Grafische kaart voor Linux

Pagina: 1
Acties:

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Dag Allemaal,

Ik zoek een goede grafische kaart voor Linux. 2D en 3D moeten goed zijn, want ik wil er ook een beetje aardig spellen mee kunnen spelen onder zowel windows als Linux ;)

Ik zoek iets voor rond de 400 gulden (max). Een NVidia kaart wordt weliswaar goed ondersteund, maar schijnt qua 2D wat tegen te vallen. Daarom leek mij een Ati Radeon 7500 wel wat. Heeft iemand ervaringen met deze kaart onder Linux. Ondersteund deze kaart/software ook OpenGL goed (belangrijk voor spellen onder Linux)? Wordt dual screen ondersteund?

Andere suggesties?

Bedankt!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

3dfx, of een Matrox G--0.

Verwijderd

Ik heb een gewone (oude) radeon.
Zolang je XFree 4.1 gebruikt werkt hij uit de doos.

een Nvidia kaart kun je met of closed source drivers gebruiken, die in principe beter zijn, maar niet altijd bij je kernel passen. Of je kunt hem met de open source drivers gebruiken, die wat minder features ondersteunen, al weet ik zo niet welke.

Matrox weet ik weinig van af, en Voodoo kaarten beginnen over tijd te raken. Voor 400 gulden kun je wel wat leukers krijgen.

Als het vooral voor linux is, dan lijkt me de radeon de beste aanrader.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 16 november 2001 18:39 schreef RickJansen het volgende:
3dfx, of een Matrox G--0.
Mjah.. Ik dacht slim te zijn, en een Matrox G450 te kopen, en dan een kabeltje te trekken naar m'n TV, en dan DVDtjes kijken.. _dat_ ging dus mooi niet door :-(

M.a.w. : Kijk goed op de sites en op google, om te zien of de kaart _helemaal_ ondersteund word, en zo niet, of er i.i.g. de features worden ondersteund die jij nodig hebt..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
De r7500 zal het doen als een orginele radeon ... geen dual head dus vermoed ik.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Op zaterdag 17 november 2001 00:00 schreef MarcelP het volgende:
een Nvidia kaart kun je met of closed source drivers gebruiken, die in principe beter zijn, maar niet altijd bij je kernel passen.
Welke kernels werkt ie dan niet op?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zaterdag 17 november 2001 12:46 schreef Remenic het volgende:
Welke kernels werkt ie dan niet op?
NVidia maakt altijd versies beschikbaar voor de stock-kernels. Dat is dus alleen voor de stable releases van de Torvalds-tree. Alhoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, is het dus best mogelijk dat er door veel patches te gebruiken of een andere tree te installeren je problemen krijgt. Deze kans is overigens niet erg groot, aangezien de videodriver van NVidia een module is - bij een 'vast-in-de-kernel-driver' zou het probleem groter geweest zijn. Daarnaast is er natuurlijk een probleem als je bijvoorbeeld 2.0.x nog zou draaien, daar zijn ook geen drivers voor. De kans dat je op een systeem met kernel 2.0 een geaccelereerde X nodig hebt is wel nihil, maar toch...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• JointFillah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 21:35

JointFillah

Techno Addict

Als je goeie 2D wil, dan zou ik een Matrox G450 nemen......en anders een GF2 (Ultra).....
Sommige advanced features zijn dus idd nog niet supported, maar das ook een kwestie van tijd....

~* Peace, Love & XTC *~

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Voor goede 2d en 3d kun je prima voor de nvidia kaart gaan, geen probleem met zowat alle kernels (hoogstens 2.2) en goede 3d prestaties, de matrox g400 e.d wordt ook goed gesupport voor 3d en 2d..ati heeft alleen DRI drivers en die werken niet optimaal..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Bedankt voor alle reacties.

Ik begrijp uit een en ander dat een Matrix of Nvidia kaart het beste ondersteund worden en ATI minder (slechte dri driver).

Jammer, ik zag wel wat in zo'n ATI radeon 7500.

Ik zal eens kijken wat er op de HCC verkrijgbaar is.

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

[Niet helemaal ontopic]
Weet iemand wat over ondersteuning voor de Savage4 chipset/Diamond Speedstar A90 :?
[/Niet helemaal ontopic]

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 18:29 schreef -RenE- het volgende:
Dag Allemaal,

Ik zoek een goede grafische kaart voor Linux. 2D en 3D moeten goed zijn, want ik wil er ook een beetje aardig spellen mee kunnen spelen onder zowel windows als Linux ;)

Ik zoek iets voor rond de 400 gulden (max). Een NVidia kaart wordt weliswaar goed ondersteund, maar schijnt qua 2D wat tegen te vallen. Daarom leek mij een Ati Radeon 7500 wel wat. Heeft iemand ervaringen met deze kaart onder Linux. Ondersteund deze kaart/software ook OpenGL goed (belangrijk voor spellen onder Linux)? Wordt dual screen ondersteund?

Andere suggesties?

Bedankt!
gewoon g-forge 2 no problem hier
Pagina: 1