Driveletter XP schijf veranderen

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33
Ho, stop met dat slotje, dit gaat dus over de opstart/systeemschijf :)

Iedereen zegt overal hetzelfde als in de FAQ hier, maar dat geld dus NIET voor de boot/systeemschijf. Hoe verander ik die?

Ik heb een beetje een vage hdd-indeling, nl 2x 20 gb maxtor op een hpt370 als master, idem met 2 40 gb maxtors (idd 2 hpt370 kaartjes), en dan OOK kog eens 2 45GB ibm's op een promise raid kaartje. Alles staat met zijn wederhelft in raid 0 (striping).
In mijn bios staat als eerste boot-disk SCSI, dus dat is of de promise of de hpt. Ik heb in het highpoint bios de 20 gb maxtors als bootdisk aangegeven, en daar staat 1 partitie op, met winXP. Die partitie heb ik winXP zelf laten maken.

Vage is nu echter, dat ntldr en boot.ini ed allemaal op de 40 gb maxtors staan (logische drive in extended partitie, die 40 gb's staan dus NIET als bootdrive, maar wel aan de HPT), en daar heeft de setup van XP C: van gemaakt. Zelf is XP met zijn nieuwe partitie (1e (enige) primaire partitie op bootschijf schijf) op F gezet, dus nog NA cd cd-rom :?

Booten ging goed, ondanks dat de 40gb's niet als bootdisk staan in het HPTbios, alleen nu heb ik D (lege partitie van verkeerde grootte ook nog) gedelete, en toen op de officiele manier van C: D: gemaakt, en toen wilde ik de XP schijf (F:) C: maken. Mag dus niet :( Vreemde is dus, dat volgens dat programma ik de BOOTdisk niet mag verhuizen naar een ander nummer, maar dat ntldr en boot.ini etc dus WEL mooi op D: -> C: stonden :?

Nou heb ik dus geen C: meer (kan ik zo terug zetten, maar ik wil F: daar hebben), en moet ik met de setup-cd booten, die ik dan vertel van harddisk te booten, anders gaat mijn bios loopen langs cd-rom/floppy/hdd/scsi/netwerk/etc... en boot hij dus niet.

Dus nog een keer, zoals mij dat bij Nederlands is geleerd >:) de hoofdpunten aanstippen:
- Hoe krijg ik die systeem partitie van F: naar C: ?
misschien een heel verhaal, maar ik geloof dat alle relevante info er wel zo'n beetje in staat :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
Heb dit probleem ook gehad, erg vervelend ja.

Ik heb het opgelost door op een ander NT systeem (maar kan dus ook met 2k en XP) een schijf F te maken, en daarna die schijf in de bak met de probleem schijf te hangen) Nu denk je natuurlijk: dan doe ik toch gewoon op die andere PC die F naar C zetten. Kan ook, kwam ik later dus achter.

Nou, oplossinkje of niet?

• Paul
Bedankt :)

Ik had zoiets had ook al welbedacht, NOG een keer XP of 2k of nt4 installeren, maar ik dacht, dat moet makkelijker kunnen :) Niet dus ;(

Nou alleen nog zorgen dat de nieuwe XP geen C: inneemt :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
superbikkel schreef op 15 november 2001 @ 23:22:
Heb dit probleem ook gehad, erg vervelend ja.

Ik heb het opgelost door op een ander NT systeem (maar kan dus ook met 2k en XP) een schijf F te maken, en daarna die schijf in de bak met de probleem schijf te hangen) Nu denk je natuurlijk: dan doe ik toch gewoon op die andere PC die F naar C zetten. Kan ook, kwam ik later dus achter.

Nou, oplossinkje of niet?
Even een oude koe uit de sloot halen.

Ik heb namelijk hetzelfde probleem.

In dezelfde comp heb ik echter NOG een HD zitten, met daarop een win98-install.

Ik zal even aangeven wat ik veranderd heb:

oude situatie:
C: HD1GB - part1 - Win98
D: HD40GB - part1 - geen OS
E: HD40GB - part2 - geen OS
F: DVD
G: CDRW

toen heb ik C: HD1GB - part1 - Win98 losgekoppeld
vervolgens D: HD40 - part1 - geen OS verwijderd, dus de partitie verwijderd.
daarna ben ik WinXP geinstalleerd, en de verwijderde partitie (de oude D:) vervangen door een NTFS-partitie.
Nu zet WinXP die NTFS-partitie echter als laatste neer, het is nu zo:

C: HD40GB - part2 - geen OS
D: DVD
E: CDRW
F: HD40GB - part1 - WinXP (NTFS)

Met schuiven met de letters heb ik de volgorde nog wel goed gekregen, maar nu zijn de schijven F: t/m I:, met eerst de HD's en daarna de CD's, met Winxp als F:

Probleem is dus dat je F: niet in WinXP C: kan maken.

Ik zou echter de losgekoppelde HD weer kunnen aankoppelen, waarna de comp daarvan zal opstarten. Het is echter wel Win98, die dus weer geen NTFS kan zien...

Ik heb Winxp vandaag vers geinstalleerd, dus het opnieuw doen IS een optie... ik wil wel graag de schijven C: t/m F: hebben, in de goede volgorde, en niet F: t/m I: of een verkeerde volgorde...
De losgekoppelde schijf wilde ik er in principe helemaal uithalen, dat is tenslotte een 1GB-geval die ook nog eens ca. 20x langzamer is dan de 40GB.

Weet iemand iets?

• wicher|IA
*schop*

Please help! :P

Verwijderd

http://support.microsoft....px?scid=KB;EN-US;Q223188&

je kunt ook naar google.com gaan en "change boot drive letter" opgeven. Je krijg veel sneller antwoord!

• wicher|IA
Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 13:01:
http://support.microsoft....px?scid=KB;EN-US;Q223188&

je kunt ook naar google.com gaan en "change boot drive letter" opgeven. Je krijg veel sneller antwoord!
Ik zit me nu af te vragen waarom ik dat eigenlijk niet gedaan heb... |:(

Waarschijnlijk omdat ik eerst op GoT heb gezocht, en daar dit topic tegenkwam of zo... stom.

In elk geval bedankt!
Nou zal het natuurlijk wel zo zijn dat Windows nauwelijks meer loopt als alles ineens van F: naar C: verandert...

Ik moet waarschijnlijk wel weer een keer vers Windows eroverheen installeren als ik het gedaan heb...

• Paul
Als ik het goed begrijp heb je net alles opnieuw geinstalleerd? Dus de win98 schijf eruit, en toen XP geinstalleerd?

Dan lijkt met het makkelijkste als je je 40 GB ff HELEMAAL leeg gooit, dan XP installeerd, en daarna de NTFS partitie maakt.

Hoe XP omgaat met master / slave en primair / secundair weet ik niet, maar als je zorgt dat je 40 gb pri master is, dan moet het gek gaan wil XP er geen C: van maken.

Wat XP doet als je je win98 schijf erbij doet weet ik niet, maar ik denk dat hij op C: blijft.
Maakt je van XP een ntfs schijf, dan ziet win98 hem ook nioet en blijft dat ook C:

Rhàshan - Aditu Sunlock

• wicher|IA
Paul Nieuwkamp schreef op 04 november 2002 @ 13:59:
Dan lijkt met het makkelijkste als je je 40 GB ff HELEMAAL leeg gooit
Het punt is dat op het 20GB FAT32-deel allerlei backup en bestanden staan.

• Paul
wicher schreef op 04 november 2002 @ 14:26:
[...]

Het punt is dat op het 20GB FAT32-deel allerlei backup en bestanden staan.
Aha.. Ik had 'geen OS' geïnterpreteerd als 'leeg' :)

Kun je niet van iemand in de buurt een 20 GB schijfruimte lenen? En anders, zoveel kostten 31 74min cd's niet (of 29 80min cd's)

Want anders loop je misschien wel aan tegen de veranderde schijfletter (al zou alle software, mits fatsoenlijk geschreven, die locatie uit de registry of de shellvariabele moeten halen).

Rhàshan - Aditu Sunlock

• wicher|IA
Paul Nieuwkamp schreef op 04 november 2002 @ 18:59:
[...]

Aha.. Ik had 'geen OS' geïnterpreteerd als 'leeg' :)

Kun je niet van iemand in de buurt een 20 GB schijfruimte lenen? En anders, zoveel kostten 31 74min cd's niet (of 29 80min cd's)

Want anders loop je misschien wel aan tegen de veranderde schijfletter (al zou alle software, mits fatsoenlijk geschreven, die locatie uit de registry of de shellvariabele moeten halen).
Hmm is het zo dat Windows XP dan zelf de locatie puur uit relatieve gevallen als %WINDIR% e.d. haalt, en er dus geen problemen mee zou moeten hebben?

Dan is Windows zelf dus geen probleem, hoogstens wat software, maar wat software opnieuw installeren vind ik geen probleem.
Pagina: 1