 2001 22:50 schreef Spud het volgende:
Macht, of een gebrek daaraan. Of miss wel technologie. Vroeger was er ook meer sociale controle idd. Het kan aan zoveel dingen liggen. Opvoeding? Of het gebrek daarvan. 2 verdieners. Consumptiemaatschappij?
Dat is nu precies waar ik over "tob", het kan aan zoveel dingen liggen.

Verwijderd

marowi:
Het lijkt steeds erger te worden.
Inderdaad, je zegt het zelf al. Volgens mij wordt het niet steeds erger, maar wel steeds zichtbaarder; gewoon omdat de samenleving steeds opener wordt. Daarnaast is het belang van het individu in onze samenleving steeds groter geworden, waardoor je inderdaad ontwikkelingen krijgt als een toename van het aantal echtscheidingen. Maar of dat nu een verslechtering is vraag ik me af. Wat is erger: eindeloos voortzetten van een ongelukkig huwelijk, of scheiden?

Kindermishandeling is trouwens ook iets van alle tijden; vroeger kwam dat nieuws alleen niet verder dan het biechthok en tegenwoordig staat het op de voorpagina van de Telegraaf. Om maar eens een voorbeeld te noemen: honderd jaar geleden was kinderarbeid overal nog heel normaal; tegenwoordig is dat op zijn minst in onze maatschappij zéér omstreden geworden.

Om de een of andere reden leg jij de grens van het 'foutgaan' bij 1960. Persoonlijk snap ik daar niets van, want zo leuk waren de jaren 50 volgens mij helemaal niet. Ook toen werd er al gevochten in Vietnam en ook toen was er al een koude oorlog aan de gang. De jaren 30 en 40 zijn crisis- en oorlogsjaren (WOII), de jaren 10 eveneens (WOI); dan blijven er nog twee decennia over van de twintigste eeuw die dan 'relaxt' zouden moeten zijn. Beetje magertjes, imho.

Verwijderd

jonge zeik niet :D

aarde is altijd nep geweest

mischien ga ik verhuizen

• _eLMo_
  • Niet online
Op vrijdag 16 november 2001 22:56 schreef MORA het volgende:

[..]

Inderdaad, je zegt het zelf al. Volgens mij wordt het niet steeds erger, maar wel steeds zichtbaarder; gewoon omdat de samenleving steeds opener wordt. Daarnaast is het belang van het individu in onze samenleving steeds groter geworden, waardoor je inderdaad ontwikkelingen krijgt als een toename van het aantal echtscheidingen. Maar of dat nu een verslechtering is vraag ik me af. Wat is erger: eindeloos voortzetten van een ongelukkig huwelijk, of scheiden?

Kindermishandeling is trouwens ook iets van alle tijden; vroeger kwam dat nieuws alleen niet verder dan het biechthok en tegenwoordig staat het op de voorpagina van de Telegraaf. Om maar eens een voorbeeld te noemen: honderd jaar geleden was kinderarbeid overal nog heel normaal; tegenwoordig is dat op zijn minst in onze maatschappij zéér omstreden geworden.

Om de een of andere reden leg jij de grens van het 'foutgaan' bij 1960. Persoonlijk snap ik daar niets van, want zo leuk waren de jaren 50 volgens mij helemaal niet. Ook toen werd er al gevochten in Vietnam en ook toen was er al een koude oorlog aan de gang. De jaren 30 en 40 zijn crisis- en oorlogsjaren (WOII), de jaren 10 eveneens (WOI); dan blijven er nog twee decennia over van de twintigste eeuw die dan 'relaxt' zouden moeten zijn. Beetje magertjes, imho.
Goede argumenten.
Maar ik doel op het algeheel ontsporen van de maatschapij, en als je er het nieuws op naslaat blijkt dat de opgaande lijn van criminaliteit (en echtscheidingen) rond die tijd begint.

Juist die oorloog in Vietnam die jij aanhaalt is er een voorbeeld van, een gevolg van de koude oorlog.

Ik vraag me dus af of dat een reden is dat de criminaliteit etc. zo gestegen is.

Verwijderd

Uhmmm wat d8 je van een Vlekkeloze voorzetteing van het kapitalisme? --> Denivellering van de inkomens (vooral in de VS) waardoor de kleine groepen het grote geld gaan verdienen.

Lijkt mij wel de hoofdoorzaak van stijging in de criminaliteit, hoewel ik me afvraag of die er wel is.

volgens mij niet een oorzaak van sociale factoren maar hoofdzakelijk financieel

Verwijderd

De jeugd wordt te veel verwent denk ik...
De hele dag aan de pc hangen, en als het dan ff niet kan maar op straat, met vrienden.
Dan gaat het fout, beetje lol trappen, beetje stoer doen.
Degene die alleen heel(Of igg een beetje) rustig zijn wordenk dan wilde beesten.
Ook denk ik dat de film en games veel invloed hebben, veel draaid en gaat over geweld...
Of het in de oertijd anderz ging, wie zal het zeggen?

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Op vrijdag 16 november 2001 22:34 schreef MORA het volgende:

[..]

offtopic:
Kan iemand me eens uitleggen wat die Inquisitie nou eigenlijk inhoudt? :?

Ik denk dat het vooral ook veel met opvoeding te maken heeft gehad. OUders zijn makkelijker geworden. Waarom? Ik denk dat dat weer komt door de welvaart. Mensen zijn meer gaan verdienen en we hebben het nu aanzienlijk ruimer dan toen mijn ouders zo oud waren als ik (18). Iedereen heeft een auto, iedereen heeft een tv, iedereen heeft computer met internet.

Als ik zo kijk wat ik nu op mijn kamer heb vergeleken met wat mijn ouders toen hadden mag ik me zeer gelukkig prijzen. Computer, tv, stereo etc.

Signature

• _eLMo_
  • Niet online
Inquisitie is het zuiveren van de wereld. d.w.z. iedereen die heiden is (fout geloof, enz) ter dood werd gebracht.

Verwijderd

Er is gewoon meer te stelen! :)

En er is meer informatie beschikbaar dan vroeger maar lees eens oude boeken, struikrovers en dergelijke mafkezen gekken ga zo maar door....

Het is niet gestegen het verplaatst zich naar andere groepen en procentueel gezien zijn er veel meer mensen op de aarde dus ook meer criminaliteit.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

marowi schreef:
Tot de jaren (19)60 was de aarde best een relaxte plaats om te leven(op de wereldoorlogen na dan), daarna ging het mis, criminaliteit steeg tot ongekende hoogtes, heel de wereld veranderde opeens.
Welnee, de criminaliteit is relatief tot de wereldbevolking helemaal niet gestegen. A

ls je daar anders over denkt, mag je eerst weleens met wat cijfers komen, want ik geloof er niets van.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• _eLMo_
  • Niet online
Op zaterdag 17 november 2001 18:03 schreef Fused het volgende:

[..]

Welnee, de criminaliteit is relatief tot de wereldbevolking helemaal niet gestegen. A

ls je daar anders over denkt, mag je eerst weleens met wat cijfers komen, want ik geloof er niets van.
Mjaa, die indruk had ik dus ook, maar in tegenstelling tot vroeger is het nu ineens niet meer "veilig" om s'avonds over straat te lopen (vooral in de stedelijke gebieden) er is dus wel degelijk iets veranderd....

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
simpel, de mens bleef streven naar meer. dat wordt onze ondergang nog !

En men kan tegenwoordig niet meer dom gehouden worden !

Time will tell !

dikzak

Verwijderd

Mjaa, die indruk had ik dus ook, maar in tegenstelling tot vroeger is het nu ineens niet meer "veilig" om s'avonds over straat te lopen (vooral in de stedelijke gebieden) er is dus wel degelijk iets veranderd....
Sorry dat ik het zo moet zeggen maar dat is maar een persoonlijke mening. Hoe ik me voel en hoe de situatie echt is kan ook nog verschillen, voordat je met losse gebeurtenissen komt wil ik dus gewoon zeggen dat je hierover pas een 'echte' (zover dat mogelijk is) uitspraak kan doen als je serieus de statistiek gaat bedrijven met een groot aantal mensen in de testgroepen.

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 22:59 schreef X-ZERO het volgende:
jonge zeik niet :D

aarde is altijd nep geweest

mischien ga ik verhuizen
Waar naar heen ?
Terug naar je geboorte planeet ? :P

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-01 09:34

Basszje

Reisvaap!]

Eigenlijk is het dus altijd al fout geweest imo.
Vroeger werd er van alles uitgehaald overal. Alleen wisten de mensen het niet of in elk geval minder.

Nu krijg je binnen 1 minuut alle ellende de hele wereld over. Dus je hoort alle verhalen wat er overal gebeurt. Dat heeft zijn invloed op het veiligheidsgevoel.

We weten gewoon meer nu. Ik denk zelfs dat het veiliger is dan ooit. Je kan hier min of meer zeggen wat je denkt . Dat had je niet in de oudheid moeten proberen! . Dan eindigde je als leeuwenvoer of op de brandstapel.

De aandacht staat alleen heel erg naar alle foute dingen op de wereld ( negatief ) , terwijl er ook een hoop positieve dingen zijn. Dat wij nu normaal met elkaar kunnen discussieren levert een hoop goede dingen op (begrip etc ) .

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Verwijderd

No offense, maar onze samenleving is niet ontspoort. De introductie van nieuwe technologie en de KLEREZOOI die de ouders van de jaren '60 generatie ervan gemaakt heeft, heeft er tot geleidt dat de jongeren in die tijd de maatschappij in een andere richting heeft laten ontwikkelen dan dat daaarvoor het geval was (conservatief, close-minded, star, langzaam) naar de maatschappij zoals dat nu meer het geval is (individuele ontplooiing, open-minded, progressief). Waar de nadelen vroeger nauwlijks zichtbaar waren (vooral omdat dat door die generatie niet als nadeel werd gezien) is dat met de huidige nadelen wel anders. Door de open-minded maatschappij komen de problemen ook sneller naar de oppervlakte. Waar ze vroeger verborgen bleven (zoals zwanger zijn voor je getrouwt was), is dat er tegenwoordig helemaal niet meer. Respecteer iedereen zoals hij is. Niet het starre "Je MOET perse zo en zo zijn, anders val je erbuiten."

Nee hoor, de maatschappij ontwikkelt zich nu in een andere richting, die ik eigenlijk best wel zie zitten.

Marcel

Verwijderd

Door de TV, Internet, Mobieltjes (alles met informatie overbrengen) wordt er veel MEER, DUIDELIJKER(TV) en SNELLER informatie doorgegeven.

Vroeger als er oorlog was, waren er maar weinig mensen (buiten de strijders zelf) die wisten wat er gebeurde op het veld, tegenwoordig wordt alles wat maar door de media gevonden kan worden aan de mens/burger doorgegeven, vroeger waren de mogelijkheden hiervoor er gewoon niet.

Ikzelf kijk regelmatig op 4 verschillende nieuwssites, zou 40 á 50 jaar geleden niet mogelijk zijn, dus ik krijg nou ook meer info (over de wereld)

Verwijderd

Door de slappe opvoeding van veel ouders. Als je ziet hoe brutaal kinderen zijn tegeover ouders is echt niet te geloven. Er zijn legio ouders die vinden het slecht (teken van slapte) om een kind af en toe corrigerende tik te geven, kinderen gaan daardoor steeds verder met als gevolg dat ze volledig zijn los geslagen als ze 13 en ouder zijn. Ik zie het bij mijn buren kind zet s'ochtends om 6.30 het huis op stelten en ouders deden er nix aan, vonden het vreemd dat ik kwam klagen. Vroeger was ik ook vroeg op maar durfde ik geen lawaai te maken anders kreeg ik mijn vader op mijn dak. Tegenwoordig voelen ouders zich direct aangevallen als je wat over hun kinderen zegt laat staan als je hun kinderen zou corrigeren dan heb je gelijk de politie aan de broek. Vroeger werden kinderen ook door vreemden gecorrigeerd, kinderen van nu weten dat ze niet door vreemden worden gecorrigeerd en maken daar gebruik van.

Ik denk dat er ook te veel wordt gediscuseerd met kinderen terwijl het ook goed zou zijn om gewoon "nee dat mag niet" zonder opgaaf van redenen, moet ook kunnen.

Verder heeft TV een hele slechte invloed, en de beperkte macht van een leraar hebben zeker een negatieve invloed op het gedrag van kinderen.

Gevolg van bovenstaande veel kinderen maken hun school niet af, werkeloos, cirkeltje rond => ellende.

Slap optreden van de authoriteiten, als jongeren continu een zwembad onveilig magen moet daar zeer hard tegen worden opgetreden, onkruid wieden als straf (als ze al zo'n "zware" straf krijgen) daar wordt gewoon om gelachen, kijken wie er de volgende keer de pineut is. Ik ben er voor om een clubje me'ers achter de hand te houden voor dit soort zaken, telkens als er weer herrie is dan moeten ze gewoon de bevoegtheid krijgen om de heren echt flink aan te pakken (met celstraf(opvoedingskamp op amerikaanse leest) als gevolg) (moet je kijken hoe snel het is afgelopen). Klink hard maar praten helpt echt niet dat zou iedereen toch een keertje moeten inzien.

Om dit alles op te lossen moet dus de opvoeding veranderen, verharding van de authoriteiten, wij minder privacy.

Verwijderd

hmmm, maar nu leg je de verantwoordelijkheid voor de problemen weer bij de ouders maar beweert dat de overheid het maar weer moet oplossen.
(gewoon wat mij opvalt, verder niets mee bedoeld)

Een tijd terug vroeg ik me ook al af, waarom krijgen ouders niet een verplichte ouderschapscursus ofzo, inplaats van dat ze zelf maar aanmodderen. Verbazingwekkend dat het nog zo vaak goed gaat.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 23:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De jongeren van tegenwoordig hebben geen respect meer voor ouderen. Ze doen wat ze willen, ze lappen regels aan hun laars, en zijn ongemanierd. Respect en goede manieren zullen over een paar generaties volledig verdwenen zijn.
Het bovenstaande is een quote van een Romein, van 100 voor Christus.

Het valt dus allemaal wel mee :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Nice. Erg Nice.

Het is dus heel simpel: alles was vroeger beter. Je herrineringen van 20-30 jaar geleden zijn meestal over de goede dingen die je hebt meegemaakt. De slechte ervaringen worden snel verdrongen.

Marcel

Verwijderd

wel grappig als je bedenkt dat ik net 20 ben :)

Verwijderd

de wereld wordt te klein mense raken gefrustreerd.
en je hebt natuurlijk ook mesnen zijn bang voor wat ze niet kennen. heel veel mensen zijn rasistisch omdat ze alst ware bang zijn voor die buitenlanders omdat ze hun cultuur neit kunnen begrijpen. Zowiezo komt er veel geweld voort uit het feit dat we elkaar niet goed begrijpen.

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 17:55 schreef [YR]paladin het volgende:
hmmm, maar nu leg je de verantwoordelijkheid voor de problemen weer bij de ouders maar beweert dat de overheid het maar weer moet oplossen.
(gewoon wat mij opvalt, verder niets mee bedoeld)
Ouders overheid, samenleving zullen moeten samenwerken om het een en ander op te lossen. Als iedereen nou eens zijn eigen fouten onder ogen ziet, bij elkaar gaat zitten en gezamelijk een aanpak verzint dan wordt het misschien nog eens wat. Wat je nu ziet is dat we vooral naar elkaar aan het wijzen zijn en er uiteindelijk geen reet gebeurt. Ouders => school is fout, school => ouders fout etc etc. Nee
opvoeding fout, politie fout, overheid fout etc (ja het is een zooitje) wat gaan we eraan doen naar elkaar blijven wijzen?? (volgens mij wel)

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 19:24 schreef marcelvdpol het volgende:
Nice. Erg Nice.

Het is dus heel simpel: alles was vroeger beter. Je herrineringen van 20-30 jaar geleden zijn meestal over de goede dingen die je hebt meegemaakt. De slechte ervaringen worden snel verdrongen.

Marcel
In bepaalde opzichten dat het vroeger beter was ja.

-Er was veel meer sociale controle, een zwembad terroriseren dat het moest sluiten, ik weet zeker dat je dat 50 jaar geleden niet voor elkaar had gekregen.
-Een leraar in elkaar slaan, succes 50 jaar geleden daar kom je niet ongeschonden van af (als je het al durfde het in je hoofd te halen).
-Een agent uitschelden, dacht ik niet die hadden nog gezag.
-Je ouders uitschelden, forget it daar zou je echt wel een paar blauwe plekken aan over hebben gehouden.
-Een buurman uitschelden, ik denk dat die buurman je ook wel ffe zou hebben aangepakt :) .
-Op een winkel centrum de hele dag rondhangen en mensen lastig vallen, man daar had je niet eens de tijd voor je zou jezelf de pleuris moeten werken om brood op de plank te krijgen :) .
-Een schade vergoeding vragen nadat je bent mishandeld door iemand waar je hebt ingebroken, ik denk dat de rechter je destijds extra zou straffen vanwege de stompzinnige eis.
-Een Sinterklaas intocht verzieken door vuurwerk naar de lieve Sint te gooien, wederom als je al zo veel lef had zou je denk ik worden gelyncht (of hoe schrijf je dat) door het publiek (en terecht).

Dus zo slecht was het niet 8-) .

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 22:06 schreef marowi het volgende:
Waarom verloren wij (jongeren) ineens alle respect voor onze ouders?

Ik heb wat research gedaan, maar ik begrijp nog steeds niet hoe het komt dat het ineens onveilig werdt om je deur s'nachts open te laten, en hoe het komt dat veel mensen s'avonds bang zijn op straat.

Waarom "besloten" toen zoveel mensen ineens crimineel te worden?
Een verklaring is de grotere samenlevingsverbanden die verstedelijking met zich mee bracht: tot dat moment leefden mensen in veel kleinere groepen waarbinnen iedereen zo'n beetje iedereen kende. Daardoor is er binnen zo'n groep vrij sterke 'sociale controle' waardoor asociale individuen (criminelen) snel ontdekt en meestal uitgestoten worden.
Een vreemdeling (mogelijk een crimineel die door een ander groep is uitgestoten) valt direct op en zal in 1e instantie extra in de gaten gehouden worden.

Als die groepen groter worden dan een paar honder man, dan kan je niet meer iedereen kennen.
Worden het er duizenden, tienduizenden, honderduizenden; dan zijn de meeste mensen binnen zo'n groep vreemdeling voor elkaar, je kan alleen maar aanneen dat die ander geen kwaad in de zin heeft, ipv dat je dat weet omdat je hem kent (al is het maar via-via). Er is dan niet meer zo'n sterke sociale controle mogelijk, criminelen gaan dan ahw op in de massa en hebben veel minder kans ontdekt te worden.Wordt je als crimineel toch ontdekt dan kan je altijd nog naar een andere stad om het daar eens te proberen.

Films etc zijn de verhalen van deze tijd. Die verhalen komen voort uit deze samenleving en geven dus weer wat er leeft; wat we leuk vinden, waar we bang voor zijn, etc. Films op hun beurt beinvloeden tot op zekere hoogte de samenleving en dus wat er leeft. Maar daar is het niet mee begonnen; als je films zou verbieden dan zou er niet veel veranderen aan wat er binnen de samenleving leeft.

• _eLMo_
  • Niet online
Op zaterdag 24 november 2001 13:39 schreef BadRespawn het volgende:

[..]

Een verklaring is de grotere samenlevingsverbanden die verstedelijking met zich mee bracht: tot dat moment leefden mensen in veel kleinere groepen waarbinnen iedereen zo'n beetje iedereen kende. Daardoor is er binnen zo'n groep vrij sterke 'sociale controle' waardoor asociale individuen (criminelen) snel ontdekt en meestal uitgestoten worden.
Een vreemdeling (mogelijk een crimineel die door een ander groep is uitgestoten) valt direct op en zal in 1e instantie extra in de gaten gehouden worden.

Als die groepen groter worden dan een paar honder man, dan kan je niet meer iedereen kennen.
Worden het er duizenden, tienduizenden, honderduizenden; dan zijn de meeste mensen binnen zo'n groep vreemdeling voor elkaar, je kan alleen maar aanneen dat die ander geen kwaad in de zin heeft, ipv dat je dat weet omdat je hem kent (al is het maar via-via). Er is dan niet meer zo'n sterke sociale controle mogelijk, criminelen gaan dan ahw op in de massa en hebben veel minder kans ontdekt te worden.Wordt je als crimineel toch ontdekt dan kan je altijd nog naar een andere stad om het daar eens te proberen.

Films etc zijn de verhalen van deze tijd. Die verhalen komen voort uit deze samenleving en geven dus weer wat er leeft; wat we leuk vinden, waar we bang voor zijn, etc. Films op hun beurt beinvloeden tot op zekere hoogte de samenleving en dus wat er leeft. Maar daar is het niet mee begonnen; als je films zou verbieden dan zou er niet veel veranderen aan wat er binnen de samenleving leeft.
Ik vind dit tot nu toe de meest aannemelijke verklaring, mijn moeder woont in een dorpje, en daar is iid veel minder criminaliteit.

Pagina: 1