SuperMicro X11DAi-N Dual Gold 6140 36C/72T 320GB A2000 2x WD770 1TB, 4K + 2x QHD
Bij allebei 4GB...
Word nooit vermeld omdat dit eigenlijk meer is dan je op een mobo zou kunnen proppen
Word nooit vermeld omdat dit eigenlijk meer is dan je op een mobo zou kunnen proppen
ik vraag me af of het echt 4GB is, maar het is in ieder geval flink hoger dan socket7 chipsets met 64 of 128MB cacheable range 
De cacheable range hangt btw niet in de eerste plaats af van de chipset, maar van de Level2 cache die tegenwoordig in de CPU zit...
De cacheable range hangt btw niet in de eerste plaats af van de chipset, maar van de Level2 cache die tegenwoordig in de CPU zit...
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
inderdaad, dat is het geheugen wat je CPU kan addresseren, maar dat kan al vrij lang (de 386DX, 486 en Pentium ook al). Het gaat hier om de cacheable area en dat hangt van de grootte van het Level2 cache en de TagRAM (ik weet niet of dat nu nog steeds zo werkt) af ...Op vrijdag 16 november 2001 18:13 schreef _JGC_ het volgende:
4GB, meer kan je 32bits niet adresseren
286 @ 24bit adresbus = 16MB
386SX @ 24 of 32 bit ?
386DX en hoger @ 32 bit = 4GB
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Je CPU kan niet meer dan 4GB adresseren, en laat nou net die CPU de taak van cachen op zich nemen...
Vanaf de Celeron 300A kan je 4GB cachen, zo ook de Pentium III, Athlon, Duron, K6/3(+), K6/2+, etc. Als het maar een 32bit CPU met on-die cache is.
Vanaf de Celeron 300A kan je 4GB cachen, zo ook de Pentium III, Athlon, Duron, K6/3(+), K6/2+, etc. Als het maar een 32bit CPU met on-die cache is.
Die CPU neemt niet het cachen van RAM op zich! Dat doet de Level2 cache, en dat die nou toevallig in de CPU meegebakken wordt, doet niet terzake, er is immers ook de P3 Slot1 met cache *buiten* de core, waarbij *ook* 4GB geadresseerd kan worden ... door.... jazeker! de Level2 cache....
InderdaadOp vrijdag 16 november 2001 22:38 schreef limoentje het volgende:
Die CPU neemt niet het cachen van RAM op zich! Dat doet de Level2 cache, en dat die nou toevallig in de CPU meegebakken wordt, doet niet terzake, er is immers ook de P3 Slot1 met cache *buiten* de core, waarbij *ook* 4GB geadresseerd kan worden ... door.... jazeker! de Level2 cache....
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
kijk! ook abbadon heeft er kaas van gegeten!!
[off-topic] wederom een compliment met je nieuwe bak, man! tevreden, kid? [/off-topic]
[off-topic] wederom een compliment met je nieuwe bak, man! tevreden, kid? [/off-topic]
Natuurlijk je OS: Win2k kan maar 4gb hebben, staat zelfs achterop doos
(jajaja ik heb een origineel
)
Hoe dit met 98/me en xp zit precies weet ik eigelijk niet
Hoe dit met 98/me en xp zit precies weet ik eigelijk niet
XP: zie MS site, is volgens mij gelijk aan 2000
98: volgens mij kan die 2 of 4GB wel aan, maar of er effectief gebruik van gemaakt wordt is natuurlijk een tweede ...
98: volgens mij kan die 2 of 4GB wel aan, maar of er effectief gebruik van gemaakt wordt is natuurlijk een tweede ...
Cachen weet ik niet, zal wellicht verschillen per cache implementatie. Ze kunnen in ieder geval heel wat adresseren:Op zaterdag 17 november 2001 10:36 schreef Bartjuh het volgende:
Weet iemand dan toevallig hoeveel een 64 bit CPU wel niet kan cachen ?,lijkt me wel interesant
daar waar een 32bit cpu het bij 2^32 (4GB) voor gezien houdt (2^36 (64GB) met PAE) komt een 64 bitter op 2^64 (17179869184GB). Het lijkt me onmogelijk zo onvoorstelbaar veel GB's te cachen.
Als een kind zo blijOp zaterdag 17 november 2001 09:59 schreef limoentje het volgende:
patserOp zaterdag 17 november 2001 11:45 schreef abbadon het volgende:
...
Als een kind zo blij
HeheOp zaterdag 17 november 2001 15:09 schreef limoentje het volgende:
[..]
patser
Pagina: 1