Toon posts:

Probleem Maxtor 2,1 GB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op een oude pentium 60 heb ik een extra harddisk van 2,1GB gezet, naast de al aanwezige 425MB. Windows95 draait lekker soepel maar ziet slechts 472MB van de 2,1GB. Windows98 ook tenzij ik hem al op een andere pc als 2,1GB geformatteerd heb.

Fdisk en partition Magic zien ook maar 472MB, terwijl de bios wel 2,1GB aangeeft. Linux geeft ook gewoon 2,1GB aan.

Onder windows98 is het dus mogelijk 2,1GB te gebruiken, maar windows98 draait zo traag.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste op kan lossen?

:'(

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

je moet misschien met fdisk de harde schijf opnieuw formatteren en dan kun je ondersteuning voor harde schijven groter dan 500mb ofzo instellen.

anders weet ik 't ook nie

suc6 *D

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Verwijderd

Topicstarter
Normaal gesproken vraagt fdisk of je ondersteuning voor grotere harde schijven wilt inschakelen, maar dat doet ie gewoon niet, zelfs niet onder win98.

Ik heb nu op de 425MB schijf win95 staan, en 472MB van de 2,1GB als opslagruimte voor data en games, en de rest voor linux. Ik vind 1,5GB voor linux alleen zoveel als ik er alleen maar mee klooi.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

in bios schijf in lba? of misschien ondersteunt je mobo die adressering niet.

wat voor file system gebruik je? (misschien fat16 omzetten naar 32?)

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Topicstarter
Win95 ondersteunt toch geen FAT32? Onder win98 had ik hem naar FAT32 omgezet, maar kon hem toch maar als 472MB formatteren

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Heeft niks met fat32 vs fat16 te maken..
Fat16 kan ook partities van 2GB aan..

Waarschijnlijk zit jij nog met de problemen van een hele oude bios-limiet.. (vroeger, toen de schijven nog maximaal 500MB konden worden!)

Misschien werkt maxblast nog met die schijf.. (kun je wel vinden op de site van maxtor!)

Of een bios-update zien te vinden voor dat bordje, al vrees ik dat dat lastig wordt!

Verwijderd

Topicstarter
Heb al wel eventueel een BIOS-update gevonden want ik wilde hem eerst al gaan updaten, alleen dat werd mij ten zeerste afgeraden als het niet strikt noodzakelijk is. Maar in de BIOS ziet ie hem gewoon als 2,1GB dus dan ligt het daar toch niet aan? Het is wel een heel oud ding dus het zou wel kunnen...
Pagina: 1