Toon posts:

getweakt ADSL modem dynadynamisch natten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hum ik kom hier niet uit, volgens mij KAN het helemaal niet maar ik wil het toch :P

Ik heb dus een getweaked ADSL modem via een hub met daaraan 2 PC's.

Nu werkt dus externe filetransfers van ICQ enzo niet. Logisch want WAAR moeten de instromende pakketjes heen? Owkee, dus poorten doornatten... Alles naar 1 IP OF per poort kiezen...

Maaaar.... Wat wil ik (zeikerd he) *D

Als ik op die 2 comps eenzelfde applicatie parallel draai (b.v. beide ICQ), dan gaat via NAT al het uitgaande verkeer via mijn ene IP adres. So far so good.

Nu moet het volgens mij (in ieder geval theoretisch) mogelijk zijn om binnenkomende filetransfer-pakketen (op een ander poortnummer maar toch "behorend bij ICQ") dynamisch naar de goede PC te herleiden, omdat de replies immers (via NAT) ook allebei anders zijn voor elke PC??? Of heb ik dat fout... Er kunnen dus 2 filetransfers binnenkomen, die allebei naar een ANDER IP adres moeten, maar op DEZELFDE poort zitten...!!!

Je moet dan dus ergens poorten logisch kunnen koppelen ofzo, zodat het routertje "weet" dat als er een filetransferpoort van ICQ binnenkomt dat hij die tegen de openstaande ICQ0-poort verbinding(en) moet matchen :?

oftewel "de-natten" door naar de "genatte" poorten te kijken?!?!?! Ik meen dat ik ooit zoiets onder Linux gezien heb via rinetd...??

In ieder geval zijn "de" twee opties, alles naar 1 IP, OF IP kiezen per poort niet de oplossing...???

Wie helpt?

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Goede vraag, maar volgens mij kan dat niet. Es even poort-goeroe Negotiator vragen...

DIT IS MIJN WEBSITE

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik weet niet helemaal zeker of ik je vraag 100% goed begrijp, maar ik denk het wel. Het truukje hier is dat je bij ICQ twee poorten series gebruikt worden.

Ten eerste poort 5190 voor de verbinding naar de ICQ server, die kun je wijzigen in de settings, maar dan moet je wel een server vinden die op een andere poort verbindingen aannneemt. Die poort wordt namelijk op de server bepaald en connecten op een andere poort lukt niet in princiepe.

Het leuke is dat je poort 5190 helemaal niet hoeft te natten, want dat die in princiepe uit zichzelf door NAT heenkomt, het verzoek is namelijk eerst uitgaand, en daarop komt een reply terug en dus wordt door de router wordt herkend naar welke PC het pakje terug moet.

Je kunt dan dus ook probleemloos online met ICQ op meerdere PC's zonder dat dat voor problemen zorgt.

Met de filetransferr (of een aantal andere "events") is dat echter anders, het verzoek daarvoor komt van buitenaf en er is dus geen sprake van een "reply". Voor dat soort request luister ICQ op een random poort.

Het mooie is echter dat je de poortrange waarop geluisterd is in kan stellen in de settings zoals ik heb uitgelegd in [topic=184484], hier een screenie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Negotiator/pxs/nt_connection2.gif

De poortrange die je kiest (in het voorbeeld 100) bepaald hoeveel events je maximaal kunt ontvangen tegelijkertijd. In het voorbeeld hierboven kun je 100 events tegelijkertijd ontvangen. Houd er rekening mee dat een lopend event zoals een filetransfeer een poort in beslag neemt zolang het proces nog bezig is.

100 is dus wellicht erg ruim maar in mijn geval helaas geen overbodige luxe, en ik was te lui om het screenshot aan te passen ;)

Wat je het beste kan doen om filetransferrs op alle PC's aan de praat te krijgen is verschillende portranges op de verschillende computers te kiezen en in te stellen.

Voor computer 1 stel je in de settings van ICQ in dat je luisterd naar 8000 t/m 8049 en mapt de poorten door, voor computer twee hetzelfde met 8050 t/m 8999, voor computer drie, etc ;)

Niet dynamisch dus (dat kan inderdaad niet) maar het werkt wel :)

Verwijderd

Topicstarter
JUIST! Tanx man

Dat bedoelde ik dus. Voor ICQ dus opgelost. Ik neem aan dat bij een filetransfer de "remote" zijde dus te horen krijgt op welke IP-range de locale ICQ "luisterd"...

Hopen dat dit ook voor andere applicaties te "unieken" valt :P

met deze opzet MOET ik dus het Alcatel modem NIET zo instellen dat al het binnenkomende spul naar 1 IP gaat, en al de "icq poorten" met rust laten in de NAT tabel?!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Ik heb deze methode even getest en zo werkt het prima.

Eerst doe je
code:
1
2
NAT>defserver addr=150.0.0.150
NAT>save (ENTER)

Daarna ICQ's instellen voor 2 workstations.

Workstation 1 (IP 150 in dit voorbeeld)

ga naar start/uitvoeren/telnet 10.0.0.138

code:
1
2
3
4
NAT
create protocol=tcp inside_addr=10.0.0.150:2000 outside_addr=0.0.0.0:2000 (ENTER)
create protocol=tcp inside_addr=10.0.0.150:2001 outside_addr=0.0.0.0:2001 (ENTER)
etc etc (save (ENTER)

Nota bene: ik neem 2000-2001 als portrange, 't is maar een voorbeeld) Je kunt de ranges zo groot maken als je wilt. Tip: eerst even uittikken in notepad, kun je zo copy/pasten naar telnet.

dan voor workstation 2 (met IP 151 in dit voorbeeld)

code:
1
2
3
4
NAT
create protocol=tcp inside_addr=10.0.0.151:3000 outside_addr=0.0.0.0:3000 (ENTER)
create protocol=tcp inside_addr=10.0.0.151:3001 outside_addr=0.0.0.0:3001 (ENTER)
etc etc (save (ENTER)

exit

--> sluit telnet

That's all

DIT IS MIJN WEBSITE