staan pop accounts los van systeem users

Pagina: 1
Acties:

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
hoi,

ik heb een freebsdbak en ik wil deze als pop3 server inrichten om voor +/- 10 domeinenen mail te ontvangen.

Ik wil per domein onbeperkt pop boxen aan kunnen maken
ook will ik de mogelijk hebben om alles aan het domein in een pop box te gooien.

Mijn vraag staan pop users los van users op het systeem ? of is iedere pop user een user met een nologin als shell ???

in het laatste geval, kan ik dan virtuele popusers aanmaken ?? hoe en met welk pakket ???

FreeBSD 4.4

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op vrijdag 16 november 2001 12:51 schreef xychix het volgende:
hoi,

ik heb een freebsdbak en ik wil deze als pop3 server inrichten om voor +/- 10 domeinenen mail te ontvangen.

Ik wil per domein onbeperkt pop boxen aan kunnen maken
ook will ik de mogelijk hebben om alles aan het domein in een pop box te gooien.

Mijn vraag staan pop users los van users op het systeem ?
of is iedere pop user een user met een nologin als shell ???
Nee, niet echt, om met pop in te loggen moet je een geldige username/wachtwoord op het systeem hebben, dat zijn dus users, ongeacht welke shell ze hebben. Wil je dat ze niet de mogelijkheid hebben in te loggen via telnet/ssh, dan krijgen ze een nologin shell.
in het laatste geval, kan ik dan virtuele popusers aanmaken ?? hoe en met welk pakket ???
Ja, dat kan met bijna elke mailer die er is. Sendmail gebruikt het virtusertable bestand, postfix het virtual bestand, beide werken op dezelfde manier. Zie de handleidingen bij beide mailers.

Verwijderd

als je echt wilt bikkelen kan je cyrus-imap (heeft ook pop) installeren. cyrus heeft als enigste geen echte users op het systeem nodig. je kan er eventueel ook een openldap-server opzetten en daar de virtuele gebruikers in beheren, kan je mooi ook apache en ftp mee laten werken.

wel ff een waarschuwing, ik ben hier afgelopen week mee bezig geweest en het is alles behalve makkelijk, de compile is echt een enorm klotewerk. :(

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
dan gaan we dus maar users me een nologin shell aanmaken !

of is vm-pop3 wat ??/ staat in mijn ports collectie

ook heb ik vpopmail maar deze werkt alleen met qmail, daar heb ik nou ook niet echt zin in.

is wat ik wil wel mogelijk met een imap server ????

Verwijderd

imap (vind ik persoonlijk mooier als pop) is dat de mail op de server blijft staan. willen mensen hun email lezen dan moeten ze inloggen op de imapserver. de meeste moderne mailclients hebben ondersteuning voor imap. cyrus-imap heeft ook een pop-daemon voor de mensen die liever pop willen gebruiken. met imap kan je trouwens ook heel mooi webmail maken bijv. met squirrel (gebruikt xs4all bijv.).

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
thanks voor je reactie ik zal eens kijken ! iemand een advies voor een goede imap server ??? (ik wil geen qmail ik blijf bij sendmail!)

hierook graag met VIRTUELE users dus geen echte users op systeem !

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

[quotethanks voor je reactie ik zal eens kijken ! iemand een advies voor een goede imap server ??? (ik wil geen qmail ik blijf bij sendmail!)

hierook graag met VIRTUELE users dus geen echte users op systeem !
[/quote]

Het zal sendmail een worst wezen of je users aanmaakt of niet. Sendmail ontvangt alleen mail, kijkt in z'n tabellen bij welke naam de mail hoort en gooit het handeltje door aan de local delivery agent (procmail over het algemeen genomen).

Echte oplossingen weet ik niet, maar ze zijn er wel. En anders zijn ze te maken met wat eigen code.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
thanks igmar!

ik zal eens verder zoeken

verder nog iemand mogelijkheden ??

Erg goede redenen om over te stappen naar qmail zijn ook welkom.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
ik zie net cyrus-imapd ook in mijn BSD ports collectie staat !!!

word ie vaar mij geinstalled met alle opties die ik will !!1!
ik denk dat die het word dan als webmail JAWmail!

Verwijderd

thanks voor je reactie ik zal eens kijken ! iemand een advies voor een goede imap server ??? (ik wil geen qmail ik blijf bij sendmail!)

hierook graag met VIRTUELE users dus geen echte users op systeem!
zoals ik al eerder schreef is cyrus zover ik weet de enigste manier om mail op een systeem op te slaan zonder dat er useraccounts aangemaakt moeten worden. ik heb laatst bij m'n werkgever een mailserver voor 75 tot 100 man moeten aanleggen en dat wouden we ook met cyrus doen. door "omstandigheden" werden we gedwongen om courier-imap te gebruiken dus met useraccounts zonder login mogelijkheid. courier draait daar met postfix wat allemaal lekker draait maar ik had het liever via cyrus+ldap gezien... maar ja.

wil je makkelijk doen gebruik dan wu-imapd, is erg makkelijk te installen maar vreet geheugen en is redelijk buggie. courier en cyrus zijn voor het zwaardere werk.

p.s. voor je imap-server maakt het niet uit wat voor mailserver je gebruikt.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
[quote
p.s. voor je imap-server maakt het niet uit wat voor mailserver je gebruikt.
[/quote]

kunnen alle imapd servers dan virtuele users ??????

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 16:24

iGadget

Wowsers!

Er zijn er wel meer hoor, die dit kunnen... Qmail bijvoorbeeld, is bovendien waanzinnig secure, nog nooit 1 exploit in gevonden. Je kunt zelfs dezelfde username voor meerdere accounts gebruiken, zonder dat dit op dezelfde box uitkomt. pietje@domein1 is dan een andere box dan pietje@domein2, terwijl domein1 en domein2 dus wel op dezelfde bak gehost worden.

www.qmail.org

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op vrijdag 16 november 2001 15:46 schreef wkamphuis het volgende:
als je echt wilt bikkelen kan je cyrus-imap (heeft ook pop) installeren. cyrus heeft als enigste geen echte users op het systeem nodig.
Met courier imapd/popd kun je ook virtuele popusers aanmaken.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Verwijderd

Met courier imapd/popd kun je ook virtuele popusers aanmaken.
ja, ik had idd zo iets gelezen maar er was iets vaags mee (weet niet meer wat maar anders hadden we het wel gebruikt :))

ik draai nu dus cyrus en postfix die allebei users+passwds in openldap opzoeken. als ik in ldap een gebruiker aanmaak en cyrus de opdracht "cm user.<gebruker>" intype kan die gebruiker zo zonder problemen zijn mail ontvangen, opslaan en versturen. cyrus is gewoon gemaakt voor virtuele gebruikers, echt heel mooi.

• igmar

igmar

ISO20022

thanks igmar!

ik zal eens verder zoeken

verder nog iemand mogelijkheden ??

Erg goede redenen om over te stappen naar qmail zijn ook welkom.
Mijn ervaringen met qmail zijn slecht, dus ik ben de laatste die zal zeggen stap over :)

Op freshmeat stond geloof ik laatst een virtual user oplossing voor postfix, voor qmail is het er zeker.

• igmar

igmar

ISO20022

zoals i courier draait daar met postfix wat allemaal lekker draait maar ik had het liever via cyrus+ldap gezien... maar ja.
LDAP is gewoon useraccounts. Alleen de opslag van de gegevens is op de LDAP server, maar verder heb je een gewoon uid, een homedir, etc.

LDAP is wel lastig beheren, tenzij iemand een paar goede beheertools aanbeveeld :)

Verwijderd

LDAP is gewoon useraccounts. Alleen de opslag van de gegevens is op de LDAP server, maar verder heb je een gewoon uid, een homedir, etc.
wel als je courier of wu-imapd gebruikt maar dus niet met cyrus-imap. die slaat alle emails van alle gebruiks in z'n eigen database op en heeft dus zo geen uid voor elke gebruiker nodig. echt supermooi want een systeem met een shadow-file van +-100 regels is niet mooi (ik kan het weten want ik heb z'n machine opgezet :))
LDAP is wel lastig beheren, tenzij iemand een paar goede beheertools aanbeveeld :)
tja, ik maak m'n ldif files nu nog met vi dus echt handig is dat niet nee :)

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:52

Jrz

––––––––––––

en wedereom allemaal onzin..

LDAP is een directory server, kan je een heleboel mee, en ook useraccounts in opslaan. rete handig..

qmail heeft ook virtual mail..

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op zaterdag 17 november 2001 11:06 schreef Jrz het volgende:
en wedereom allemaal onzin..
LDAP is een directory server, kan je een heleboel mee, en ook useraccounts in opslaan. rete handig..
Jij praat onzin 8-)
LDAP is geen server, LDAP is een protocol (vandaar de P aan het eind ;)). Een voorbeeld van een op LDAP gebaseerde server zit in de OpenLDAP suite (www.openldap.org). Dat LDAP op zich geen server is, maar een protocol kun je bijvoorbeeld zien bij een NDS die via het LDAP protocol te benaderen is ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• igmar

igmar

ISO20022

LDAP is geen server, LDAP is een protocol (vandaar de P aan het eind ;)). Een voorbeeld van een op LDAP gebaseerde server zit in de OpenLDAP suite (www.openldap.org). Dat LDAP op zich geen server is, maar een protocol kun je bijvoorbeeld zien bij een NDS die via het LDAP protocol te benaderen is ...
Dat weet ik ook wel. Met LDAP word over het algemeen wel de server bedoeld, niet het protocol.

Mijn issue was dat imap + ldap gewoon werkt met useraccounts, waar de info in de LDAP dir. staat.
Pagina: 1