[WC] Blok Frezen of boren ? [/WC]

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 36086

Topicstarter
Juist lijkt me duidelijk zit er veel verschil in kwaliteit als je een blok boort inplaats van freest ?

Afbeeldingslocatie: http://www.zytec.worldonline.co.uk/pictures/jpgs/drilledsmall.jpg

da's met boor lijkt me duidelijk.. (pix zijn altijd cewl :9)

wat is jullie mening daarover ik denk zelf ook wel dat wat weerstand niet erg is met water okay.. maar beter weten als denken.. ;)

('k ben zelf bezig met blok ligt nu klaar.. 'k kan em later frezen of ik boor em zelf uit..)

Anoniem: 21388

Frezen, das netter aan de randjes uiteindelijk lijkt mij...

Topicstarter
Op donderdag 15 november 2001 21:23 schreef Lomu het volgende:
Frezen, das netter aan de randjes uiteindelijk lijkt mij...
jah okay netter.. maar blok word toch dicht.. je ziet er nix van dus.. gaat over de prestatie.. :)

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 20:42
Ik denk dat de prestatie niet veel uit maakt. Maar je design kan met freezen veel ingewikkelder worden waardoor je toch een veel beter presterend blok kunt maken. Als je toch iets heel simpels maakt is boren misschien nog wel beter.

Maar een plexiglas deksel met vloeibare pakking is wel strak. Kan je het blok van binnen zien. Dan is freezen wat mooier. Mijn blok is zo mooi gelukt dat ik dat dus ook doe. :)

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:48

TGEN

Hmmmx_

Als je boort heb je automatisch al ribbels, welke warmteuitwisseling stimuleren (veel turbulentie). Maar frezen is veel handiger, boren is een rotklus :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 11:37
Ik denk dat frezen betere kwaliteit geeft, aangezien je met boren foutjes kan maken en met frezen de diktes beter kan bepalen. Zo kan je berekenen welke diktes je ongeveer hebt, en die ook halen, dat kan door te boren minder goed.

Topicstarter
Op donderdag 15 november 2001 21:46 schreef zork het volgende:
Ik denk dat frezen betere kwaliteit geeft, aangezien je met boren foutjes kan maken en met frezen de diktes beter kan bepalen. Zo kan je berekenen welke diktes je ongeveer hebt, en die ook halen, dat kan door te boren minder goed.
mjah ik heb thuis een werkplaats tot mijn beschikking met verschillende boormaschines en draaibanken etc.. alleen geen freezmachine.. :( ik kan het wel ergens anders doen maar dan moet ik nog zolang w88 voordat ik daar terecht kan.. ;( en misboren is wel uit te sluiten zolang je je boor maar goed insteld (diepte), voorboord (met een kleine boor) en alles goed aftekend kan er echt niet zo veel mis gaan

Anoniem: 10265

als je alleen de beschikking hebt over een boor zou ik voor een andere oplossing gaan, ik heb wel eens plaatjes gezien van een waterblok waar de geleuven vanaf de zijkant zijn gemaakt .. beetje vaag verhaal misschien, ik ga ff foto'tje voor je zoeken! ;)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:42

Epsilon

ik ga mijn blokkie ook boren, zo heb je meer oppervlakte, aan de randen en meer tubulentie

Anoniem: 21486

Als je geen freezmachine hebt, boor gewoon. Test hoe je blok het doet. Maak je gewoon een andere keer een blok met een frees. Als je een frees gebruikt kan je veel nauwere en dus meer kanaaltjes maken, waardoor de warmte-afvoer stukken beter is. O ja, je kan het best koper gebruiken, aangezien dit een hogere geleidbaarheid heeft (kleinere "k").
Succes!

Anoniem: 10265

dit bedoel ik:

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips670/10.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips670/4.jpg

Dit lijkt me een stuk gemakkelijker dan wat jij doet!

Succes

lees de rest van het verhaal @ Overclockers.com

Anoniem: 21486

dat verjaal over turbulentie: als je je kanaaltjes spiegelglad maakt heb je nog turbulentie, laminaire stroming kan je echt niet veroorzaken met haakse bochten in je leidingen. Verschil in warmte-afvoer door turbulente stromingen en heel erg turbulente stroming is verwaarloosbaar, zeker hier.

Topicstarter
Op donderdag 15 november 2001 22:55 schreef n0va^ het volgende:
dit bedoel ik:

[afbeelding]

[afbeelding]

Succes

'k denk dat ik het toch gewoon op die manier doe zoals in het plaatje dat ik gepost heb.. 'k heb koper zat nog.. dus ik later ook nog andere manieren testen zoals die..

'k houd et iig in me achterhoofd dit word mee eerste zelfgemaakte blok maar zeker niet me laatste !! :)

thnx allemaal voor de replys !! ik laat me resultaten zeker zien ! ('k kan alleen geen pix maken van de handelingen.. :( 'k beschik niet over een digitaal fototoestel alleen een supergare webcam die op de vorige lanpaty ongeveer is verdronken in het bier dus die zal het ook wel niet meer doen... dan maar een paar foto's met me "normale" foto camera.. :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Count_Grishnackh:

Het probleem zit 'm ook meer in de adhesie van water aan je metaaloppervlak. Meer turbulentie vermindert de dikte van het laagje dat met lage snelheid over het metaal kruipt.

topicstarter:
Boren werkt net zo goed als frezen. De 'kanalen-methode' is minder goed vanwege het lage contactoppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 06-07 16:56
Op donderdag 15 november 2001 22:55 schreef n0va^ het volgende:
dit bedoel ik:

[afbeelding]

[afbeelding]

Succes

Dit wordt ook waarschijnlijk mijn ontwerp. Alleen maak ik de uitgang aan de andere kant van de ingang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik ben een blok aan het bouwen voor me Athlon (slot A) proc.. dus ruimte genoeg om flink wat kanalen te boren.. >:)
Pagina: 1