Toon posts:

[LCD] 'Rare' teken(ingetje)s op LCD weergeven

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat een beetje naar software te kijken voor LCD's, omdat ik zelf ook wat aan het schrijven ben en ik had wat leuke ideetjes nodig. Toen kwam ik dit tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.tjetta.nl/GoT/lcd.png

Ik heb bij 3 dingen rode cirkeltjes gezet. Daar zie je een soort van tekeningetjes. Ik gebruik deze driver om mijn LCD aan te sturen, en ik weet niet of het daarbij mogelijk is om aan te geven welke pixels van een karakter ingekleurd moeten worden (want zo werkt het denk ik). Ik ben bereid om een andere driver te gaan runnen of gewoon direct vanuit mijn programmatje (in delphi) de opdracht naar mijn LCD te sturen. Ik weet alleen niet hoe dit moet :)

Dus:

- Hoe kan ik met m'n huidige driver dit soort plaatjes maken?
- Als bovenstaande niet kan: hoe dan wel?

Bvd :)

Ik weet nu al hoe ik m'n LCD kan aansturen, maar of dit voldoende is? Moet ik nog bepaalde drivers oid installeren of werkt dit gewoon zo?

http://www.ocmojo.com/guides/status_lcds/status_lcds_page4.asp

Verwijderd

Kan met die driver niet volgens mij, wat je wel kan doen is voor je die app start al wat custom chars uploaden naar je lcd maar dan heb je wel wat kennis van je lcd controller nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 15 november 2001 20:55 schreef Yarvieh het volgende:
Kan met die driver niet volgens mij, wat je wel kan doen is voor je die app start al wat custom chars uploaden naar je lcd maar dan heb je wel wat kennis van je lcd controller nodig.
Mja, maar ik heb dus geen idee hoe ik die custom chars moet uploaden. Wat op http://www.ocmojo.com/guides/status_lcds/status_lcds_page4.asp staat lijkt me makkelijker, maar ik weet niet hoe ik dat in Delphi 6 moet realiseren :D

Verwijderd

de 1e link die je geeft is voor een paralle lcd, die 2e voor seriele, welke heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 15 november 2001 20:59 schreef Yarvieh het volgende:
de 1e link die je geeft is voor een paralle lcd, die 2e voor seriele, welke heb je?
Nou, ik heb een paralelle, maar ik denk dat de manier van commando's sturen naar de LCD vrijwel hetzelfde gaat. Of vergis ik me hier nou in? :)

Het gaat in ieder geval om een paralelle.

Verwijderd

Je vergist je ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 15 november 2001 21:04 schreef Yarvieh het volgende:
Je vergist je ;)
sim-pel :)

Maar er moet toch wel een mogelijkheid zijn waarbij ik niet alleen kan zeggen: 1 positie naar rechts, eentje naar onder enzovoorts, maar dat je ook kan aangeven welke pixels je van die positie ingekleurd wilt hebben?

Verwijderd

Ik zou zeggen pak er een datasheet van 'n hd44780 bij en je weet psies hoe het werkt.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Als je de par poort rechtstreeks kan aansturen is het echt niet zo moeilijk hoor. Net zoals Yarvieh zei: Pak er een datasheet van een hd44780 controller bij, pak het schema van je wiring erbij, en dan is het gewoon een kwestie van de goede pinnen op je par. poort hoog of laag zetten.

Ik heb het bijv. zelf helemaal geschreven (in Delphi 5 en in C). Een aantal van die zelfgemaakt karakters gebruik ik bijv. voor de processor en mem usage.

Mocht je er niet uitkomen, dan ben ik (en Yarvieh waarschijnlijk ook wel :) ) bereidt om tips te geven.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 15 november 2001 21:44 schreef Creepy het volgende:
Als je de par poort rechtstreeks kan aansturen is het echt niet zo moeilijk hoor. Net zoals Yarvieh zei: Pak er een datasheet van een hd44780 controller bij, pak het schema van je wiring erbij, en dan is het gewoon een kwestie van de goede pinnen op je par. poort hoog of laag zetten.

Ik heb het bijv. zelf helemaal geschreven (in Delphi 5 en in C). Een aantal van die zelfgemaakt karakters gebruik ik bijv. voor de processor en mem usage.

Mocht je er niet uitkomen, dan ben ik (en Yarvieh waarschijnlijk ook wel :) ) bereidt om tips te geven.
Hm, dus er ís een mogelijkheid om pixels zelf in te kleuren? Ik kan namelijk geen datasheet van mijn LCD vinden (Seiko L2014), maar wel van andere LCD's met een HD44780 chip. Dat is denk ik vrijwel hetzelfde. En dan is het dus eigenlijk gewoon een kwestie van de juiste signaaltjes naar de juiste aders in de paralelle poort te sturen en dan gaat het vanzelf?

Dan ga ik eens ff zo'n datasheet zoeken en ff wat rommelen :) Kunnen jullie me vast een stille hint geven hoe ik dan dingen naar de paralelle port moet sturen? O-)

• Creepy

Creepy

hmm..DriverLinx Port I/O driver kan je het mee proberen. Dit werkt voor win9x/ME/NT/2000/XP. Link staat op de downloadpage van LCDInf. Je heb die driver niet nodig voor 9x/me, maar om mee te beginnen is dit wel zo makkelijk.

Kijk ook hier ff naar: http://www.lvr.com/jansfaq.htm

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 21:51 schreef tjetta het volgende:
Dan ga ik eens ff zo'n datasheet zoeken en ff wat rommelen :) Kunnen jullie me vast een stille hint geven hoe ik dan dingen naar de paralelle port moet sturen? O-)
Alles wat nodig hebt:
-DlPortio
-deze Uitleg over je printerport
-document met hd44780 specs
-Je favorite programmeer taal
-Motivatie en veel geduld :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 15 november 2001 22:00 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Alles wat nodig hebt:
-DlPortio
-deze Uitleg over je printerport
-document met hd44780 specs
-Je favorite programmeer taal
-Motivatie en veel geduld :Y)
Ah, bedankt!

Dan ga ik daar eens mee aan de slag!

• Creepy

Creepy

offtopic:
He Yarvieh, hoe staat het eigenlijk met jou aansturing? Of hou je het bij je klokje?

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 22:49 schreef Creepy het volgende:
offtopic:
He Yarvieh, hoe staat het eigenlijk met jou aansturing? Of hou je het bij je klokje?
Nog 'n beetje last van een of andere zware vermoeidheid. Ik slaap +- 90% van m'n vrije tijd dus 't ligt een bietje stil. Maar d'r zit nog wel wat aan te komen van mij, zal van de week kijken of ik 'n paar teaser screenies kan posten hier ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nou gevonden hoe je de port kunt aansturen via DlPortIO (in Delphi)
code:
1
2
3
4
5
6
7
function DlPortReadPortUchar(Port:longint):byte;stdcall;external 'DLPORTIO.DLL';
function DlPortReadPortUshort(Port:longint):word;stdcall;external 'DLPORTIO.DLL';
function DlPortReadPortUlong(Port:longint):longword;stdcall;external 'DLPORTIO.DLL';

procedure DlPortWritePortUchar(Port:longint;Value:byte);stdcall;external 'DLPORTIO.DLL';
procedure DlPortWritePortUshort(Port:longint;Value:word);stdcall;external 'DLPORTIO.DLL';
procedure DlPortWritePortUlong(Port:longint;Value:longword);stdcall;external 'DLPORTIO.DLL';

Ik heb toch alleen deze nodig om m'n LCD aan te sturen:
code:
1
procedure DlPortWritePortUchar(Port:longint;Value:byte);stdcall;external 'DLPORTIO.DLL';

Niet? Want ik hoef toch alleen maar bytes naar m'n LCD te sturen, longword en word heeft hij in mijn ogen nix aan.

Naar welke port moet ik het trouwens sturen? 0x378 :? En hoe moet ik dat in Delphi doen? Moet ik dan $378 invoeren?

• Creepy

Creepy

Op vrijdag 16 november 2001 17:28 schreef tjetta het volgende:
Ik heb toch alleen deze nodig om m'n LCD aan te sturen:
code:
1

Niet? Want ik hoef toch alleen maar bytes naar m'n LCD te sturen, longword en word heeft hij in mijn ogen nix aan.

Naar welke port moet ik het trouwens sturen? 0x378 :? En hoe moet ik dat in Delphi doen? Moet ik dan $378 invoeren?
Klopt allemaal :)

Verwijderd

Topicstarter
Het LCD zit volgens onderstaand schema aangesloten

Afbeeldingslocatie: http://www.eio.com/lcd2014.gif

Hoe kan ik dan de backlight veranderen? In de datasheet staat bij Interface pin functions:
(wat in mijn ogen irrelevante dingen waren ff eruit gehaald)

[pin No.] [Symbol] - [Description]

1. Vss - Ground
2. Vdd - Supply Voltage for logic
3. VO - Operating voltage for LCD
7. D0 - Data bit 0
[..]
14. D7 - Data bit 7
15. A - LED +
16. K - LED -
Dus moet ik een byte naar de chip sturen die de backlight aan/uit zet of moet ik het op een andere manier doen? En zo ja: welke byte? Want dat kan ik nergens vinden :)

BVD

Verwijderd

Zie jij lijntjes van je printerport naar pin 15 en 16 gaan dan? ik niet namelijk, dus je kan 'm met dit schema onmogelijk software matig aan/uit zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 20:22 schreef Yarvieh het volgende:
Zie jij lijntjes van je printerport naar pin 15 en 16 gaan dan? ik niet namelijk, dus je kan 'm met dit schema onmogelijk software matig aan/uit zetten.
Niet direct nee. Maar het moet toch mogelijk zijn? Kun je niet een byte via LPT-pin 18-25 sturen die opgevangen wordt door die 10K en 100 'kronkeldingen' (ben de naam ff kwijt :P) en dat die vervolgens signaaltje doorsturen naar pin 15 en 16? Lijkt mij van wel...

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 20:36 schreef tjetta het volgende:

[..]

Niet direct nee. Maar het moet toch mogelijk zijn? Kun je niet een byte via LPT-pin 18-25 sturen die opgevangen wordt door die 10K en 100 'kronkeldingen' (ben de naam ff kwijt :P) en dat die vervolgens signaaltje doorsturen naar pin 15 en 16? Lijkt mij van wel...
Je bedoeld dat dat ding *Ground* je echt niets zegt? Jah het is wel mogelijk 'm software matig te schakelen maar nie met dat schema. met deze wel :

Afbeeldingslocatie: http://athome.no-ip.com/projects/LCDTool/defaul1.gif

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 20:40 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Je bedoeld dat dat ding *Ground* je echt niets zegt? Jah het is wel mogelijk 'm software matig te schakelen maar nie met dat schema. met deze wel :

[afbeelding]
Hm, naja, hij is nu al gesoldeerd, dus ik ga hem niet opnieuw solderen :)

Dan moet ik er maar ergens een schakelaartje tussengooien oid. Dus als ik het goed begrijp staat met mijn schema de backlight altijd aan. Dan kan ik toch gewoon vóór pin 16 ff een schakelaartje gooien? Of ontploft hij dan :P

[edit]
Backlight is trouwens geen must voor me hoor, maar was wel leuk geweest zodat ik hem kon laten knipperen als er iets belangrijks gebeurde. Dan stuur ik nou gewoon wel steeds een leeg scherm, dan weer wat chars, dan weer leeg scherm. Ik denk dat dat ook veel effectiever is :)

Maar áls het toch mogelijk is laat het maar ff weten dan :)

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 20:44 schreef tjetta het volgende:
Hm, naja, hij is nu al gesoldeerd, dus ik ga hem niet opnieuw solderen :)
of je er nou een draadje , een weerstandje en 'n torretje voor moet solderen of een schakelaartje da maakt natuurlijk ook nie uit dan toch?!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 20:48 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

of je er nou een draadje , een weerstandje en 'n torretje voor moet solderen of een schakelaartje da maakt natuurlijk ook nie uit dan toch?!
Zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.tjetta.nl/GoT/schema.png

Maar ik laat het lekker zoals het nu is, mooi afgewerkt enzo, ga ik verder niet aan pielen :)
Pagina: 1