Op donderdag 15 november 2001 23:41 schreef Sjord het volgende:
Ik heb hier een voeding opengeschroefd en naast me liggen en ik kan er het volgende over vertellen:
Er zijn twee grote heatsinks en een kleine en er zijn in totaal drie spoeltjes.
Op de ene grote heatsink zit een soort diode (of misschien een diac). Op de kleine heatsink zitten twee diodes. Op de grote heatsink zitten twee tyristors of triacs, lijkt me.
Nu heb ik wel eens teveel volt op een triac gezet. Resultaat: hij gaat kapot. Dat is alles. Je voeding zal niet langer stroom meer geven, hij stopt er gewoon mee.
Hetzelfde geldt voor een diode.
Ik heb ook 220 op die spoel gezet die in je voeding zit. Dat is niet goed voor hem en hij ontplofte dan ook met een beperkt stukje vuurwerk.
Je voeding wordt echter helemaal niet warm, waarschijnlijk kan hij zelfs zonder fan nog jaren kwaliteitsstroom leveren. Mocht hij dan toch kapot gaan, dan gaat in ieder geval alleen de voeding kapot.
De voedingen die ik opensloopte:
2 transistoren die een flyback vormen met een transformatortje. De uitgang van die transformator word gelijkgericht en gestabilliseerd. door de hoge frequentie van de wisselstroom (enkele KHz) heb je een aantal nadelen minder die je bij gewone 50Hz wisselstroom wel hebt.
Een voedingsschakelaar op 115V ipv 230V zetten geeft een simpel resultaat. De transistoren trekken de flyback niet, maar de stabilistatoren (met veel warmteontwikkeling) wel. De transistoren branden door, voeding is dood, de rest is heel.
We hebben ooit eens een leuke variac tussen een voeding en 380v gehangen. Tot de 285V (jaja! met een target voeding) deed de voeding vrij normaal. Lucht was 35graden onder redelijke belasting (120Watt aan weerstanden) op alle draden. De voeding werkte daarna weer normaal.
Conclusie:
Je voeding gaat altijd kapot, maar de rest bijna nooit. Ik heb het nog nooit meegemaakt, en andere vrienden van me enzo ook niet. Gewoon lekker op 5VOLT houden die fan! (ik heb de fans van mijn servers allemaal op 7 volt.. ook muisstil.. dit ook omdat sommige fans niet betrouwbaar starten op 5 volt)
--
Arend