[gitaar] Zelfbouw fuzz pedaal

Pagina: 1
Acties:
  • 914 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18581

Topicstarter
Ik ben dus van plan zon zelfgemaakt ding te maken. Ik zit veel op het nirvana fan club gitaar forum en daar heb ik een schema gevonden van de univox superfuzz.
Na wat reviews te hebben gelezen op harmony central heb ik besloten eens naar mijn vader te gaan (ik=14), hijs best technisch en zij dat het niet zo heel erg moeilijk zou zijn. Hij wist niet precies wat alles was en daarom heeft ie zn tweelingbroer gebeld, want hun twee zijn echte techneuten enzo.
Dat was 2 weken geleden, gisteren belde mijn oom dus op en vertelde dat hij bijna alle onderdelen al had (hij werkt bij stork) op een paar condensatoren na. Het enige waar we nu nog naar op zopek zijn is een pedaal om het geheel in te bouwen, het beste zou zijn om een oud/kapot gitaarpedaal te gebruiken maar ik weet niemand die er 1 heeft.

Maar reacties, feedback en pedaal aanbopden zijn welkom.

Het schema heb ik trouwens van www.unofficial-mudhoney.com dacht ik...

edit:
een directere link [url][url="http://www.unofficial-mudhoney.com/vincent/_pedal.htm[url]"]http://www.unofficial-mudhoney.com/vincent/_pedal.htm[url][/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Je kan bij de elektro-boer alu en plastic inbouwdoosjes in alle maten kopen. Zo'n alu doosje werkt prima, kan je zelf je chassisdelen inbouwen, printje erin en fuzzen maar!

Als je het echt cool wilt doen, buig je twee U-achtige profielen uit een bijv. zwart geanodiseerde plaat staal en zet je die in elkaar met een paar bouten (à la Marshall footswitch). Dan heb je het precies in de gewenste vorm/maat en kleur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb daar dus totaal geen verstand van, kun je dat misschien wat beter uitleggen en de moeilijkheidsgraad, mogelijkheden en de prijs erbij vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ken trouwens die marshall pedalen wel, maar als je dat zelf weel doen is dat toch neit zon stevige constructie, en hoe wil je dat vastmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

OK, dan gewoon met een doosje van de elktroboer. Die kosten zo'n 10-30 gulden volgens mij, hangt van de grootte af. Dan heb je een voetschakelaar nodig, kan je daar ook kopen. (ze zijn er speciaal voor gitaarfx-doosjes) Twee grote, mono jack-inputs(female). Als je één schakelbare jack bij de input doet, kan je zorgen dat 'ie de batterij ontkoppelt zodra je de plug van je gitaar eruit haalt.
Ook nog nodig: zo'n "hoedje" waar je een 9V batterij op aan kan sluiten en evt. een chassisdeel (ook wel contra genoemd) waar je de stekker van een 9V adapter op aan kan sluiten. Zeg er wel bij al die contrapluggen bij dat ze voor inbouw zijn, anders krijg je ze misschien met zo'n plastic huis eromheen, om aan een snoer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40460

Als je een leuke behuizing zoekt, kijk eens naar de spuitgiet aluminium behuizingen van Hammond, types 1590B en 1590BB. Die worden vaak gebruikt als behuizing voor zelfbouw stomboxes. Verkrijgbaar bij o.a. Conrad voor onder de 20 piek. Zeer stevig. (wacht, zit ik hier nou reclame te maken? :) )

Maar ja, die moet je zelf boren, spuiten, beletteren etc. Een oude stompbox gebruiken is eenvoudiger.

Schakelaar is soms moeilijk te vinden. Display verkoopt ze wel. Een 'voetschakelaar', merk Miyama, het is een DPDT schakelaar. Als je het helemaal netjes wilt doen, dan heb je een schakelaar van het merk Carling nodig. Heb ik nog niet kunnen vinden.

Succes.

O, nog wat links voor stompboxes:
The Guitar Effects Oriented Web Page
Aron Nelson's Stompbox Page

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Ik zou graag willen weten of iemand van jullie wel eens een zelfbouw pedaal heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben bezig met een ProCo Rat effectbox. Inmiddels al gemaakt op zo'n insteekboard, maar ik stop het binnenkort in een behuizing. Verder heb ik nog plannen voor een Electro-Harmonix Big Muff Pi (fuzz), Small Stone (phasor) en wat MXR stompboxen. Een FuzzFace staat ook op de agenda.

Ik ben net begonnen met deze 'hobby', eigenlijk door bands als Radiohead, Kyuss, Q.O.T.S.A. en vooral Fu Manchu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een schema van de Univox Super Fuzz eens bekeken. Ik moet zeggen, ziet er interessant uit maar het lijkt me niet eenvoudig te maken omdat er veel componenten in zitten. Grotere kans op fouten... Het moeilijkste aan dit ding lijkt me het maken van een mooi printplaatje (hetzij geetst of met prefab koperbanen).

Even op letten: misschien moeten er transistoren 'gematched' worden. Dwz, ze moeten bij elkaar passen kwa eigenschappen (versterking, kan je meten). Of dit bij de superfuzz ook moet is mij niet duidelijk, maar ik zou die twee in het midden (symmetrisch) zo uitkiezen dat ze gelijke versterking hebben. Hier kan je ook mee experimenteren...wat klinkt het beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 17 november 2001 14:59 schreef Kyuss het volgende:
Ik ben bezig met een ProCo Rat effectbox. Inmiddels al gemaakt op zo'n insteekboard, maar ik stop het binnenkort in een behuizing. Verder heb ik nog plannen voor een Electro-Harmonix Big Muff Pi (fuzz), Small Stone (phasor) en wat MXR stompboxen. Een FuzzFace staat ook op de agenda.

Ik ben net begonnen met deze 'hobby', eigenlijk door bands als Radiohead, Kyuss, Q.O.T.S.A. en vooral Fu Manchu.
Waar en hoe wil je die in gaan bouwen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Op zaterdag 17 november 2001 15:27 schreef Kyuss het volgende:
Ik heb een schema van de Univox Super Fuzz eens bekeken. Ik moet zeggen, ziet er interessant uit maar het lijkt me niet eenvoudig te maken omdat er veel componenten in zitten. Grotere kans op fouten... Het moeilijkste aan dit ding lijkt me het maken van een mooi printplaatje (hetzij geetst of met prefab koperbanen).
hoe doe je dat, zo'n printplaat maken. Of laat je dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

leuk leuk leuk deze onderwerpen!! Dit is eigenlijk ook een echt tweakers-onderwerp, een beetje coole pedaaltjes nabouwen, love it! Ben er zelf ook wel eens mee bezig geweest maar inderdaad hebben sommige nogal veel componenten >> grote kans op fouten... Nu ik dit zo lees krijg ik weer zin om een te maken :) Wie heeft er een schemaatje van de ElectroHarmonixx Big Muff in de aanbieding?? 8-)

Sound: H&K buizencombo, Boss DS-1/DS-2 distortion
Style: QotSA, Tool, Nirvana, ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een Big muff is al zo goetkoop, ik denk dat je je er beter een kunt kopen, tenzij je erg graag zelf wat wil bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 17 november 2001 17:51 schreef LenL het volgende:

[..]

Waar en hoe wil je die in gaan bouwen dan?
In zo'n aluminium spuitgiet behuizing. Eerst een mooi printje zien te maken, dat valt erg tegen. Dan boren, spuiten en afmonteren. :) Soort casemod op kleine schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 17 november 2001 19:00 schreef hendrikjandestuntman het volgende:

[..]

hoe doe je dat, zo'n printplaat maken. Of laat je dat doen?
Je kan het laten doen, maar dat is denk ik erg duur voor 1 enkel pedaal. Zelf doen kan prima.

Dat kan van heel eenvoudig: zelf op een stuk ruitjes papier eerst je componenten plaatsen en tekenen hoe de koperbanen lopen. Dan met etsvaste inkt op een 'rauwe' printplaat die banen en soldeerogen tekenen. Dit kan ook met plakplaatjes (net als wrijfletters).

Of moeilijk: met software (auto-router is prettig) eerst de printplaat voor de schakeling maken, op een transparant zetten. Dat transparant op een rauwe printplaat met fotolaag en dan belichten met een UV lamp (normale TL buis wil ook wel). Dit printplaatje moet je daarna ontwikkelen (net als foto's; chemisch, rotwerk) en schoonmaken.

Hierna kan je het printplaatje etsen met etsmiddel zodat alle niet afgedekte koperdelen worden opgelost. Resultaat: mooi printplaatje.

Dan gaten boren, componenten solderen en kijken of het werkt... :)

Wel veel werk, dus.

Misschien leuk, software om printplaten te maken:
EAGLE Layout editor, erg goed.
PCB Designer, is al wat ouder.
Er zijn nog veel meer. De meesten zijn echter niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Big Muff Pi >:)

Even kijken...dit is wel een leuk schema, weet niet of het werkt. Er zijn er veel te vinden...

Let wel, een NIEUWE is al te krijgen voor fl 155,- , misschien nog wel minder. Dit is de 'Sovjet' versie, de 'USA' versie is iets duurder. Voor die prijs wordt het al moeilijker om het zelf te maken (denk ook aan gereedschap en TIJD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een russian big muff klinkt een stuk beter heb ik vernomen van veel mensen. De amerikaanse is meer een fuzz en de russische is meer distortion en klinkt een stuk zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Op zaterdag 17 november 2001 19:53 schreef Kyuss het volgende:

[..]

Je kan het laten doen, ......
cool ga dat proberen thanx

edit:

t zelf maken ... verkeerde stukje gequote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb net een vriend diek heb ontmoet via internet gevonden die nog een kapotte EH electric misstress heeft liggen :). Dat maakt het hele gebeuren een stuk makkelijker!

edit:
weet iemand van jullie hoe duur het is om zon pedaal via post te versturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Dat verhaaltje over de Big Muff klopt volgens mij niet helemaal:

De USA versie is een remake van de oude Sovjet versie... En die oude versie maakt wel onwijs veel herrie (brom, ruis, klik, ...) maar schijnt wel de *echte* Big Muff sound te geven... de remakes die tegenwoordig in de winkel liggen zijn wel goed, zeker kwa minder bijgeluiden, maar ze hebben niet die oude "vintage" sound van de oude Sovjet versies...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Een vriend van me had zo'n oude, originele Big Muff en Small Stone van EH, maar wat een k*t dingen. Ik weet het, het is vloeken in de kerk, maar het kraakt en ruist aan alle kanten en dat fuzzgeluid vind ik echt transistor-bagger. Maar ja, het is wel het geluid waar veel mensen bij zweren.

(Geef mij maar originele buizenscheur :9~ , geen torren in mijn bak!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op de site van Electro-Harmonix staat een korte geschiedenis van het bedrijf. De Big Muff Pi is in de jaren '70 in de V.S. begonnen. Pas in de jaren '90 zijn ze in de USSR gemaakt (onder de naam Sovtek). De 'made in USA' versies die ze nu verkopen zijn (moderne?) re-issues. Welke nu beter is weet ik niet :) Dat ligt aan de schakeling die gebruikt is, de kwaliteit van de componenten (die slijten ook...).

Als iemand een schema van een USA original EN een Sovtek weet, dat lijkt me leuk om te vergelijken.

Er zijn vintage effectpedalen waarvan elk exemplaar anders kan klinken. Voorbeeld: de Fuzz Face. Oorzaak is de grote variatie in de componenten (vooral transistoren) die gebruikt zijn. Vroeger was de productie van die dingen niet altijd even goed.

Maar goed, wat kan op tegen echte buizenscheur? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik geloof niet dat het al genoemd is:

Je kunt natuurlijk een naaimachinepedaal gebruiken. Zo'n ding moet niet ontzettend moeilijk goedkoop te vinden zijn.

Je zou ook een eenvoudig volumepedaal voor een keyboard kunnen kopen en die er op aansluiten, heeft als voordeel dat je dat pedaal ook nog voor andere dingen kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 03:26 schreef Nikel het volgende:
Je kunt natuurlijk een naaimachinepedaal gebruiken. Zo'n ding moet niet ontzettend moeilijk goedkoop te vinden zijn.
Mijn pa had dat idee ook al, maar we konden er nergens eentje vinden. En nu ik dat aanbod van die kapotte electric misstress heb hoef ik denk ik niets beterz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb vandaag die electric misstress gekregen, we hebben hem nog van binnen bekeken. Maar iemand anders had er al van alles mee gedaan dus die was neit meer te redden.
Alle onderdelen hebben we, we moeten alleen nog een printplaat halen en een multi meter lenen want mn pa is hem kwijt en dan kunnen we aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 17 november 2001 23:27 schreef limoentje het volgende:
Dat verhaaltje over de Big Muff klopt volgens mij niet helemaal:

De USA versie is een remake van de oude Sovjet versie... En die oude versie maakt wel onwijs veel herrie (brom, ruis, klik, ...) maar schijnt wel de *echte* Big Muff sound te geven... de remakes die tegenwoordig in de winkel liggen zijn wel goed, zeker kwa minder bijgeluiden, maar ze hebben niet die oude "vintage" sound van de oude Sovjet versies...
Er worden nu nog steets Big muffs gemaakt in Rusland, en ik had het dus over degenen die nu nog worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry dat ik hem ff omhoog kick. Maar na veel gezoek en geklooi zijn we een paar dagen geleden eindelijk begonnen met de werkelijke bouw van het pedaal.
Eergisteren begonnen we alle onderdelen eens bij elkaar te rapen en te kijken wat nou nog nodig was en het bleek dat we nog een voetschakelaar nodig hadden omdat de voetschakelaar in de Electric misstress maar twee-polig was en zo dus geen true bypass ondersteunde verder wisten we ook niet of het wat uit zou maken om de plus door alles heen te laten lopen zonder dat het effect aanstond. We hebben vandaag en gisteren stad en land afgezocht. Conrad had er geen, 2 muziekwinkels hadden hem niet en de laatste muziekwinkel adviseerde ons om naar een speciaalzaak te gaan om er een te halen. Dat hebben we dus gedaan en die schakelaar bleek maar liefst 23 gulden nogwat te kosten |:( maarja, het was wel degene die we nodig hadden. Ondertussen was mijn vader al begonnen met het solderen van de printplaat en nu is hij al een heel eind. Alle onderdelen zijn er, het pedaal is gereed en we moeten nu alleen de printplaat afmaken, testen en de voeding erin bouwen. Mijn vader heeft ergens op zolder nog een oude 9 volt adapter gevonden die wil hij aan het pedaal vast maken.
Ik denk dat het allemaal wel gaat lukken en ik zal nog wat foto's proberen te nemen met de digitale camera van een kameraad.
En over een paar dagen wordt het fuzzen!!! [sup]hoop ik...[/sub]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

tof.. suc6

ik houd persoonlijk niet van fuzz.. maar jah.. tis er nou eenmaal..en over smaak valt iet te twisten :p

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fuzz is echt mijn geluid waar ik naar gezocht heb. Distortion vind ik veel te kout en schel en overdrive iets te zagt. Fuzz is echt mijn geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:49

w00Dy

Make soap, not war

Al die verhalen over zelfbouw avonturen lijken mij ook wel wat, maar zou ik van die effecten ook kunnen gebruiken op de aux send van mijn mengpaneel ? (zonder gitaren dus) of zijn de in en output impedanties aangepast aan gitaren ?
Of bv deze parametrische equalizer:
http://www.fortunecity.com/tinpan/humperdinck/223/stma.gif
zou ik best wil in mijn 19" rack willen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28095

Op zaterdag 29 december 2001 13:39 schreef LenL het volgende:
Fuzz is echt mijn geluid waar ik naar gezocht heb. Distortion vind ik veel te kout en schel en overdrive iets te zagt. Fuzz is echt mijn geluid.
In volgorde van "heftigheid/Goorheid"

- Overdrive (de mildste)
- Distortion (Ruiger, van origine nog steeds een versterkersimulatie)
- Fuzz (Een bijna pure blokgolf)

Dus om nou te beweren dat een distortion "kouder" zou klinken dan een fuzz...

ff over het Jacks gebruiken voor het aan/uitschakelen van een pedaal:
Meestal (in commerciele pedalen) wordt voor de ingangsjack een stereoconnector gebruikt. Door aan de ring van de jack de min van je batterij/adapter vast te maken en de massa door te verbinden met de massa van je schakeling (massa is min voor neiwbies) wordt de voeding ingeschakeld op het moment dat je een monoplug in je input stopt. Scheelt een hoop gedonder met schakellippen op je jacks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-05 10:08
Op maandag 14 januari 2002 15:40 schreef Dirk_Hendrik het volgende:

Hou eens een Electro Harmonix Big Muff (stereotype fuzz) naast een willekeurig distortion pedaaltje.
Bij heel veel distortionpedalen is er bijna geen mid meer te bekennen, vooral veel laag en hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44445

Op maandag 14 januari 2002 15:40 schreef Dirk_Hendrik het volgende:

[..]

Een fuzz staat erom bekend dat ze veel warmer en voller klinken, komt vooral doordat ze meer bas hebben dan distortion. Ik vint dat distortion veel te veel treble heeft. Test ze maar een voor jezelf en je hoort het wel.
Pagina: 1