Cacheable Areas (P4/Athlon)

Pagina: 1
Acties:

• Webdoc
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 05:59

Webdoc

Echte Männer fahren Mercedes

Topicstarter
Hi people,

Even korte vraag.... wie weet wat de Cacheable area is van de diverse P4 en AMD (K7-alike) chipsets? Is het dan eindelijk zo dat dit gewoon het maximum is van het moederbord of zijn er nog steeds lompe limits? Ik vind het ook sowieso vreemd dat de cacheable area nooit bij de specs van een processor/chipset wordt gezet... aftr all is dit zo ongeveer hetzelfde als het maximum (werkbaar) werkgeheugen...

Web

SuperMicro X11DAi-N Dual Gold 6140 36C/72T 320GB A2000 2x WD770 1TB, 4K + 2x QHD

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Bij allebei 4GB...
Word nooit vermeld omdat dit eigenlijk meer is dan je op een mobo zou kunnen proppen

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ik vraag me af of het echt 4GB is, maar het is in ieder geval flink hoger dan socket7 chipsets met 64 of 128MB cacheable range :)

De cacheable range hangt btw niet in de eerste plaats af van de chipset, maar van de Level2 cache die tegenwoordig in de CPU zit...

edit:

hier staat in ieder geval al een fijn stukje over iets oudere CPU's, zoals PII en PIII, dus de huidige chipsets zullen daar alleen maar boven zitten, dunkt <font color="#df040f">* limoentje
</font>

en deze is wat recenter, Athlon, Duron, ... :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:46
4GB, meer kan je 32bits niet adresseren :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 16 november 2001 18:13 schreef _JGC_ het volgende:
4GB, meer kan je 32bits niet adresseren :)
inderdaad, dat is het geheugen wat je CPU kan addresseren, maar dat kan al vrij lang (de 386DX, 486 en Pentium ook al). Het gaat hier om de cacheable area en dat hangt van de grootte van het Level2 cache en de TagRAM (ik weet niet of dat nu nog steeds zo werkt) af ...

286 @ 24bit adresbus = 16MB
386SX @ 24 of 32 bit ?
386DX en hoger @ 32 bit = 4GB

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:46
Je CPU kan niet meer dan 4GB adresseren, en laat nou net die CPU de taak van cachen op zich nemen...

Vanaf de Celeron 300A kan je 4GB cachen, zo ook de Pentium III, Athlon, Duron, K6/3(+), K6/2+, etc. Als het maar een 32bit CPU met on-die cache is.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Die CPU neemt niet het cachen van RAM op zich! Dat doet de Level2 cache, en dat die nou toevallig in de CPU meegebakken wordt, doet niet terzake, er is immers ook de P3 Slot1 met cache *buiten* de core, waarbij *ook* 4GB geadresseerd kan worden ... door.... jazeker! de Level2 cache.... :'(

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:24
Op vrijdag 16 november 2001 22:38 schreef limoentje het volgende:
Die CPU neemt niet het cachen van RAM op zich! Dat doet de Level2 cache, en dat die nou toevallig in de CPU meegebakken wordt, doet niet terzake, er is immers ook de P3 Slot1 met cache *buiten* de core, waarbij *ook* 4GB geadresseerd kan worden ... door.... jazeker! de Level2 cache.... :'(
Inderdaad :) Overigens is er ook nog (sinds de Pentium Pro en II) zoiets als Physical Addres Extention waardoor het adresseerbare geheugen naar 64GB uit is te breiden. Het OS moet hier natuurlijk wél gebruik van kunnen maken (zoals W2K met Adress Windowing Extensions, en Linux kan er ook gebruik van maken). Het komt er dacht ik op neer dat aan de adressen binnen het normale 4GB adresbereik gewoon wat wordt aangeplakt. Alleen moet de applicatie hier wel mee om kunnen gaan. In ieder geval is het zeker niet zo snel en efficiënt als een echte 64bit oplossing.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

kijk! ook abbadon heeft er kaas van gegeten!!

[off-topic] wederom een compliment met je nieuwe bak, man! tevreden, kid? [/off-topic]

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Natuurlijk je OS: Win2k kan maar 4gb hebben, staat zelfs achterop doos :+ (jajaja ik heb een origineel :D )

Hoe dit met 98/me en xp zit precies weet ik eigelijk niet

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

XP: zie MS site, is volgens mij gelijk aan 2000
98: volgens mij kan die 2 of 4GB wel aan, maar of er effectief gebruik van gemaakt wordt is natuurlijk een tweede ...

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Weet iemand dan toevallig hoeveel een 64 bit CPU wel niet kan cachen ?,lijkt me wel interesant :)

• Abbadon
Op zaterdag 17 november 2001 10:36 schreef Bartjuh het volgende:
Weet iemand dan toevallig hoeveel een 64 bit CPU wel niet kan cachen ?,lijkt me wel interesant :)
Cachen weet ik niet, zal wellicht verschillen per cache implementatie. Ze kunnen in ieder geval heel wat adresseren:
daar waar een 32bit cpu het bij 2^32 (4GB) voor gezien houdt (2^36 (64GB) met PAE) komt een 64 bitter op 2^64 (17179869184GB). Het lijkt me onmogelijk zo onvoorstelbaar veel GB's te cachen.
Op zaterdag 17 november 2001 09:59 schreef limoentje het volgende:

[off-topic] wederom een compliment met je nieuwe bak, man! tevreden, kid? [/off-topic]
Als een kind zo blij :P

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op zaterdag 17 november 2001 11:45 schreef abbadon het volgende:
...
Als een kind zo blij :P
patser :7

• Abbadon
Op zaterdag 17 november 2001 15:09 schreef limoentje het volgende:

[..]

patser :7
Hehe :) Voor zolang het duurt.

Pagina: 1