computernaam en workgroup @home

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 11:49
Ik ga binnenkort verhuizen naar @home-area :) . Nu lees ik hier dat je voor @home je PC een bepaalde naam en workgroup moet geven. Je pc-naam client..etc en workgroup @home. Waaarom is dat, ik bedoel wat moet @home daarmee, en betekent dat jullie allemaal poort 139 naar buiten hebben open staan??

Ik houd dat het liefst afgeschermd. Dus geen netbios over externe TCP/IP. Kan dat?

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-08 23:46
ik heb geen sortware van @home geinstaleerd en ook geen comp naam opgegeven en dat deed het prima, even wat ip en dns nummers invullen en klaar. Maar weet niet zeker of ik nu je vraag wel beantwoord heb.

no comment

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op vrijdag 16 november 2001 13:12 schreef valkenier het volgende:
Nu lees ik hier dat je voor @home je PC een bepaalde naam en workgroup moet geven. Je pc-naam client..etc en workgroup @home. Waaarom is dat, ik bedoel wat moet @home daarmee, en betekent dat jullie allemaal poort 139 naar buiten hebben open staan??
Nee. De workgroup-naam is ook niet interessant verder, het gaat alleen om de pc-naam. Die gebruiken sommige Windows versies als naam wanneer een DHCP-request verstuurd wordt (misschien dat NT/W2K wel gewoon de naam gebruiken die je bij DNS settings invult, is goed mogelijk, en dan is de pc naam dus ook niet meer van belang zolang je daar de juiste naam invult), en dat is nodig. Zonder geldige naam krijg je via DHCP geen IP.

NetBIOS komt er verder dus niet aan te pas. :)

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:58

siggy

Wait.... what?

pcnaam heb ik lekker AMD staan en dat is niet bepaald de aangewezen naam van @home.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• valkenier
Ha mooi, dan kan ik gewoon mijn interne werkgroepje blijven houden, als dat zo is.

Toch snap ik niet helemaal wat Onno bedoelt met:
het gaat alleen om de pc-naam. Die gebruiken sommige Windows versies als naam wanneer een DHCP-request verstuurd wordt (misschien dat NT/W2K wel gewoon de naam gebruiken die je bij DNS settings invult, is goed mogelijk, en dan is de pc naam dus ook niet meer van belang zolang je daar de juiste naam invult), en dat is nodig
moet ik nu voor w98 servertje/routertje wel een @home pc-naam invullen en voor w2k/nt4/xp niet? (jaja, ik weet het linux is beter, dat ken ik allen niet geod genoeg en heb geen tijd om me daarin te verdiepen)

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je op het @home netwerk zit moet je TCP/IP dynamisch staan. De DHCP-Server wijst aan de hand van je computernaam (bij alle OS dus ook win2k en win NT) een ip adres etc toe.

Die computernaam ziet er zo uit:
CO****-x ==> Cogas gebied
CP****-x ==> Essent (voormalig Palet)
CC****-x ==> Essent (voormalig Castel)
CM****-x ==> Nutsbedrijven Maastricht.
(*= getal x= letter meestal -a)

Bij @home krijg je een COM21 modem behalve in Maastricht waar je een DOCSIS modem krijgt (Thomson en soms een GI modem)

• valkenier
dus je meldt je aan op het @home-netwerk middels een computernaam. Nou ja ik zie het ook wel als het zover is (nog 2 maandjes geduld)

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op zaterdag 17 november 2001 12:00 schreef PolarBear het volgende:
De DHCP-Server wijst aan de hand van je computernaam (bij alle OS dus ook win2k en win NT) een ip adres etc toe.
Dat is niet bij alle OS'en gelijk. Ja, het gebeurt altijd aan de hand van de naam die je OS meegeeft, maar *welke* naam je OS meegeeft verschilt. Windows 9x geeft de 'computernaam' mee, maar wat correcter is (en wat NT en W2K volgens mij ook doen) is de DNS naam meegeven, mits ingevuld. En die hoeft niet gelijk te zijn aan de computernaam.

In overeenkomst met de useragreement geaccepteerd bij het registreren op dit forum, de Nederlandse wet, de wensen van de auteur en in tegenstelling tot de huidige beweringen in de faq blijft deze posting en al dat er aan gerelateerd is uitdrukkelijk intellectueel eigendom van de poster en is het gebruiksrecht aan hem voorbehouden. Voor eventuele wijzigingen aan deze post buiten regulier modereer werk, gebruik van deze post in andere media dan daar waar hij gepost is en/of gebruik van deze post in andere zin dan in welke hij bedoeld is dient u contact op te nemen met de auteur.

• valkenier
ff off-topic:

leuke disclaimer onno,

maar dit dan?
Bij het posten van een bericht wordt het intellectueel eigendom niet overgedragen aan Tweakers.net/GoT behoudens het geval waar de gebruiker dat recht uitdrukkelijk overdraagt. Het hierboven bepaalde omtrent het wijzigen en/of verwijderen van berichten voor moderatiedoeleinden geldt onverminderd het bepaalde met betrekking tot intellectueel eigendom.
uit de faq.

• MM-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

Bij het posten van een bericht wordt het intellectueel eigendom niet overgedragen aan Tweakers.net/GoT behoudens het geval waar de gebruiker dat recht uitdrukkelijk overdraagt. Het hierboven bepaalde omtrent het wijzigen en/of verwijderen van berichten voor moderatiedoeleinden geldt onverminderd het bepaalde met betrekking tot intellectueel eigendom.
toch?

• fozz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-08 14:21

fozz

Are You In Or Out?

Kan iemand mij dat laatste,
"DNS naam mee" geven even verduidelijken?

Moet ik dan bij de TCP/IP instellingen van de
(@home)Netwerk kaart wat bij DNS Suffix invullen.

Draai W2k Adv Server en wil daar @home op aansluiten.
Wil dus graag mijn (DNS)Server naam behouden ..

Please help.
Thanks in advance. :P

<font color=red>Mod break: Graag geen greetz of iets dergelijks onder je post zetten, zie *hier* waarom niet.</font>

Specs -There's a dozen reasons it won't work and eleven guys who don't care.

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:18

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Op zaterdag 17 november 2001 12:00 schreef PolarBear het volgende:
Als je op het @home netwerk zit moet je TCP/IP dynamisch staan. De DHCP-Server wijst aan de hand van je computernaam (bij alle OS dus ook win2k en win NT) een ip adres etc toe.

Die computernaam ziet er zo uit:
CO****-x ==> Cogas gebied
CP****-x ==> Essent (voormalig Palet)
CC****-x ==> Essent (voormalig Castel)
CM****-x ==> Nutsbedrijven Maastricht.
(*= getal x= letter meestal -a)

Bij @home krijg je een COM21 modem behalve in Maastricht waar je een DOCSIS modem krijgt (Thomson en soms een GI modem)
Eigenlijk altijd -a, behalve bij een 2e IP Verbinding, dan krijg je -b (like me)

edit: Ik zie net dat dit al een verdomd oud topic is |:(

• fozz

fozz

Are You In Or Out?

Dus met CP****-a in:
TCP/IP Propperties -> Advanced -> DNS ->
DNS Suffix for this connection "CP****-x"
en ik kan mijn huidig PC naam behouden.
Maar krijg toch DHCP via @home.

Oud topic, sorry.
Ik d8 doe eerst een search voordat ik een nieuwe vraag post *D

• fozz

fozz

Are You In Or Out?

Sorry Had dit even over het hoofd gezien:
"bij alle OS dus ook win2k en win NT" ;)

Dus het is niet mogelijk :?
of Vast IP instellen :7
of Pc renamen :'(
Of 2 Pc als Gateway ;(

Pagina: 1