220V serie/parallel schakeling tutorial

Pagina: 1
Acties:
  • 667 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37208

Topicstarter
ik heb het lang geleden belooft dit verhaaltje hier te posten maar dat duurde ff :7

hier een kort verhaaltje hoe je met een schakelaar 2 220V fans serie/parallel kan schakelen.

je hebt nodig:

2 220V fans (2 naast elkaar passen precies op een kachelradiateur:) )

een 6-polige schakelaar.

vervolgens sluit je alles aan volgens het volgende schema.

Afbeeldingslocatie: http://idac.freeservers.com/serie-pa.jpg

ik ben nog aan het expirimenteren met ledjes om er een soort bay-bus van te maken maar dan voor 220V.

je kan een ledje zonder problemen op 220 V hangen onder de volgende voorwaarde (het is geen wisselspanning meer ofwel 1 diode.)

de stroom is begrenst (ofwel weerstandje)

weerstand waarde gaat als volgt... dikke duim....
code:
1
2
-----|>-----|>-----[|||]----
   diode   LED   weerstand

we proberen 150K.

220V is gemiddelde spanning en we rekenen met de piek, 220*wortel van 2=~ 330V

de diode is om een gepulseerde gelijkspanning te krijgen, de weerstand is een 0.6W 150K metaalfilmweerstandje.

de max stroom door een low-current LED is 10mA geloof ik, bij mij is I=U/R I=220*sqr 2 /150000 = 2mA dus die doet het wel

gemiddeld vermogen is Ugemiddeld*I=0,45J = weinig

sim-pel dus...

suc666

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Hou er wel rekening mee dat veel 220V fans met een synchroonmotor werken, en dus gebruik maken van de frequentie van de wisselspanning, niet de spanning. Bij deze fans haalt in serie schakelen niet zoveel uit, en kan de motor oververhit raken.

Over je LEDje op 220V: het is beter om een condensator met kleinere weerstand te gebruiken dan alleen een weerstand.

Je krijgt dus dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
        1.2K        330n/400V     LED
220V -------####-----------| |-------+--|>|---+
                         |    |
                         +--|<|---+
                           1N4004 |
                                |
220V -----------------------------------------+

Je LED krijgt nu pulsen van ca. 20mA. Dit doet het wat leuker in combinatie met blauwe LED's en normale LED's, terwijl de vermogensdissipatie nu te verwaarlozen is. Voor blauwe LED's kun je eventueel nog een 470n condensator monteren ipv een 330n condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7477

Op vrijdag 16 november 2001 12:12 schreef DaBit het volgende:
Hou er wel rekening mee dat veel 220V fans met een synchroonmotor werken, en dus gebruik maken van de frequentie van de wisselspanning, niet de spanning. Bij deze fans haalt in serie schakelen niet zoveel uit, en kan de motor oververhit raken.
Hmm, kan ik zoŽn synchronmotor wel dimmen met een (halogeen) dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37208

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 12:12 schreef DaBit het volgende:
ik heb het hele zooitje al een tijdje zo draaien en ik moet zeggen dat het geluidsniveau erg veel scheelt.

parallel ben ik bang dat ie opstijgd en in serie hoor ik hem niet meer!(alleen de stromende lucht maar geen lagers ofzo)

ik denk omdat ie op 110V gaat lopen de Fan gewoon wat fases mist en op slip nog steeds sneller rondkomt tot het moment dat de luchtwrijving gelijk is aan het koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Synchroonmotoren kun je officieel alleen van snelheid veranderen door de frequentie te wijzigen. Dat is overigens ook de reden waarom motorspeedcontrols voor 3-fasemotoren zo ongelofelijk duur zijn.

Tsja, en of de serie/parallel schakeling van 220V fans goed werkt dat kan iedereen gewoon uitproberen. Werkt het, dan is het mooi meegenomen.