Op vrijdag 16 november 2001 18:31 schreef -RenE- het volgende:
Was er niet een probleem met geheugen management wat opgelost werd met de Alan Cox patches?
Ik heb zowiezo begrepen dat een kernel met AC patches veel stabieler werkt.
Ja, er was iets met de VM. Op een gegeven moment is Torvalds binnen de stable series geswitcht van de VM die is geschreven door onder andere Rik van Riel naar die van Andrea Arcangeli (vergeef me een tikfout in die naam...). Volgens hem was deze beter, maar natuurlijk had de nieuwe VM nog weinig tests gehad. Het lijkt erop dat de VM zich nu snel stabiliseert (wat die van Rik van Riel niet deed), maar veel mensen zijn er niet blij mee dat Linus zo'n stap in een stabiele tree heeft gezet. De tree van Alan Cox is wat dat betreft veel behoudender. Hij gebruikt nog steeds de VM van Van Riel, al zal ook hij op een gegeven moment (ik neem aan in 2.5) switchen naar de Andrea-VM.
* odysseus heeft behoorlijk wat flames zien langskomen op VM-gebied...
Naast de VM zijn er nog een aantal andere verschillen. Waar Torvalds graag nieuwe dingen in zijn tree zet, doet Cox dat veel minder. Zijn tree heeft daardoor dus al veel meer tests gehad en is (dus) stabieler. Problemen die overblijven naast de VM's zijn bijvoorbeeld de major/minor nummers, die Linus wil afschaffen (begrijpelijk, maar ingrijpend) en die Cox voorlopig wil behouden.
Overigens blijft de 2.4-tree zeer waarschijnlijk bij de Andrea-VM. Deze lijkt op het moment beter te presteren (al is daar nog niet alles over gezegd) en zit bovendien toch al in de 'officiele' tree. Een andere reden dat dit gebeurt is dat 2.4 niet door Alan Cox bijgehouden zal worden, maar door een Braziliaan (wiens naam me even ontschoten is).
Een laatste punt: ik las laatst dat veel distributies de bijgeleverde kernel baseren op die van Alan Cox en niet op die van Torvalds. Toch best opvallend.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.