ik heb het lang geleden belooft dit verhaaltje hier te posten maar dat duurde ff 
hier een kort verhaaltje hoe je met een schakelaar 2 220V fans serie/parallel kan schakelen.
je hebt nodig:
2 220V fans (2 naast elkaar passen precies op een kachelradiateur:) )
een 6-polige schakelaar.
vervolgens sluit je alles aan volgens het volgende schema.

ik ben nog aan het expirimenteren met ledjes om er een soort bay-bus van te maken maar dan voor 220V.
je kan een ledje zonder problemen op 220 V hangen onder de volgende voorwaarde (het is geen wisselspanning meer ofwel 1 diode.)
de stroom is begrenst (ofwel weerstandje)
weerstand waarde gaat als volgt... dikke duim....
we proberen 150K.
220V is gemiddelde spanning en we rekenen met de piek, 220*wortel van 2=~ 330V
de diode is om een gepulseerde gelijkspanning te krijgen, de weerstand is een 0.6W 150K metaalfilmweerstandje.
de max stroom door een low-current LED is 10mA geloof ik, bij mij is I=U/R I=220*sqr 2 /150000 = 2mA dus die doet het wel
gemiddeld vermogen is Ugemiddeld*I=0,45J = weinig
sim-pel dus...
suc666
hier een kort verhaaltje hoe je met een schakelaar 2 220V fans serie/parallel kan schakelen.
je hebt nodig:
2 220V fans (2 naast elkaar passen precies op een kachelradiateur:) )
een 6-polige schakelaar.
vervolgens sluit je alles aan volgens het volgende schema.

ik ben nog aan het expirimenteren met ledjes om er een soort bay-bus van te maken maar dan voor 220V.
je kan een ledje zonder problemen op 220 V hangen onder de volgende voorwaarde (het is geen wisselspanning meer ofwel 1 diode.)
de stroom is begrenst (ofwel weerstandje)
weerstand waarde gaat als volgt... dikke duim....
code:
1
2
| -----|>-----|>-----[|||]---- diode LED weerstand |
we proberen 150K.
220V is gemiddelde spanning en we rekenen met de piek, 220*wortel van 2=~ 330V
de diode is om een gepulseerde gelijkspanning te krijgen, de weerstand is een 0.6W 150K metaalfilmweerstandje.
de max stroom door een low-current LED is 10mA geloof ik, bij mij is I=U/R I=220*sqr 2 /150000 = 2mA dus die doet het wel
gemiddeld vermogen is Ugemiddeld*I=0,45J = weinig
sim-pel dus...
suc666