BIOS extern flshen

Pagina: 1
Acties:

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 11:17
Gegroet tweakers,

Ik heb een probleempje: Flashen is mislukt. Het betreft een Aopen AX59RPO. Doet letterlijk NIETS meer, dus ook niet van bootdisk als je een ISA video-kaartje erin steekt (verder NIETS aangesloten) :(. Flashen van de BIOS gaf een foutmelding bij het laatste stukje, dus weet nu niet of het überhaupt nog te repairen is...
Ik heb hetzelfde probleem met een ander mobo: ASUS P5A. Dit mobo heet een jaar stil gestaan en doet nu NIETS meer. Misschien dat een BIOS-flash nuttig is?

misschien een domme vraag, maar als die BIOS hardwarematig een fout zou bevatten, kan ik dan zo'n 'insect' van mijn ISA 3com netwerkkaartje trekken en daar een award BIOS overheen knallen? :P Of zijn die dingen niet zo duur?

Maar ik zoek dus iemand die een kaartje heeft om BIOSsen te flashen, misschien ergens op de HCC??

TIA!!!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

- de BootROM op een netwerkkaart is heel anders dan een BIOS chip op een moederbord

- je Asus P5A doet het niet meer, maar dat is waarschijnlijk toch een heel ander probleem?

- probeer dat ding eens te flashen *zonder* videokaart, dus maak een flop die automatisch meteen gaat flashen en probeer dat eens, bij sommige systemen kan het (ik weet zo niet welke BIOS-en dat ondersteunen, k geloof Award)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

oeps verkeerde post

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 11:17
Op vrijdag 16 november 2001 21:47 schreef limoentje het volgende:
- de BootROM op een netwerkkaart is heel anders dan een BIOS chip op een moederbord
'tis anders wel dezelfde soort... pinnetjes grootte..
- je Asus P5A doet het niet meer, maar dat is waarschijnlijk toch een heel ander probleem?
Maar de symptomen zijn wel exact hetzelfde, dus misschien dat een magnetisch iets het ding verstoord heeft, of is een BIOS daar niet gevoelig voor?
- probeer dat ding eens te flashen *zonder* videokaart, dus maak een flop die automatisch meteen gaat flashen en probeer dat eens, bij sommige systemen kan het (ik weet zo niet welke BIOS-en dat ondersteunen, k geloof Award)
Dat heb ik ook gedaan, maar hij geeft geen piep (letterlijk) meer, tis trouwens wel een Award BIOS. Ik heb voor de grap die BIOS van mijn *defecte* P5A in die Ax59PRO gestopt, hopende dat die 8k om te kunnen booten van flop universeel ofzo zou zijn, maar blijkbaar niet (of BIOS van P5A is ook verneukt).

Quote-je van Aopen:
Q72: What to do if the BIOS was screwed up after the flashing process?
In most cases the BIOS has to be re-programmed with a EPROM writer; you could ask your reseller for help, or contact our service center near you. But before that, you could try the following first:

Bootblock takes 8K space in the BIOS, usually it will be left intact during the flashing process. Once the flashing failed but fortunately the bootblock has not been corrupted, systems with PCI or ISA display cards will still show bootblock when booting, while those with AGP cards won't. And the floppy LED will blink at this moment. Assuming that you have saved the downloaded BIOS flash execution file (take ax6b210.exe for example) to a bootable disk, insert it into the floppy drive and type

A:\>ax6b210 /Py /Ry

then enter. For AGP users, sorry this has to be done blindly. After a while (say, one minute or so) reboot the system to see if the system could be restored. If not, perhaps the BIOS has been physically damaged or the bootblock has also been corrupted, sorry please ask for RMA service.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

'tis anders wel dezelfde soort... pinnetjes grootte...
moet je eens een chipboek doorlezen, er zijn gewoon standaardformaten voor dat soort sockets, maar daarom doen nog niet alle chips die erin zitten hetzelfde :)
Maar de symptomen zijn wel exact hetzelfde, dus misschien dat een magnetisch iets het ding verstoord heeft, of is een BIOS daar niet gevoelig voor?
toch is de kans klein dat het hier ook een corrupte BIOS betreft, hebbie em al gereset??

de quote van Aopen is vrij basic, dat verhaal kende je zelf ook al (omdat je over de bootblock postte) ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!