Toon posts:

[CM] Fanbus probleempje !

Pagina: 1
Acties:
  • 81 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik heb net een fan bus gebouwd zie onderstaand schema a.u.b.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/p.knapen/cm/aansluit.jpg

Nu heb ik het klaar en aangesloten en als ik de Pot meter nu op 100 Ohm zet ( dus max van mijn pot )
Dan merk ik geen verschil heb ik iets fout gedaan ? ( potmeter is goed aangesloten :) )
Of draait hij op ongeveer 1 V nog steeds best hard ??

!! Please Someone Help Me !! *D

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03-2025

Tentacle1

60% Puur Sap!

Op vrijdag 16 november 2001 13:02 schreef Toxic049 het volgende:
Hoi Tweakers,

Ik heb net een fan bus gebouwd zie onderstaand schema a.u.b.

[afbeelding]

Nu heb ik het klaar en aangesloten en als ik de Pot meter nu op 100 Ohm zet ( dus max van mijn pot )
Dan merk ik geen verschil heb ik iets fout gedaan ? ( potmeter is goed aangesloten :) )
Of draait hij op ongeveer 1 V nog steeds best hard ??

!! Please Someone Help Me !! *D
Waar heb jij dan je elektro cursus gehad?? |:(

U = I * R Dat klopt, maar vergeet niet dat je fan ook een weerstand heeft, waar komt anders die 0,11 Ampere vandaan?

Dus als je potmeter op 0 Ohm staat verbruikt je fan 12 Volt wat resulteerd in een weerstand van R = U / I = 12 / 0,11 = 109 Ohm.

Zet jij je potmeter op 100 Ohm, dan geld het volgende.. I = U / R = 12 / (100+109) = 0,057 Ampere.

Dus wat staat er over je potmeter dan: U = I * R = 0,057 * 100 = 5,74 Volt en over je fan: U = 0,057 * 109 = 6,26 Volt

Omdat een fan vreemd inelkaar zit is de weerstand van dat ding niet altijd 109 Ohm volgens mij, dus zal hij ook niet echt 6,26 volt krijgen maar iets anders... en hoe je dat berekend mag de volgende vertellen :P

Als ik onzin uitkraam moet je het zeggen, want dit is ook een hele tijd geleden voor me dat ik hier aan rekende ;)

System specs

Verwijderd

Topicstarter
ik zit op de mts dus ik reken er nog steeds aan maar ja het was laat en dan maak je fouten |:(

Thx dus als ik hem op 100 Ohm zet heeft de fan ongeveer 7 volt mooi thx dan weet ik genoeg :)

Verwijderd

Topicstarter
Admin [Phreak] er mag een slotjuh op ik weet genoeg :)

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03-2025

Tentacle1

60% Puur Sap!

/Edit

Blah... hier stond niks... :P

System specs

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 00:07
Ok.