Toon posts:

Midi keyboard voor reason

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak muziek met reason en ik wilde nu eens proberen een midi-keyboardje erbij te gebruiken.
Heeft iemand nog tips voor me?
Bv. wat voor midi-keyboard, met effecten, zonder etc.
Hoeveel zo'n midi-keyboard kost enzo.
Hoe het in zijn werk gaat in reason

Ik weet verder nog niks van midi, ben er druk over aan het lezen en leren.

Ok, bedankt

P.S. ik heb een Terratec EWX 24/96, dus zonder interne midi piepjes :D

Verwijderd

Topicstarter
weet niemand hier iets van af? :'(

Verwijderd

Jawel, ik heb ook reason :) . Zelf heb ik een Roland E35 met General Midi. Het gebruik van Midi in Reason gaat vrij eenvoudig. Je selecteert in reason een kanaal voor een instrument, bijvoorbeeld een subtractor. Je selecteert op je midikeyboard ook dat kanaal en je kunt direct de subtactor bespelen vanaf je keyboard. Let er wel op dat er een vertraging tussen de aanslag en het weergeven door reason is die afhankelijk is van je geluidskaart (Latency, bij mij minimaal 45 miliseconden). Het is niet nodig om midicodes en instellingen te weten om reason aan te sturen, hij zoekt dit allemaal zelf uit. Het enige wat je dus nodig hebt is een Midi keyboard die voldoet aan de General Midi standaard. Aanslaggevoeligheid, Modulatie en Pitchbend zijn erg handig want dit kan reason ook gebruiken. Daarnaast twee Midikabels a 15,- (Ikneem aan dat je geluidskaart midi in en uit heeft, misschien door de joystickpoort). Een redelijk midikeyboard heb je nieuw al voor 250,-. Een keyboard dat zelf ook geluid kan produceren met GM heb je tweedehands voor zo'n 500,-. Misschien is een keyboard uit de Roland E-serie iets voor je?

Heb je nog vragen of zou je misschien wat van mijn reason muziek willen horen, mail dan (zie m'n userprofile) of anders ben ik er maandag weer.

Verwijderd

Topicstarter
ahh, daar heb ik wat aan.
Wat zijn precies de voordelen van die duurdere midi keyboards. Zijn die geluiden niet gewoon met samples te 'simuleren'? Die roland e serie, waar kan ik daar meer info over vinden, ik neem aan gewoon op de roland website. Ik zal eens gaan kijken.
Mijn latency staan op het moment op 18 milliseconden, dus dat is wel aardig denk ik.
thanks

Verwijderd

In principe zou elk keyboard met General Midi moeten voldoen. Je hebt bij de goedkopere dingen nog wel eens dat je maar 1 midikanaal tegelijk kan besturen. Dat moet je echt niet hebben.
Dat hij zelf geluid kan maken is niet nodig, de mooie klanken maak je toch met de computer, maar als je eventjes een deuntje wil uitproberen is het wel handig. Dan hoef je daar niet eerst een sample voor in te stellen en heb je geen latency. Nou kun je in Reason vrij snel een volledig instrument selecteren. Maar als je met andere programma's aan de slag gaat of zelf met samples een soundbank gaat maken ben je wel even bezig voordat je de hele toonladder kunt bespelen. Vandaar dat het wel fijn is dat je keyboard los van de computer ook wat intrumenten kan laten horen.

De nieuwe modellen van de E-serie staan op de Roland website, maar de oudere zijn uit de handel en moet je tweedehands kopen. Het gaat om de E15, E35 en E85 (heb ik) en de E16, E36 en E86 (nieuwer). E15/16 is het basismodel (weinig extra's, Midi weet ik eigenlijk niet zeker), De E35/36 heeft alles wat je nodig hebt en kan je voor 500 tot 800 wel krijgen denk ik. De E85/E86 zijn vette apparaten met veel extra's maar msschien wat te veel van het goede. Verder heb je van Roland ook de G-serie. Ik heb hier geen ervaring mee maar deze zijn ook geschikt als Midi keyboard. Ze zijn wel iets duurder.

Wat nieuwe modellen en alleen midi heb je hier: Roland US

Van Yamaha zijn er ook een aantal mooie modellen. Dus daar zou je ook effe naar kunnen kijken.

Verder zag ik dat je wel een aardige geluidskaart hebt, met inderdaad midi door de joystickpoort. Ik heb een Maxi studio isis met een losse module voor alle stekkers, alleen is de latency niet zo geweldig. Staan je drivers trouwens op ASIO/ ASIO2 ? Dat moet de beste kwaliteit geven volgens Propellerhead.

Het is weer een heel lulverhaal geworden, maar goed, ik denk dat je er wel wat aan hebt :). Je kunt altijd mailen als je nog vragen hebt. (veelzooi@hotmail.com)

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Reason is idd phat in combinatie met een midi-keyboard/synthesizer. :) Ik gebruik 't hier ook...
Die delay/buffer is vrij klein en onmerkbaar als je processor snel genoeg is, en als de drivers voor je geluidskaart in orde zijn.

Verder heb ik niet veel toe te voegen, het bovenstaande verhaal is vrij helder.

#

Verwijderd

Reason + Roland EM-10 hier

maar wat jij zoekt is vast zo'n klein geval met alleen toetsen en een MIDI OUT poort en zonder on-board instrumenten.

Afbeeldingslocatie: http://www.edirol.com/images/products/h386101.jpg

http://www.edirol.com/

goed genoeg voor Reason lijkt me

Verwijderd

Topicstarter
ik ben beide sites: roland us en edirol nu aan het bekijken.
Bedankt voor de tips.
Ik heb in reason idd voor EWX 2/96 Asio driver gekozen. Ik heb een pentium II 450 mhz met 384 mb geheugen, en hierbij dus een latency van 18 milliseconden, ik vind dat aardig wat voor een 450 mhz, maar keb natuurlijk wel extra ram.
Ik denk dat ik dus een midi-keyboard van rond de 250 gulden ga kopen, omdat het toch eerst even uitproberen is (en ik moet nog nieuwe speakers kopen!!! *D)
Misschien zou een van jullie even op terratec.net kunnen kijken? daar staan bij accessoires (?) ook 2 midi keyboards.
Is dat wat?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 17 november 2001 13:44 schreef Beathoven het volgende:

[afbeelding]

Dit lijkt me idd wel wat, hier zitten dus ook geluiden in het keyboard toch?

Verwijderd

Dit lijkt me idd wel wat, hier zitten dus ook geluiden in het keyboard toch?
Nee, je ziet er inderdaad wel allerlei nummers + instrumentnamen op staan. Maar die zijn alleen van toepassing als je je keyboard op je computer hebt aangesloten en met General MIDI via je geluidskaart werkt.

De computer weet dan b.v. als jij '01 Piano' indrukt, dat ie de piano moet hebben en als jij '91 space voice' indrukt dat ie dan nummer 91 'space voice' moet hebben. :)

Zonder computer, module, sampler of een ander willekeurig MIDI apparaat kun je niks met dit keyboard.

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
En waar zou je zo'n eenvoudig keyboard in NL kunnen kopen? ik ben langs Staffhorst geweest, en daar wassie meteen 475 gulden, een beetje veel.. :'(

Zijn er misschien mensen die een goedkopere tip hebben? Ook ik ben nl. op zoek naar een KB, maar alleen met toetsen, geluid en toeters/bellen hoeft niet.. 8-)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op zaterdag 17 november 2001 13:44 schreef Beathoven het volgende:
Reason + Roland EM-10 hier

maar wat jij zoekt is vast zo'n klein geval met alleen toetsen en een MIDI OUT poort en zonder on-board instrumenten.

[afbeelding]

Ik vind het ook nogal onduidelijk. Zoekt doe gast gewoon een master keyboardje om alleen een midi signaal (dus enkel tonen) uit te sturen. Of wil hij ook een met ingebowude samples / vervorming etc. (gewoon een synth)

Want een midi keyboard stuurt enkel een midi signaal uit, dus is het gewoon een masterkeyboardje.

• Skate2000
Alleen toetsen, en een pitch/Mod wiel.. meer is niet nodig..

Misschien evt. wat knopjes die je ook kunt assignen, maar niet per se nodig.. :)

waar in NL?

• Skate2000
zijn er geen leuke sites waar je online keyboards e.d. kunt kopen? :?

Verwijderd

keyboards met samples zijn weer een stuk duurder, hij bedoelt waarschijnlijk gewoon een standaard basic MIDI keyboard.

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoel idd een standaard midi-out keyboard, puur om bv reason mee aan te sturen.
Hij moet dus pitch bend, aanslag gevoeligheid hebben enzo.
Ik ben net een nieuw topic hierover begonnen...
Daar staat het iets duidelijker denk ik

Verwijderd

Topicstarter
een synth komt later nog wel hoop ik

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

heej onneW..
ik ben ook bezig met reason..maar ik kan niets uit dat proggie halen..ik weet dat et een meesterprogramma is.maar et lukt me maar neit..
heb jij wat tofs ? om telaten zien hoe et moet enzo?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
zoals je misschien gezien hebt, mijn mp3.com adres is: http://www.mp3.com/a-lusion misschien vind je mijn nummer: Visions of wel gaaf??? dat is met reason gemaakt.. daar kun je wel een beetje horen wat je ermee kunt.
Ik wil dus heel graag reason aansturen met een midi keyboard, maar ik wil eerst iemand spreken die dit al doet.. en die me dus kan informeren over midi-keyboards

• Skate2000
Op zondag 02 december 2001 18:31 schreef OnneW het volgende:
zoals je misschien gezien hebt, mijn mp3.com adres is: http://www.mp3.com/a-lusion misschien vind je mijn nummer: Visions of wel gaaf??? dat is met reason gemaakt.. daar kun je wel een beetje horen wat je ermee kunt.
Ik wil dus heel graag reason aansturen met een midi keyboard, maar ik wil eerst iemand spreken die dit al doet.. en die me dus kan informeren over midi-keyboards
:) Hey Onne, sja, ik stuur Reason aan met Midi, en het enige dat je in principe nodig hebt is een keyboard dat èn aanslaggevoelig is (je moet het wel uit kunnen zetten) èn pitchbend + transform heeft. Dat zijn nl. wel handige functies. :9

Je knoopt de zaakjes aan elkaar, en dan reageert Reason "realtime" (K. stoel ;)) op je keyboard. De 2 knoppen voor Pitchbend en Transform (of modwheel) werken ook gewoon. Je kunt als je nu de recordknop van Reason gebruikt gewoon meespelen, en dat opnemen. Heel gaaf, en niet moeilijk.. :7

Alleen: Waar vind je goedkoop een keyboard? Ik zoek er ook nog een, ik heb nu een leenexemplaar :?

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19

BikkelZ

CMD+Z

In de Sound on Sound van deze maand stond nog een redelijk goedkoop MIDI keyboardje met 8 vrij toe te wijzen controllers (draaiknoppen) er op, buiten de normale functies.

Erg handig, zo kun je je cutoff bijvoorbeeld via een knop regelen, dat 10x zo precies en makkelijk gaat dan met je muis.

Er zitten dus geen geluiden op het ding, het is puur en alleen als keyboard en controller bedoeld.

------------

Oh ja, die Terratec EWX24/96 is erg relaxed, dan heb je ASIO drivers en ik krijg de latency zonder problemen op 10ms onder windows 2000 op 48KHz, ik denk dat het bij snellere systemen onder windows 98 nog wel naar de 4ms te krijgen moet zijn!

iOS developer

• Yokozuna
Op zondag 02 december 2001 18:31 schreef OnneW het volgende:
Vet gemaakt!!! Klinkt echt wel goed man. Heb je dat alleen met reason gemaakt? En met of zonder keyboardje? Klinkt allemaal errg goed!

• Skate2000
Op maandag 03 december 2001 17:35 schreef BikkelZ het volgende:
In de Sound on Sound van deze maand stond nog een redelijk goedkoop MIDI keyboardje met 8 vrij toe te wijzen controllers (draaiknoppen) er op, buiten de normale functies.

Erg handig, zo kun je je cutoff bijvoorbeeld via een knop regelen, dat 10x zo precies en makkelijk gaat dan met je muis.

Er zitten dus geen geluiden op het ding, het is puur en alleen als keyboard en controller bedoeld.

------------

Oh ja, die Terratec EWX24/96 is erg relaxed, dan heb je ASIO drivers en ik krijg de latency zonder problemen op 10ms onder windows 2000 op 48KHz, ik denk dat het bij snellere systemen onder windows 98 nog wel naar de 4ms te krijgen moet zijn!
Sound on sound :? Klinkt leuk.. :7 waar vind ik dat?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 december 2001 17:44 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Vet gemaakt!!! Klinkt echt wel goed man. Heb je dat alleen met reason gemaakt? En met of zonder keyboardje? Klinkt allemaal errg goed!
dank je, alles is gemaakt met reason, zonder midi-keyboard enzo. Met een midi keyboard hoop ik er nog veel meer uit te halen. :)

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, waar kan ik dat blad krijgen, gewoon op station in winkeltje ofzo, bruna??
Zo'n keyboard moet ik namelijk hebben.

De terratec ewx 24/96 is idd wel gaaf!
Goede kwaliteit..

Verwijderd

Topicstarter
BikkelZ, jij had de terratec dus ook.
Is die kaart eigenlijk full-duplex?
Ik neem aan van wel.. maar ik weet niet hoe en of ik dit in kan stellen

• Trancentral
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Je kunt ook met een add-on de keyboard gebruiken als Piano >:)

Wie wil een link? *D

Verwijderd

Ik heb dit ding van Terratec, en die werkt perfect met Reason. :)

• Yokozuna
Op dinsdag 04 december 2001 15:08 schreef Trancentral het volgende:
Je kunt ook met een add-on de keyboard gebruiken als Piano >:)

Wie wil een link? *D
Ja, maar op een normaal masterkeyboardje spelen is gewoon 10x relaxer dan op zo'n prutstoetsenbordje :)

But knopjes, niet drukgevoelig, totaal maar iets van 30 toetsen bruikbaar ofzo. Ik werk nu nog met Fruityloops en mijn pc toetsenbordje, en dat gaat heel erg klote ;) En de latency is 40ms, ook nogal erg hoog.

Verwijderd

Topicstarter
jah, ik hoorde dat dat kon ja, via het gewone toetsenbord.
Die link wil ik wel, kan ik dan reason tijdelijk aansturen via toetsenbord.
Beetje het 'tracker' idee of niet? zoals in ft2 en madtracker?
Hoeveel kost die midi master pro van terratec?
is dat het keyboard dat bij de accessoires staat? op terratec.net???

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/keys/synths/studiologic-cmk149.jpg

Kijk ff bij www.feedback.nl en dan bij het kopje 'keys' en dan 'master keyboard'.
Studiologic CMK 149
49 aanslaggevoelige grote toetsen, vele mastercontrollfuncties en een pitchbend en modulatiewiel. Compleet inclusief een kabel voor rechtstreekse aansluiting met je PC en Steinberg Cubasis AV!
Prijs: f.355,-
En als je een geldboom hebt haal je deze ! :9~ :9~ :9~ :P

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/keys/synths/alesis-andromeda.jpg

Verwijderd

Topicstarter
hehe, ja... of 2 geldbomen...
Van f.11.135,- voor f.8.999,- :)

Die van 355 ziet er wel gaaf uit.
Ik vind het wel moeilijk.. het is iig geval tot nu toe wel de goedkoopste die ik heb gezien.
De pitchbend en het modwheel.. zijn deze echt handig??
Want hier betaal je namelijk voor.
Op terratec.net staat midi smart keyboard voor 169 gulden.. ik moet ook nog nieuwe speakers, zijn gaar.
Dus ik twijfel ff over dat pitch bend enzo.

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 18:19 schreef OnneW het volgende:
hehe, ja... of 2 geldbomen...
Van f.11.135,- voor f.8.999,- :)

Die van 355 ziet er wel gaaf uit.
Ik vind het wel moeilijk.. het is iig geval tot nu toe wel de goedkoopste die ik heb gezien.
De pitchbend en het modwheel.. zijn deze echt handig??
Want hier betaal je namelijk voor.
Op terratec.net staat midi smart keyboard voor 169 gulden.. ik moet ook nog nieuwe speakers, zijn gaar.
Dus ik twijfel ff over dat pitch bend enzo.
Je kan zowieso bij die zaak nu bestellen en in 2003 betalen.

Wil je ook monitoren? Ik heb deze laatst gehaald, zijn prima voor een niet al te grote kamer.

Afbeeldingslocatie: http://www.eiland.nl/images/reveal.jpg
Tannoy Reveal studio monitor.

Set Tannoy monitoren.
Perfekte sound voor een superprijs. En nog mooi om naar te kijken ook.

Normale prijs 995,-
Setprijs 750,-
http://www.eiland.nl
Voor uitgestelde betaling; ;)
http://www.eiland.nl/ub2003.htm

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

De Terratec is onder win2k full duplex zolang je geen ASIO gebruikt, als je wel ASIO gebruikt weer niet, zo ver ik het uit heb kunnen vogelen.

Maar ik ga me er nog eens in verdiepen, misschien kun je alleen niet DirectX en ASIO door elkaar gebruiken. Maar als je dmv Rewire of een VST host geluidsproggies en plugins samen wilt gebruiken gaat dit weer prima.

iOS developer

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

De Sound on Sound ligt bij iedere Bruna op het station, het is een engels blad wat je een beetje kunt vergelijken met het Duitse C'T qua diepgang en onafhankelijkheid van de reviews, alleen dan over MIDI, recording en wat al niet meer bij het maken en produceren van muziek komt kijken.

Erg goed!

iOS developer

Verwijderd

Topicstarter
ik zal het blad eens doorlezen.
Ik heb een midi-keyboard gekocht!!! toch maar iets duurder... een midiplus ofzo...
zit vanalles op.
was 395 gulden. Maar nu werkt alles prima (alleen meest linkse toets is kapot!!! lekker, moet ik hem weer terugbrengen)
Maar het opnemen lukt me niet.
Nou ja.. vanmiddag nog wel, ging het goed.. maar nu lukt het niet meer. Hoe moet ik Reason instellen?
ik heb al heel wat geprobeerd aan en uit te zetten..
Thanks

Verwijderd

Topicstarter
zijn er nog speciale knopjes die ik moet selecteren... ik heb echt vette melodien in me hoofd en gespeeld.. maar ja, moet ik ze wel kenne opnemen.

• Skate2000
Deze vraag hadje beter in een ander topic kunnen zetten, maargoed.. De help werkt natuurlijk ook, maar ik zal je helpen. ;)

Als je speelt hoor je neem ik aan wel het geluid al? Dan is het simpel: Klik op de record knop, zet de tuimelschakelaar op "vervangen" of "erbijzetten" (in het engels natuurlijk, maar ik ken de echte term niet uit mijn hoofd :)...

Nu druk je op PLAY!, en je hoort het nummer wat je tot nu toe hebt gemaakt. alles wat je nu meespeelt, en wat je dus ook direct hoort, wordt opgenomen.... Voila!!
Pagina: 1