Toon posts:

Windows 2000 en IDE ZIP drive

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met iets raar en wil graag wat eventuele ervaringen of opmerkingen van anderen horen...

Situatie :

Chaintech moederbord met KT133A chipset. Merk is eigelijk niet belangrijk want het gebeurd evengoed met een MSI bord met KT133A...

Verder : Maxtor harddisk master op primary, cdrom master op secundary, IDE ZIP drive slave op secundary.

Original install cd van Windows 2000 NL derin, harddisk format met NTFS, straight install...

Eenmaal Win2K derop, simpelweg paar keer afsluiten en pc terug opstarten. Na 4 of 5 keer bluescreen bij het booten... registry fucked up...

Swappen van cdrom en ZIP als slave/master helpt ook niet...

Zelfde config, maar nu eens getest met een originele W2K OEM cd, de versie met SP2 reeds bij. Format, install, alles netjes... ook enkele malen shutdown en terug laten booten... bluescreen... weer hetzelfde...

Nu, zelfde config, alleen de ZIP ipv aan de secundary nu mee aan de primary controller gehangen...

Terug met de original install cd van Windows 2000 NL, harddisk format met NTFS, straight install...

Dit blijft WEL werken !!

Voor de duidelijkheid, ik heb *alle* configs ook getest met en zonder VIA drivers, inclusief een aparte IDE driver ivm. gekende problemen met ZIP drives... het doet er allemaal niet toe. In de cdrom/ZIP combinatie op de secundary blijft het misgaan.

Heeft er iemand nog zulke ervaringen ? Want dit is niet de eerste keer dat ik problemen ondervind op (nieuwe) hardware waar een ZIP drive aanhangt. Nog een klein detail is dat bij sommige modellen ZIP drives, de Windows 2000 loader een fractie van een seconde een Disk I/O error 8001 geeft, links boven, net voor dat textmode balkje verschijnt (de moment dat je nog op F8 ofzo kan drukken).

Andere ervaringen steeds welkom, en moest er iemand een sluitende oplossing hebben voor deze problemen, dan hoor ik die ook graag... :)

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Kep ook een poosje problemen met de ZIP gehad. In de manual stond iets over slave en master... heb je de manual gelezen? Er schijnt iets te zijn dat je per sé moet doen met die ZIP wildie goed blijven werken. Ken de details niet uit m'n hoofd, maar er was iets speciaals mee, en dat staat in de handleiding.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 12:51 schreef Vilenin het volgende:
Kep ook een poosje problemen met de ZIP gehad. In de manual stond iets over slave en master... heb je de manual gelezen? Er schijnt iets te zijn dat je per sé moet doen met die ZIP wildie goed blijven werken. Ken de details niet uit m'n hoofd, maar er was iets speciaals mee, en dat staat in de handleiding.
Mja... die ZIP's waren steeds OEM versies.. niks retail, dus ook geen manuals whatever bij... kan je me iets meer vertellen over 'speciale' instellingen ?

Alvast bedankt.

Oh ja : nog een detail, in de 'werkende' configuratie nu, vindt Windows het bij het booten steeds nodig de inhoud van een ZIP disk te scannen als er een in de drive aanwezig is.. Ook niet nodig en redelijk irritant...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 12:33 schreef xenoke het volgende:
Ik zit hier met iets raar en wil graag wat eventuele ervaringen of opmerkingen van anderen horen...
Mmmmm, niet allemaal te samen graag... :)

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
www.viaarena.com sjek ff bij de drivers daar staat "Do you use an IDE Zip drive and Win2K? " dan moet je de laatse via 4 in 1 drivers hebben. dan is het probleem verholpen en de blauwe schermen verdwijnen met de service packs en andere updates die je van http://windowsupdate.microsoft.com/ kan halen.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 18:15 schreef koeskoesappelmoes het volgende:
www.viaarena.com sjek ff bij de drivers daar staat "Do you use an IDE Zip drive and Win2K? " dan moet je de laatse via 4 in 1 drivers hebben. dan is het probleem verholpen en de blauwe schermen verdwijnen met de service packs en andere updates die je van http://windowsupdate.microsoft.com/ kan halen.
misschien mijn eerste post nog eens goed lezen ?

- de ZIP probs related IDE drivers helpen NIET
- Win2K OEM (versie met SP2 standaard erin) heeft net hetzelfde probleem.

en de blue screens waar ik het over had zijn niet 'zomaar' blue screens... half de harddisk is leeg, fucked up en screwed nadat zo een blue screen is gepasseerd bij de boot...

Moest het zo simpel op te lossen zijn, dan had ik de vraag hier niet gesteld. Ik zit al lang genoeg in de hardware om er mijn plan mee te trekken... alleen is deze grap al maanden aan de gang, en kom ik ze nu en dan weer tegen bij klanten met ZIP drives, en het is elke keer weer dezelfde miserie... en hoe sneller/recenter de hardware, hoe erger het wordt...

Verwijderd

Nog een klein detail is dat bij sommige modellen ZIP drives, de Windows 2000 loader een fractie van een seconde een Disk I/O error 8001 geeft, links boven, net voor dat textmode balkje verschijnt (de moment dat je nog op F8 ofzo kan drukken).
Toevallig een NEC? :) Die heb ik wel en ik krijg ook die error.

Maar kan het niet gewoon aan je ZIP drive liggen? Ik weet niet hoe oud hij is. Nu is de VIA al niets zo'n IDE wonder.

Ik heb dus ook Win2k (SP2) en nooit problemen. Op die melding na.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 20:44 schreef Xaran het volgende:

[..]

Toevallig een NEC? :) Die heb ik wel en ik krijg ook die error.

Maar kan het niet gewoon aan je ZIP drive liggen? Ik weet niet hoe oud hij is. Nu is de VIA al niets zo'n IDE wonder.

Ik heb dus ook Win2k (SP2) en nooit problemen. Op die melding na.
Nope het is geen NEC... maar jij krijgt die device error melding ook ?

Mmmmm... |:(

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:30
Op mijn KT133 (A7V) doet hij het prima. Hij hangt aan de primary master zonder verder iets erop (ik heb de rest op SCSI).

Maar ligt het nou aan de combinatie ZIP-CDROM of zo?

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Pagina: 1