Toon posts:

Hulp gevraagd bij half-bekend systeem met kuren...

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een oud systeem van iemand anders.

Mobo:
3SDRam, 1PCI, 1ISA, Pentium-socket, SiS 5595, Amibios AB41

CPU:
Op een apart plaatje, loodrecht op het mobo, Celeron400

Het systeem werkte met 2*32MB en HD/1GB.

Ik steek 2*256MB en HD/20GB/7200 en er gebeurt weinig. Het scherm -apart aan te zetten- springt onmiddellijk naar stand-by-modus en blijft daarin staan. Het systeem hangt, zo te horen, ook vast.

Ik maak alles weer los en zoals het was. Zelfde probleem! :?

Suggesties? Wat kan ik doen? Wat voor mobo is dat en waar kan ik dat vinden om eventueel te flashen, indien mogelijk?

Graag hulp, want morgen moet dit liefst rond zijn...

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Als jij beweerd dat het om een scket 7 moederbord gaat, ben je gek als je er 2*256mb erin zet. Ik zou eerder 2*64Mb proberen. Dat kan zo'n socket 7 moederbord niet aan, of het moet gaan om een supersocket 7 moederbord. Hmm, en een celeron 400Mhz op een socket 7 chipset?

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Ik kan er totaal niet uit op maken wat voor bord het zou kunnen zijn, maar waarschijnlijk hebben die 256MB DIMM's 'm danig van slag gebracht.
Als je de batterij er nu eens een minuutje uithaalt (bak natuurlijk uit ;) ), weer terugplaatst en vervolgens de bak weer aanzet?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Ik vind het een beetje vaagjes :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:48

Brazza

Byte me!

probeer es 1 BIOs update

Verwijderd

Topicstarter
Voor de duidelijkheid, die Pentium-socket op het mobo zelf is helemaal leeg. De CPU zit op een apart plaatje, loodrecht op het bord.

Weet niemand een site om op basis van chipsetnummers het mobo te achterhalen?

• Brazza

Brazza

Byte me!

google

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 01:39 schreef Brazza het volgende:
probeer es 1 BIOs update
Moet ik dan niet eerst het merk kennen van het moederbord?
Dacht ik wel...

• Brazza

Brazza

Byte me!

er staat toch wel een nummer als je boot dan ff op pauze|break drukken op schrijven en dat nummer op google opzoeken

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Hmm... ik weet welk mobo het is... heeft Slot 1 EN sockte 370 erop zitten... maar ik weet echt niet welk merk het ook alweer was :(

• aaihetapie
  • Laatst online: 13-08 09:02
GOOGLE :(

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 01:48 schreef Brazza het volgende:
er staat toch wel een nummer als je boot dan ff op pauze|break drukken op schrijven en dat nummer op google opzoeken
Ja, maar zoals gezegd krijg ik geen beeld en dat heeft met het mobo te maken, want ik heb verschillende schermen geprobeerd...

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-04 01:13
is het niet een PC100 Moederbordje of PC Chips?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 02:05 schreef onkruid71 het volgende:
is het niet een PC100 Moederbordje of PC Chips?
Het bord lijkt inderdaad als twee druppels water op de M748LRT. (www.pcchips.com.tw/M748MLRT.html)

/edit/
De link werkt blijkbaar niet rechtstreeks. Sorry!
/edit/

Bijna hetzelfde, want ipv dat geelkleurige chipsetje naast de batterij, zit daar bij mij een SiS5595-chip...

Verwijderd

Topicstarter
Stand van zaken:

Ik zit hier met een oud systeem van iemand anders.
Mobo:
PCChipset, quasi M748LRT, Baby-AT, Slot1/Socket370
3SDRam, 1PCI/1ISA, Xcel2000, SiS 5595, Amibios AB41

CPU:
Celeron400

Het systeem werkte met 2*32MB en HD/1GB.

Ik steek 2*256MB en HD/20GB/7200 en er gebeurt weinig. Het scherm -apart aan te zetten- springt onmiddellijk naar stand-by-modus en blijft daarin staan. Het systeem hangt, zo te horen, ook vast na schijfgeratel.
Iets zinnigs doen (BIOS flashen, ...), is dus uitgesloten, wegens geen beeld.

Ik maak alles weer los en zoals het was. Zelfde probleem!
CMOS clearen. Batterij uithalen. Zelfde probleem.

Ik dacht eerst dat het aan de grote brok geheugen lag of zo, maar dat zou moeten kunnen en bovendien mag het dan toch niet fout blijven gaan? Kan zoiets eventueel het videogeheugen blijvend beschadigd hebben?

Is dat moederbord stuk of niet?

Suggesties? Wat kan ik doen?
Graag hulp, want ik heb geen idee meer...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:17
Ik heb dat bord bij een bedrijf uitgebreid met 128MB Infineon cas2 geheugen, werkte perfect. (ja, leuke automatiseerder hadden ze daar, wie neemt nou PC CHIPS voor een PC die niet als nintendo moet dienen)

Waar PC CHIPS borden wel eens last van hebben is de batterij. Haal dat ding eruit en start zonder batterij je systeem op. Waarschijnlijk werkt ie dan wel (telt overigens ook maar 16MB RAM, terwijl er toch veel meer inzit). Vervolgens weer uit en batterij er weer in, probleem opgelost.

Verwijderd

Hoe staat de kloksnelheid?
En hoeveel hz is het geheugen want 133Hz draait niet op een 100hz bord.

Nog ff iets, probeer ook nog ff de cmos te clearen door middel van je jumpers die op het bord zit.
Geeft het bord ook piep tonen of niet?

greetz

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 12:58 schreef koekkiemonster het volgende:
EHm, sinds wanneer is dat zo?? :?

Verwijderd

Topicstarter
Deze computer hadden die mensen een paar jaar geleden ook overgenomen van hun bedrijf. Misschien hetzelfde?
Geen idee. Maar de huidige configuratie is opnieuw de oorspronkelijke, dus dat zou toch moeten goedkomen?
Het oorspronkelijk geheugen is PC100. Ik heb er daarna PC133 opgezet en dan ging het niet meer. Maar daarvan mag de boel toch niet stukgaan? Toch enkel aan 100 werken, niet?
Nu zit er weer die PC100 op en nog gaat het niet.
Nog ff iets, probeer ook nog ff de cmos te clearen door middel van je jumpers die op het bord zit.
Geeft het bord ook piep tonen of niet?
Dat van die jumpers heb ik geprobeerd. Zonder resultaat.
Geen pieptonen, maar ik weet niet of dat op dit bord wel voorzien is...

Nu even zonder batterij proberen...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 12:56 schreef _JGC_ het volgende:
Waar PC CHIPS borden wel eens last van hebben is de batterij. Haal dat ding eruit en start zonder batterij je systeem op. Waarschijnlijk werkt ie dan wel (telt overigens ook maar 16MB RAM, terwijl er toch veel meer inzit). Vervolgens weer uit en batterij er weer in, probleem opgelost.
Dat heb ik juist gedaan en nog steeds niets.

Wat nu? Er zit nog leven op dat bord (lampje, schijfgeratel, ...), dus ik vermoed niet dat het hopeloos stuk is. Maar ik weet even niet meer wat nog te proberen.
Wie wel?

Verwijderd

Ik heb ook wel eens van die wazige systemen gehad. eenvoudige upgrade legt het hele systeem lam.

Ik zou het board even uit de kast halen (ook even goed schoonblazen met stofzuiger ofzo)
Dan alleen video, cpu en orginele geheugen in het board en de voeding erop. (Dus nog niet in de kast terug plaatsen)
Check ook ff alle jumpers... elke jumper een keer eraf en er weer op doet ook wonderen!

TIP: Leg ff een of meer CD-hoesjes onder het mainboard, dan kan je de videokaart er prima in prikken.

Wanneer er twee verschillende memory modules bij zitten, wissel die dan ook eens om, als t systeem nog niet start.
Ook locatie van het geheugen kan problemen geven, dus bank 0 en 1, of 2 en 3, etc.

Processor een keer van het mainboard halen en weer terug zetten kan ook uitkomsten bieden. Let dan wel even op de bevestiging van de processor of slotconvertor (insteek kaartje).

Suc6

• Exirion
  • Laatst online: 22:10

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 16 november 2001 12:58 schreef koekkiemonster het volgende:
Nonsense. Lees de FAQ eens ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-04 01:13
als het een pc chips of een pc100 is, hebben deze vaak problemen met AGP kaarten met 32mb. In ieder geval de TNT2

Verwijderd

TREK TREK TREK.........ARGHHHH........Jah........ daar is ie weer :P

Sorry dat ik deze topic van heel ver heb moeten kicken maar:

Ik zit met het zelfde probleem (Mijn tekst verwerk pc) Celeron 433 met XCEL2000 mobo.

Ik wou er wat geheugen bij plaatsen 128ram pc133, niet echt vol vertrouwen in maar ok, pc doet niets, boot niet je hoort even een kleine ratel uit de hdd komen en beeldscherm krijgt geen signaal/sprint in stand-by.

Oude geheugen weer terug gezet zoals deze voorheen zat (5 minuten geleden deed systeem het nog)

Alles gecontroleerd, kale start gedaan, andere hdd maar niets mocht baten.

Wat hij wel doet: beepen. (2x korte beep gevolgt door 1 iets langere)

Helaas heb ik geen manual van de mobo dus kan niet achterhalen wat er loos is.

Al met al precies de zelfde problemen als de TS in deze topic.

Is hier ooit duidelijkheid in gekomen en een oplossing gevonden ofniet?

Of is er iemand die dit probleem in de middeleeuwen ook heeft gehad?

• Abbadon
  • Laatst online: 00:19
Lijkt me beter idee dat je een eigen topic begint, want nu leest jan en alleman eerst allemaal stokoude posts eer ze bij jou kick aanbelanden :+

Dus gewoon even duidelijke topicstart met daarin jouw probleem :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.