IBM HDD terugsturen, moet ie echt DOOD zijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:56
ej,

mijn IBM HDD maakt sinds een tijdje vage geluiden, en hij heeft een aantal bad-clusters.

Nu wilde ik hem graag laten vervangen, maar alternate doet vrij moeilijk, en dat gaat zeker 2 weken duren.

Nu meende ik dat je hem ook direct naar IBM kon sturen. Echter, na de gegevens te hebben ingevuld op de site staat er:

You must return your FAILED drive to IBM, once it has been receipt validated a replacement drive will be shipped to you. If you do not agree with this, please, press the 'Back' button.

Bedoelen ze daarmee dat hij echt totaal DOOD moet zijn?

Of vallen bad clusters daar ook onder ?

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Je moet gewoon ff IBM Drive Fitness Test doen, het TRC nummer opschrijven en terug sturen die hap. Moet je vantevoren wel ff een RMA nummer aanvragen (daar heb je dat TRC nummer voor nodig).

Enne over dat "moet ie echt dood zijn??":

HIJ HEEFT BAD CLUSTERS, WEG ERMEE!!!

(sorry voor het schreeuwen maar IBM begint me de keel uit te hangen)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Wallie

Herr

Nee, met badsectors mag ook.
Je moet het drive-fitness test programma maar ff draaien, als die hem afkeurt mag ie zeker terug.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• earthforce
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 11:30

earthforce

hmmm vandaag maar ff niet :)

zelfs dat van tevoren zo'n nummer aanvragen kun je best laten zitten, heb ik ook gedaan, keurig de hdverpakt en aangetekend verstuurd met een begeleidende brief en een printscreenshot van de bad sectors... en na een tijdje gratis een nieuwe hd thuisgestuurd gekregen.

for the record deze hd was een scsi hd van quantum fireball en moest naar ierland gestuurd worden

...

Verwijderd

Dat RMA nummer zou ik niet laten zitten, want dan krijg je 'm stug weer terug van IBM. Maar er zit bij het invullen van de gegevens ook erges een optie dat je geen TRC code hebt. Die dus gewoon aanvinken en een briefje + uitleg erbij dat het voor moderne schijven niet normaal is dat ze zoveel bad sectors hebben + een vermelding van dat rare geluid en het zal wel goed komen lijkt me.

Verwijderd

Als we bij het bedrijf waar ik werk een twijfelachtige hd hebben dan slaan we er "per ongeluk " mee op een tafel, succes verzekerd. ditto met twijfelachtig geheugen, daar gewoon 50 volt op...

• sll
  • Laatst online: 01:34

sll

Op vrijdag 16 november 2001 11:30 schreef pr0f het volgende:
Als we bij het bedrijf waar ik werk een twijfelachtige hd hebben dan slaan we er "per ongeluk " mee op een tafel, succes verzekerd. ditto met twijfelachtig geheugen, daar gewoon 50 volt op...
Die dan vervolgens niet vergoed worden wegens sporen van fysieke mishandeling >:)

;)

Verwijderd

Haha, goed idee.

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Jeej kheb me IBM's weer terug!! Nog geen week geduurd. En helemaal nieuwe geen reparatie ofzo. :) :)

• Xandrios
Op vrijdag 16 november 2001 17:11 schreef Shove_it999 het volgende:
Jeej kheb me IBM's weer terug!! Nog geen week geduurd. En helemaal nieuwe geen reparatie ofzo. :) :)
welke versie was dat?

het IBM tooltje geeft overgins ook aan dat ij kapot is...

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik heb ook een kapotte IBM gehad. Naja kapot hij kon niet zo best tegen de stuiter op de grond. FF RMA aangevraagd opgestuurd en een nieuwe gekregen :) Zonder gezeik van IBM. Het zijn meestal de tussenhandelaren die moeilijk doen en niet de producent zelf dus gewoon opsturen dat ding en dan wel rechtstreeks naar IBM

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Verwijderd

Die van mij heeft ook 3 weken takkeherrie gemaakt dikke klikken dikke schokken toen heb ik um op de grond geflikkert doen deed ie niks meer opgestuurd en kreeg ik een nieuwe :)

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Op vrijdag 16 november 2001 17:16 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

welke versie was dat?

het IBM tooltje geeft overgins ook aan dat ij kapot is...
1x DTLA 307030 (30gig)
1x 60GXP (40gig)

En Drive Fitness Test gaf idd aan dattie bad sectors had.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Mja, mijn DTLA 45 deed het de ene keer wel, en de andere keer weer niet (krggg, piep, krggg, piep, krggggg, enzo).
DFT vond ook de ene keer wel wat, en de andere keer weer niet.
Toen de schijf draaide, maar een flinke tik tegen de zijkant aangegeven.
Toen kon DFT d'r helemaal nixs meer mee :)
IBM blijkbaar ook niet, want kreeg 7 werkdagen later een 60GB retour.

And The Only One

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 22:00
Op vrijdag 16 november 2001 11:30 schreef pr0f het volgende:
waar werk jij :+

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 23:12 schreef Diamon het volgende:
Mja, mijn DTLA 45 deed het de ene keer wel, en de andere keer weer niet (krggg, piep, krggg, piep, krggggg, enzo).
DFT vond ook de ene keer wel wat, en de andere keer weer niet.
Toen de schijf draaide, maar een flinke tik tegen de zijkant aangegeven.
Toen kon DFT d'r helemaal nixs meer mee :)
IBM blijkbaar ook niet, want kreeg 7 werkdagen later een 60GB retour.
Misschien had ik dat ook moeten doen want ik had hetzelfde probleem maar heb 'm gewoon naar IBM opgestuurd. En nu een dikke 2 weken later nog steeds nix binnen...

Ik hoop maar dat ik een 60GB 60GXP krijg want nu zijn er alweer mensen die opeens weer een dtla-307045 met productie datum november 2001 terug krijgen :? Anders ben ik echt in staat om dat ding uit het raam te gooien en weer terug te sturen... heb een hoop problemen gehad met dat kreng en wil gewoon iets goeds.

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Op vrijdag 16 november 2001 23:33 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Misschien had ik dat ook moeten doen want ik had hetzelfde probleem maar heb 'm gewoon naar IBM opgestuurd. En nu een dikke 2 weken later nog steeds nix binnen...

Ik hoop maar dat ik een 60GB 60GXP krijg want nu zijn er alweer mensen die opeens weer een dtla-307045 met productie datum november 2001 terug krijgen :? Anders ben ik echt in staat om dat ding uit het raam te gooien en weer terug te sturen... heb een hoop problemen gehad met dat kreng en wil gewoon iets goeds.
Kan niet. Die dtla 307045 wordt NIET meer gemaakt. Daarom krijgt iedereen die die kapot opstuurt, waaronder ik, een ic versie terug, 60gb, waaronder ik... ;)

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

• Xandrios
Op vrijdag 16 november 2001 23:46 schreef 456 het volgende:

[..]

Kan niet. Die dtla 307045 wordt NIET meer gemaakt. Daarom krijgt iedereen die die kapot opstuurt, waaronder ik, een ic versie terug, 60gb, waaronder ik... ;)
60GB ?
dat zou wel errug cool zijn 8-)
'k kan nog wel wat extra GB's gebruiken :Y)

Maarre, ik stuur hem dan dus naar IBM, hoe verstuur ik dat?
Gewoon als paketje (hfl 10.75 )
Aangetekend paketje (hfl 13.50)
Verzekerd & aangetekend paketje (hfl 16.50 )

En zal ik hem gewoon opsturen zoals hij nu is, of hem nog even wat verder helpen met doodgaan? >:) (hoe ?)

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Op zaterdag 17 november 2001 12:28 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

60GB ?
dat zou wel errug cool zijn 8-)
'k kan nog wel wat extra GB's gebruiken :Y)

Maarre, ik stuur hem dan dus naar IBM, hoe verstuur ik dat?
Gewoon als paketje (hfl 10.75 )
Aangetekend paketje (hfl 13.50)
Verzekerd & aangetekend paketje (hfl 16.50 )

En zal ik hem gewoon opsturen zoals hij nu is, of hem nog even wat verder helpen met doodgaan? >:) (hoe ?)
Op de site van IBM staan de "verpakkingsregels" . Ik heb mijne gewoon voor 10,75 verstuurd en dat werkte, ik heb alleen een gereviseerde 75GXP en een nieuwe 60GXP teruggehad. Niets te klagen, maar voor RAID is het niet echt lekker.

Concrete Loop Watercooling

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb ook al meerdere hd's naar ibm gestuurd, en binnen een week nieuwe :)

Btw, niet denken dat je ALTIJD een ander model krijg als je model uit productie is, collega van mij heeft 2 weken terug een oud model gehad die gemaakt was voor RMA gevallen :)

( zat sticker op :) )

• Bochtje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Bochtje

Wie niet waagt, die niet wint!

Mijn hdd deed net ook vaag en vervolgens niks meer hebalve herrie...

op jullie advies die tool gedl en er bleken idd wat bad sectors te zijn

ik heb de erasure gedaan en mijn hdd gaat weer als een trein.... ben alleen 300 mb kwijt, maar ach dat op 40 gig :)

Bochtjes zijn Kewl

Verwijderd

Op vrijdag 23 november 2001 03:11 schreef Bochtje het volgende:
Mijn hdd deed net ook vaag en vervolgens niks meer hebalve herrie...

op jullie advies die tool gedl en er bleken idd wat bad sectors te zijn

ik heb de erasure gedaan en mijn hdd gaat weer als een trein.... ben alleen 300 mb kwijt, maar ach dat op 40 gig :)
dat had ik dus ook... erasure gedaan en hij deed het weer ffetjes. Todat na een aantal weken de problemen opnieuw begonnen... gewoon opsturen dus die schijf!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Heb hier een IBM die dus ook begon te kraken en zelfs eenmaal compleet dienst heeft geweigerd (nieuwe win2k install na fdisk gaf blauwe schermen tijdens de installatie) maar de IBM tool geeft niets aan!

Heb hem voor de zekerheid vervangen door een Maxtor en nu zit ie in een FreeBSD test-bak te wachten tot ie het begeeft. Probleem is dat ie niet zo vaak gebruikt wordt nu, kan dus lang duren.
Hij geeft af en toe een piep-kloink-kraak maar ja, niet echt overleden (geen bad sectors oid).

Wat zouden jullie doen?

- Nu al opsturen met de kans dat ie terug komt zonder dat er naar omgekeken is (of via leverancier die dezelfde tool draait, zegt dat ie in orde is en 50,- onderzoekskosten rekent.)
- wachten tot ie echt dood gaat (ff als mp3 schijf terughangen in mijn eigen systeem)
- handje helpen.

mogelijkheid 2: hoe doe je dat zonder sporen? Gewoon draaiend mee schudden of ff tikje met een fles cola oid?

edit:
typo en zinnen wat beter, ja het was laat he :P

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op zaterdag 17 november 2001 16:34 schreef Thermo het volgende:
Ik heb ook al meerdere hd's naar ibm gestuurd, en binnen een week nieuwe :)
Waren die wel ECHT dood?

de betaler vervuilt

Verwijderd

Als je nou gewoon een Seagate koopt, heb je geen gezeik met IBM. >:)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op vrijdag 23 november 2001 12:12 schreef Atmosferic het volgende:
Nuttig, nuttig....

de betaler vervuilt

• Devster
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Op vrijdag 23 november 2001 12:12 schreef Atmosferic het volgende:
Precies, maar met Seagate... ooit een 2,1 GB Medalist opgestuurd, kreeg een 3,2 terug..

Opsturen moest naar Schiphol-Rijk (daar zit Seagate...) waar gaan de IBM's heen eigenlijk?

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• cire
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 14:27

cire

Als je nou gewoon een Seagate koopt, heb je geen gezeik met IBM.
Ja precies, dan heb je gezeik met Seagate.

Ik heb en had zelf een Seagate 20 Gig schijf. Ging ook mooi kapot. Wel netjes vervangen trouwens door Seagate zelf.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Alle hardware kan rot gaan, IBM heeft helaas een slechte serie gehad maar lossen dat zover ik gehoord heb prima op. Is met IIyama / teleplan wel anders...

de betaler vervuilt

• Devster
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Er zijn tijden geweest dat Seagate brak was (die Medalists gingen allemaal de pijp uit) en tijden dat Western Digital weer 10* niks was.... of Quantum (sommige Bigfoot series)....

Ze hebben allemaal wel eens een slechte serie, maar ze geven toch een goede garantie?

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Verwijderd

dat had ik dus ook... erasure gedaan en hij deed het weer ffetjes. Todat na een aantal weken de problemen opnieuw begonnen... gewoon opsturen dus die schijf!
Die schijf gaat het niet lang meer maken. 300Mb aan bad clusters etc. is een heleboel, ik durf te wedden dat als je 'm nu opnieuw test dat je al weer nieuwe bad clusters erbij hebt.

• Diamon
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Op vrijdag 23 november 2001 04:44 schreef GA!S het volgende:

Wat zouden jullie doen?

[verder stond hier een erg lang, niet nuttig voor de quote verhaal].
Euhmmmmmm, IBM heeft 3 jaar garantie.
Als je dus nog ruim een jaar w8, krijg je misschien een 80Gb terug :).
Maar zoals ik ook heb gedaan, gewoon die schijf euthanaseren (:? euhmmmm :?).
Tijdens draaien, een flinke tik met je handpalm tegen de zeikant geven.

And The Only One

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-04 18:55
Op zaterdag 24 november 2001 01:32 schreef Diamon het volgende:

[..]

Tegen mij zeiden ze een half jaar fabrieksgarantie en 1 jaar bij je dealer. Gaat volgens hen om OEM drives (dus met alleen zo'n zakje eromheen). De retails in een mooie doos, met kabel en drivers zijn een stuk duurder.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op zaterdag 24 november 2001 11:30 schreef biobak het volgende:

[..]

Tegen mij zeiden ze een half jaar fabrieksgarantie en 1 jaar bij je dealer. Gaat volgens hen om OEM drives (dus met alleen zo'n zakje eromheen). De retails in een mooie doos, met kabel en drivers zijn een stuk duurder.
Hmm, nee hoor. IBM bellen en die zoeken de garantie voor je op (staat ook op de schijf) en is gewoon 3 jaar.

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op zaterdag 24 november 2001 01:32 schreef Diamon het volgende:

[..]

Als je dus nog ruim een jaar w8, krijg je misschien een 80Gb terug :).
Maar zoals ik ook heb gedaan, gewoon die schijf euthanaseren (:? euhmmmm :?).
Tijdens draaien, een flinke tik met je handpalm tegen de zeikant geven.
Dat werkt? Laat zeg maar geen vreemde sporen na?

de betaler vervuilt

Pagina: 1