In principe zou elk keyboard met General Midi moeten voldoen. Je hebt bij de goedkopere dingen nog wel eens dat je maar 1 midikanaal tegelijk kan besturen. Dat moet je echt niet hebben.
Dat hij zelf geluid kan maken is niet nodig, de mooie klanken maak je toch met de computer, maar als je eventjes een deuntje wil uitproberen is het wel handig. Dan hoef je daar niet eerst een sample voor in te stellen en heb je geen latency. Nou kun je in Reason vrij snel een volledig instrument selecteren. Maar als je met andere programma's aan de slag gaat of zelf met samples een soundbank gaat maken ben je wel even bezig voordat je de hele toonladder kunt bespelen. Vandaar dat het wel fijn is dat je keyboard los van de computer ook wat intrumenten kan laten horen.
De nieuwe modellen van de E-serie staan op de Roland website, maar de oudere zijn uit de handel en moet je tweedehands kopen. Het gaat om de E15, E35 en E85 (heb ik) en de E16, E36 en E86 (nieuwer). E15/16 is het basismodel (weinig extra's, Midi weet ik eigenlijk niet zeker), De E35/36 heeft alles wat je nodig hebt en kan je voor 500 tot 800 wel krijgen denk ik. De E85/E86 zijn vette apparaten met veel extra's maar msschien wat te veel van het goede. Verder heb je van Roland ook de G-serie. Ik heb hier geen ervaring mee maar deze zijn ook geschikt als Midi keyboard. Ze zijn wel iets duurder.
Wat nieuwe modellen en alleen midi heb je hier:
Roland US
Van Yamaha zijn er ook een aantal mooie modellen. Dus daar zou je ook effe naar kunnen kijken.
Verder zag ik dat je wel een aardige geluidskaart hebt, met inderdaad midi door de joystickpoort. Ik heb een Maxi studio isis met een losse module voor alle stekkers, alleen is de latency niet zo geweldig. Staan je drivers trouwens op ASIO/ ASIO2 ? Dat moet de beste kwaliteit geven volgens Propellerhead.
Het is weer een heel lulverhaal geworden, maar goed, ik denk dat je er wel wat aan hebt

. Je kunt altijd mailen als je nog vragen hebt. (veelzooi@hotmail.com)