Toon posts:

Printerkeuze beperken voor groep gebruikers

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gallo,

Ik heb een probleempje op mijn stage bedrijf.
Ik doe daar een beetje systeem beheer.

We hebben 1 netwerk, waar dus en de medewerkers en de leerlingencomputers op aangesloten zijn.
Er is 1 printer voor de leerlingen en 1 voor de medewerkers.
De printer voor de medewerkers is een betere snellere printer dan die van de leerlingen en die kids zijn slimmer geworden en printen nu dus over het netwerk naar de printer van de medewerkers.

Wat nu mijn vraag is, kan je op één of andere manier er voor zorgen dat bepaalde mensen (leerlingen) de server niet meer kunnen zien? Dus ook niet door \\ntserver\blabla in te tikken in de verkenner ofzo? (het zijn win 98 machines)
Dus is het bijvoorbeeld mogelijk door middel van hoe je inlogged (met welk GB en WW) of je dat wel of niet kan zien of iets dergelijks?
Het mooist zou zijn als dit zonder profielen kan.....maar ja.....als het niet anders kan....

Verwijderd

misschien een firewall op de server draaien..

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat voor NOS :?
Anders zet je gewoon auditing aan, en ontneem je everyone het recht om te printen.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 12:04 schreef Koffie het volgende:
Wat voor NOS :?
Anders zet je gewoon auditing aan, en ontneem je everyone het recht om te printen.
Auditing is niet eens nodig, net zoals je zegt, effe everyone van die printer gooien en de medewerkers printrechten geven.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gewoon rechten uitdelen op groepen.

• mr_daTA
  • Laatst online: 10-11-2025

mr_daTA

Probeert student te zijn

Je wilt dus zorgen dat mensen een printer niet meer zien :? Je hebt toch ook nog zoiets als rechten.... Kijk leuk en aardig als ik mbv poledit zorg dat iemand iets niet kan zien maar als ie weet dat hij wel rechten heeft om het apparaat te gebruiken schiet er dus nog weinig mee op.

Op een basisschool waar ik wel eens te hulp schiet hebben we gewoon groepen en de groepleerkracht mag bijv. printen op de snelle officejet. De leerlingen mogen alleen op de laser printen. Ze zien de officejet wel maar als ze willen printen tja... dat gaat niet.

Dus of je pakt poledit en zorgt dat ze de netwerkomgeving niet kunnen verkennen naar hartelust of je schermt de printer af

Chance favors the prepared mind

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 12:01 schreef jeroen-O het volgende:
misschien een firewall op de server draaien..
Nah! Dan kunnen ze helemaal niks meer?

Ze moeten wel op de server kunnen komen......iig op een map die geshared is......maar ze moegen simpelweg gewoon niks bij printers en niks bij config scherm veranderen!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat is imo geen oplossing, 1 x poledit erbij pakken en ze kunnen er wel bij, ik zou ze gewoon de rechten op die printer ontnemen.

Verwijderd

je kan toch gewoon de poort die wordt gebruikt voor het printen alleen openzetten voor de ip's van de medewerkers??

• [NUT]
  • Laatst online: 18-08 15:32

[NUT]

Heppiedepeppie

Op vrijdag 16 november 2001 12:13 schreef Helicon het volgende:

[..]

Nah! Dan kunnen ze helemaal niks meer?

Ze moeten wel op de server kunnen komen......iig op een map die geshared is......maar ze moegen simpelweg gewoon niks bij printers en niks bij config scherm veranderen!
Er staat ongetwijfeld een spooler geinstalleerd op die '//ntserver' want als je het goed installeert is dat zo... :P

next step: everyone uit de medewerkers printer halen en de medewerkers er in, dat gedaan :?

anders de medewerkers alleen nt4 of win2k geven en die drivers op de server zetten, kunnen de clients (win98) geen gebruik meer maken van die bewuste printer omdat ze de drivers niet kunnen gebruiken... win98 img (/windows/options/cabs?) weg gooien en dan hebben ze ook geen mogenlijkheid meer om een nieuwe (oude of andere) driver te installeren...

thats it... als je dat doet dan ben je daar vanaf.. 8-)

Verwijderd

gewoon de service vooreht browsen op netwerk uitzetten

• Probub
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 11:23
1 vraag

1 antwoord

=

Novell server inrichten

8-)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 12:09 schreef smiley het volgende:

[..]

Auditing is niet eens nodig, net zoals je zegt, effe everyone van die printer gooien en de medewerkers printrechten geven.
Kan denk ik niet......waar de medewerkers printer op staat is ook een win 98 (geen se) machine!
Maar kan het dan niet met toegangsbeheer onder het netwerk??
Kun je dan een werkgroep opgeven die wel toegang heeft en niet toegang heeft?

• mr_daTA
  • Laatst online: 10-11-2025

mr_daTA

Probeert student te zijn

Je zet win98 dus op toegangsbeheer op gebruikersniveau. Vervolgens smijt je bij printer delen de goeie groep erbij en dan werkt het...

Chance favors the prepared mind

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 12:26 schreef mr_daTA het volgende:
Je zet win98 dus op toegangsbeheer op gebruikersniveau. Vervolgens smijt je bij printer delen de goeie groep erbij en dan werkt het...
Dat werkt idd! Dank u zeer!

En de rest ook allemaal bedankt voor het mee denken!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vertel eens wat meeert over je netwerk.. heb je een domein? dan is het iig zekers mogelijk.

is het trouwens een nwprinter of hangt ie aan een server?

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 12:15 schreef KillerAce_NL het volgende:
Dat is imo geen oplossing, 1 x poledit erbij pakken en ze kunnen er wel bij, ik zou ze gewoon de rechten op die printer ontnemen.
jij moet echt op cursus

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:34

markvt

Peppi Cola

$ achter de naam van die share zetten dan moeten ze de exacte naam weten dus ff die printernaam changen in printer-1$ dan zien ze em nie meer.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Verwijderd

gewoon met een honkbalknuppel bij die leerlingen pc's gaan staan.. ;)

maarre.. idd firewall lijkt mij de handigste/snelste/goedkoopste oplossing.. 'k weet zo niet hoe je dat met win kunt fixx0ren.. 'k heb daar eigenlijk alleen maar ervaring mee met linux.. suc6 !

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ben ik nu zo dom of lijkt het maar zo :? :?
Je gaat toch niet een complete vuurmuur neerzetten/inrichten alleen maar omdat je gebruikertjes dan niet bij een printer kunnen komen |:(

Gewoon everyone de rechten op de printer ontnemen, een groep rechten op de printer geven .. en vervolgens de gebruikers die mogen printen in de groep hangen ...

Braaikamer - Smoke&BBQ

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op vrijdag 16 november 2001 21:06 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

jij moet echt op cursus
Onderbouw dat eens even dan, als ik met policies toegang tot configscherm bij een win98 machine ontneem, dan pakt een cursist er ff poledit bij en tadaaaaa, hij kan er weer bij.

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 11:24 schreef Helicon het volgende:
Gallo,

Ik heb een probleempje op mijn stage bedrijf.
Ik doe daar een beetje systeem beheer.

We hebben 1 netwerk, waar dus en de medewerkers en de leerlingencomputers op aangesloten zijn.
Er is 1 printer voor de leerlingen en 1 voor de medewerkers.
De printer voor de medewerkers is een betere snellere printer dan die van de leerlingen en die kids zijn slimmer geworden en printen nu dus over het netwerk naar de printer van de medewerkers.

Wat nu mijn vraag is, kan je op één of andere manier er voor zorgen dat bepaalde mensen (leerlingen) de server niet meer kunnen zien? Dus ook niet door \\ntserver\blabla in te tikken in de verkenner ofzo? (het zijn win 98 machines)
Dus is het bijvoorbeeld mogelijk door middel van hoe je inlogged (met welk GB en WW) of je dat wel of niet kan zien of iets dergelijks?
Het mooist zou zijn als dit zonder profielen kan.....maar ja.....als het niet anders kan....
en dat noemd zich dan een systeem beheerder
shame on u !!

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

en nu maar hopen dat je leerlingen hier niet lekker mee zitten te lezen.... >:)

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

• Tijger
  • Niet online

Tijger

Grrrrrrrr...

Tja...als je Win 98 als print server gebruikt dan wordt het altijd lastig natuurlijk.

There are two theories to arguing with women. Neither one works.

• Creepy
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op maandag 19 november 2001 14:46 schreef Tijn_3d het volgende:

[..]

en dat noemd zich dan een systeem beheerder
shame on u !!
Hij doet stage... dan kan je dat soort vragen wel stellen. Helaas zijn er ook mensen die zichzelf uitgeven als systeembeheerd, of ergens werkzaam zijn als systeembeheerder en dit soort dingen ook niet weten. :r

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Ik ben helemaal geen systeembeheerder.
Uit al deze reacties vraag ik mij nog steeds af of je een win2k pro die in een netwerkje hangt zonder server / domein, bepaalde users of groepen rechten kan ontnemen!
Zodat ze bijvoorbeeld geen instellingen kunnen veranderen...
Via MMC kan je eenvoudig het register aanpassen, maar alle wijzigingen hebben ook effect op de admin account.

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag voor win98.

Verschillende mensen hebben mij poledit aangeraden hiervoor, maar anderen zeggen dan weer dat hiervoor een server nodig is!

Kan iemand hiermee helpen???

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Ik ben helemaal geen systeembeheerder.
Iedereen begint een keer
Uit al deze reacties vraag ik mij nog steeds af of je een win2k pro die in een netwerkje hangt zonder server / domein, bepaalde users of groepen rechten kan ontnemen!
zodat ze bijvoorbeeld geen instellingen kunnen veranderen...
Via MMC kan je eenvoudig het register aanpassen, maar alle wijzigingen hebben ook effect op de admin account.
Je kan groepen vormen onder NT/2K en daar de leerlingen lid van maken en de admin alleen van de administrator groep lid maken. Dan de berechtigingen op groep uitvoeren.
Ook kan je policies gebruiken die afhankelijk zijn in welke groep je zit. ben je lid van de admin groep => admin stuff. Ben je lid van de leerling groep => speel met taal stuff
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag voor win98.
Verschillende mensen hebben mij poledit aangeraden
hiervoor, maar anderen zeggen dan weer dat hiervoor een server nodig is!
inderdaad gaat dat met poledit, maar ze hoeven hun eigen versie van poledit mee te nemen en ze kunnen jouw werk ongedaan maken. Daarom is het verstanding (een server is dus niet nodig maar wel verstandig) om in zo'n geval een domain controller te hebben die de policies "reset" zodra ze er mee hebben zitten te "spelen". Verder is het zo dat ze toch voledige toegang hebben op de windows directory en d.m.v. het verwijderen van het adminpasswoord (*.pwd) geen passwoord hoeven in te typen om admin te worden en allees weer aan te passen.
Kan iemand hiermee helpen???
:) sorry kan ik echt niet doen

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

oeps vergeten toe te voegen:

ze kunnen natuurlijk ook proberen dat passwoordje te kraken wat in die file zit => hebben ze het administrator passwoordje :(

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• Silva
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 12:22
Op onze skool zitten ook allemaal systeem beheerders die er ook niks van bakken, ik zit zo in de examen mappen te neuzen Hehe :9

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Op vrijdag 16 november 2001 12:22 schreef Probub het volgende:
1 vraag

1 antwoord

=

Novell server inrichten

8-)
NT4.0 en Win2k kennen het woordje "rechten" ook wel hoor, dus ik ga je even re-phrasen: >:)
1 vraag

1 antwoord

=

Zet de rechten op die printer zo dat alleen de medewerkersgroep erop uit kan printen en everyone moet je pleite laten gaan.

p.s. --> dit is niet bedoelt als flame ofzo, meer om het eeuwige NT-Novell vlammetje weer eens te laten zien :)
Hoewel ik moet toegeven dat ik als printerserver liever Novell Netware gebruik ja...tot daar aan toe :P >:)

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Move > NT

DIT IS MIJN WEBSITE

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Op dinsdag 20 november 2001 19:33 schreef artecman het volgende:
Op onze skool zitten ook allemaal systeem beheerders die er ook niks van bakken, ik zit zo in de examen mappen te neuzen Hehe :9
Dat geeft nu precies aan waarom ik een hekel heb aan mensen die pretenderen dat ze "Systeem Beheerder" zijn en daarvoor respect willen. Wat blijkt? Ze kunnen niks, zelfs geen informatie halen uit de meer dan 10 delen tellende Novell (en de steen der wijzen) serie. En ze verliezen het service punt uit het oog. Waarom dacht U dat kinderen op de leerkrachten printer printen: OMDAT HET SNELLER IS!

Punt 1: Doe iets aan je Rechten Studie.
Punt 2: Ga proberen die kids-printer sneller te maken.
Punt 3: Laat die kids je helpen, met ideeën komen.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Topictitel wat bijgeschaafd.

Topictitel was: Probleem met netwerk.....kids worden slimmer! :(
Pagina: 1