Hmm... 2x 64 SDRAM = 32 mb ??

Pagina: 1
Acties:

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
goed ik zal het onderwerp even gaan verduidelijken...

De computer die het betreft is een Pentium 200 mhz (beetje geoc'ed op 233). Daar zat dus 32 mb aan edo-ram in. Dat vonden we allemaal een beetje traag gaan en na even gekeken te hebben in de handleiding van het mobo wist ik dat er in de 2 DIMM-slots die het ding heeft 64 mb SDRAM kon. Goed ik dus vrolijk naar de Norrod en daar ff voor 2 geeltjes twee x 64 mb opgehaald.

Deze heb ik er net ingezet en nu geeft hij bij het opstarten aan dat er 32 mb is... in het bekende tabelletje bij het opstarten worden de reepjes wel beide gevonden bij de DIMM-slots.

Ik vind het een beetje vreemd dat hij dus i.p.v. 128 mb maar 32 mb kan vinden.

De fabrikant van het moederbord kan ik absoluut niet vinden in de handleiding, wel het model en de chipset die het ding heeft, hierbij:

Mobo-model: PA-2010+
Chipset: VIA 580VPX

misschien nieuwe via-drivers installeren :?

plz plz plz help me want ik wil deze computer eindelijk wel eens snel hebben :)

Hoi

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 17:52
Waarschijnlijk kan dat moederbord gewoon niet meer aan (had ik ook) en is die 64Mb ook nog enkelzijdig. Want dan ziet ie maar 16Mb.

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
hmm ja de beide dimmetjes zijn idd enkelzijdig...

wat een kutzooi is dat dan :(

zou je denken dat het upgraden van de via-drivers misschien nog hoop zou kunnen geven :?

edit:

nog ff verder gelezen in de handleiding... daar staat nog dat de beide dimm-sockets 168-pin zijn en verder staat er toch echt (dictaat) 'Accepts up to 512 MB RAM using four SIMMs of 8,16,32,64,128 MB with support for FPM and EDO DRAM and two DIMMs of 8, 16, 32, 64, 128MB with support for EDO DRAM and lightning-fast SDRAM.' ..

Hieruit zou toch duidelijk moeten zijn dat er twee keer 64 mb in kan :?

Hoi

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
niemand een idee :?

tot nu toe is het enige resultaat dat ik heb geboekt de upgrade van EDO naar SD :(

Hoi

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op donderdag 15 november 2001 20:16 schreef nobody122 het volgende:
and lightning-fast SDRAM.' ..
Whoehaha dat zal een vette handleiding zijn :D

Alle proemn in n drek

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:35

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Als je goed leest hebben ze het over EDO Dram , ook wel bekend als EDO dimms die op 5 Volt werken. SDRAM modules die je nu koopt zijn 3,3 Volt, wees blij dat je ze nog niet verbrand hebt.

I play my enemies like a game of chess...

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
ehm... hoe zet ik die op 3,3 volt :? :?

ff vlug dan :P

Hoi

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
heb je de 32mb edo er wel uitgehaald? ik denk dat de comp die 128 pas ziet als je het edo geheugen eruit haalt.

Verwijderd

En misschien moet je die sdram ook ff in de bios enabelen, weet niet zeker hoor... Veel succes

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
Whoehaha dat zal een vette handleiding zijn :D
neuj gewone handleiding en het staat er toch echt.. wat is daar volgens jou zo vreemd aan dan :?
Als je goed leest hebben ze het over EDO Dram , ook wel bekend als EDO dimms die op 5 Volt werken. SDRAM modules die je nu koopt zijn 3,3 Volt, wees blij dat je ze nog niet verbrand hebt.
Zeg jij weet wel hoe je mensen de schrik aanjaagt hé :(

in de handleiding heb ik het volgende gevonden:
DIM1 and DIM2 only support 3.3V (unbuffered) EDO and SDRAM modules
dus ik ben weer opgelucht... damn ik schrok me kapot toen ik jouw bericht las :P

enige wat me wel opviel is dat toen ik na het lezen v/d handleiding over voltage m'n comp weer opgelucht aandeed hij aangaf 'Memory TEST failure'.. mja toen werd ik weer ff bang... FF in bios 'Boot up Quick-test' disabled en toen deed ie het weer :)
heb je de 32mb edo er wel uitgehaald? ik denk dat de comp die 128 pas ziet als je het edo geheugen eruit haalt.
jup die zit inmiddels in m'n FreeSCO-bak (pentium 100) en werkte direct de eerste keer opstarten al goed :)
En misschien moet je die sdram ook ff in de bios enabelen, weet niet zeker hoor... Veel succes
ehm in de bios is geen optie te vinden voor SDRAM te enablen en trouwens als die er al was en standaard op disabled stond dan had hij zelfs die 32 mb al niet moeten vinden :)

Hoi

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
iemand nog ideeën met betrekking tot dit probleem (behalve het kopen van een nieuw systeem |:() :?

Hoi

Pagina: 1