Fan parallel op voeding

Pagina: 1
Acties:

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Topicstarter
Voor een bouw projectje waar ik nu mee bezig ben, ik heb een 'oude' ATX voeding van 250 Watt wordt gebruikt voor celeron systeempje met alleen hdd en cd dus meer dan genoeg, nu aangezien de fan nog al wat herrie maakt en er maar 1 fan in de hele kast komt van wege geluid dahct ik aan een 220 V parallel aan je voeding, dus zeg maar als de eerste ATX voedingen ook nog een monitor out hadden. Deze heeft die monitor out dus ook dus zal moeten kunnen.

Alleen ik wil hem wel regelbaar hebben het liefst zodat ik een beetje kan kijken wat de beste stand is voor koeling/geluid. Weet iemand hoe ik hier voor een potmeter waarschijnlijk kan gebruiken, het is wel 220 V en staat parallel op voeding.

Dus in de voeding komt stekker binnen loopt naar power on schakelaar (nog een extra on/off knop) wanneer deze op ON staat, dan spanning op fan en op voeding (voeding geeft dan zeg maar stand-by spanning op mobo die je dan met standaard ATX (op voorkant kast) power on/off druk knop bedient. )

Moet ik nog aan dingen denken of zou ik gewoon dit makkelijk kunnen maken (vanuit gaande redelijk handig met knutselen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Ik heb gewoon (voor een tientje geloof ik) een regelbare stopcontact gekocht. En het werkt bijna perfect.
Bijna >> Als mijn PC uit staat en die fan aan, dan stoort het gigangtisch op de speakers. Maar zodra je de PC aanzet werkt het perfect.

in de zomer op voluit en in de winter de stand op "rustig zetten". Zo'n 230V~ fan is echt een orkaan in je PC, maar met z'n potmeter is het goed te doen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Mjah, helaas.. Een 220V fan kun je niet makkelijk regelen.. Zeker niet met een potmeter..

Over het algemeen zijn die fans alleen goed te regelen door de lichtnetfrequentie aan te passen.. Daar heb je wel regelingen voor, alleen zijn ze vrij duur..

Volgens mij kun je beter en 12V fan zoeken.. Die zijn iets makkelijker te regelen, en je kunt ze gewoon op je voeding aansluiten..

(btw.. Bij veel ATX blijft de monitor-doorlus aansluiting gewoon aan, ook al staat je pc uit!)

Verwijderd

Okeoke het is geen potmeter, maar een klein apparaatje waarmee je de fase aansnijding regelt.
(kep zo'n ding ook een keer op de MTS gemaakt :) )

Maar het werkt echt perfect hoor, vooral met een 120mm FAN >:)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Topicstarter
Ok maar ik heb gewoon een aantal (niet vee maar een paar) 230 V fans liggen. Deze zou ik toch graag gebruiken (120mm bij 120mm) en aangezien het een klein kastje wordt wordt het er maar 1, anders was het gewoon heel makkelijk gewoon twee van deze fans in serie zetten en je bent klaar.

Over het aanstaan van ATX voeding, er zit een schakelaar tussen de ingang van de voeding (tja geef het beeste een naam) en de werkelijk verdeling van de spanning, denk als een knopje in het midden van je lamp draad oid. Dus staat alleen stroom/spanning op fan/voeding wanneer deze schakelaar omstaat. Daarna staat je pc uit en je fan aan, dan gewoon de power on/off button gebruiken via je mobo.

Maar aangezien ik dus niet makkelijk een potmeter er tussen kan planten, wat moet ik er dan tussen zetten en heb je daar een krabbeltje van of zelfs misschien een compleet schema..

-- edit --

Misschien zo iets http://www.circuitsonline.f2s.com/circuits/view.php?cat=modelbouw&sch=02 alleen dan voor 230 V (weet alleen niet of dat wel parallel aan voeding goed kan)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Gewoon de 230 fan met een dimmer regelen. Net zoals Rogge al heeft gemeld.
Pagina: 1