Toon posts:

[CM] Velleman of ander RF-gebeuren

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met RF-bouwkitje van velleman voor RF-remote control van schakelaars (via relais) heeft
iemand hier dit bouwkitje ook al eens gemaakt of ervaringen mee ? Of weet ander bouwkitje of componenten+leverancier in NL waarmee je RF-zender/ontvanger kan maken zonder al te ingewikkeld circuit (beetje electro,kan ik wel,maar RF is niet mijn sterke kant ,btw RF=radio golven control)

Ervaringen,tips etc?
bedankt alvast!
WH

Verwijderd

Er zijn complete stopcontacten + afstandsbediening te koop die op radiogolven werken.. die zijn denk ik wel goed om te bouwen..

Verwijderd

Topicstarter
Dat vraag ik me af ,of dat goed om te bouwen is,vrij ingewikkeld denk zijn denk ook geen schema's van etc of voorbeelden,en zeer prijzig om te slopen voor onderdelen :) kan je dan beter los halen denk ik ?

Maar tis ieder geval een idee,bedankt

Verwijderd

Topicstarter
schop,valt niet mee die Rf-printplaat :)

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-08 16:12

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

ik heb die 2 kanaals versie van die bende gemaakt voor m'n lampen, werkt ideaal, en is vrij gemakkelijk hoor, aan de ontvanger even 30cm draad en klaar is je bedoeling, is echt niet moeilijk en werkt heel leuk

Verwijderd

Topicstarter
draad ? staat niet in beschrijving ... ???
En waar soldeer je die draad aan?
Bij mij brand ledje op zender zeer zwak en krijg led op ontvanger (Afstemled) niet aan...
Ook niet met draaien aan variabel condensator

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand soortgelijke kitjes (ofwel van velleman of iets anders) gebouwd/aangeschaft?
Je kan er op afstand b.v lampen etc. aanschakeling via relais in ontvanger,maar ik krijg mijn zender niet op ontvanger werkend....

• TriLithium

TriLithium

er moet ergens een punt op die ontvanger print zitten waar een antenne moet zitten, anders gaat het echt nooit werken en dan zal je zien dat je de afstemled ook op volle sterkte krijgt

Verwijderd

Hmm, ik sloopte altijd een Fl 21,95 afstandsbestuurbaar wagentje als ik weer eens een goedkoop zender/ontvangertje nodig had. En als het wat meer moest kunnen, dan gebruikte ik van die 433MHz telemetriemodules. Kost je Fl 150,-, maar dan kun je ook gewoon 9600 baud oversturen tot een meter of 50 binnen een gebouw.

Als je naar het schema kijkt van de ontvanger, dan zie je op een gegeven moment links in het schema een spoel en condensator staan, parallel aan elkaar, beide met 1 poot naar de referentie, en de andere naar de antenne. Dan moet je alleen nog kijken welk punt dat op je PCB is.

Verwijderd

Topicstarter
Tritiumn ik heb je ook even een mailtje gestuurd,
maar mijn vellema kit P6727 (ontvang) en P6707B (zend) staat geen hint in gebruiks/bouw aanwijzing voor antenne
op printplaat ontvanger zit wel een 2 pinnen Rx en GND
maar das volgens boekjes om 2e ontvanger met elkaar te verbinden,welke kit.nr's heb jij ?
En LED (ld3) op ontvanger brand totaal niet,ook niet bij afregelen (led zit goed om etc.) en ik druk op knopje van zender en ledje gaat aan,maar ontvanger ontvangt nix en gebeurt nix mee,kan ik test op zender echt Rf-signaal uitzend ofzo ?
Heb je mischien ICQ voor "live" talk?

Andere tweakers nog idee-en ?
Heb ook welns een R-C speelgoeduatoje gebriuikt,maar dan echt via parallele poort laten rijden... gewoon relais die afstandsbediening knopjes omzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Dabit,waar haal je die modules ? Display heeft niet echt iets goeds volgens mij...
OF erg duur?
En schema's op internet wel iets te vinden maar das allemaal met BASICstamp of PIC gebeuren...
Heb jij schema en plaats waar die dingen te koop zijn ?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Zou het met zo'n telemetrie dinges te doen zijn om een LCDtje van data te voorzien?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu opeens ontvang led wel brandend maar krijg niet goed afgeregeld en relais gaan niet aan/uit ?
Toch antenne probleem hoe/waar/wat te doen?

Verwijderd

Warezhelp:

Die modules van mij kwamen van Farnell af. De zender kostte Fl 50,- en de ontvanger kostte Fl 100,-. De modules werkten gewoon op 5V, hadden een ingebouwde antenne, en een dataconnectie die maximaal 9600 baud ondersteunde. Schema heb ik niet, en ik wil die dingen ook helemaal niet zelf bouwen. Dan ben je net zoveel kwijt aan onderdelen (SAW resonatoren zijn niet goedkoop als je ze los moet kopen)

Demoniac:
Ja, vrij simpel zelfs. Sluit de seriele poort op de transmitter aan; de UART van een microcontroller op de receiver aan, en laat de uC het LCD aansturen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar heb je een site van die zaak ofzo ?
Of zit ie niet in Nederland?
Hmz,hier op mn velleman kitje RF zit ook een SAW dingetje,wat doet ut ?
En heb je nog meer goede info over RF? Wan ja zelf bouwen is wel leuk & moeilijk :)

Verwijderd

Topicstarter
De zender en ontvanger reageren nu op elkaar door middel van de LED's maar de relais zelf schakelen niet ? Iemand een idee ?
OF iemand een idee hoe een fm-transmitter te maken op 40Mhz op R/C autotje te controleren?

• TriLithium

TriLithium

ik heb dezelfde kitjes gepakt, alleen mijn zender is de A-versie, maar das alleen een ander kassie, dat maakt verder niks uit.
Heb nog ff goed gekeken en ik heb ook geen draad er aan hangen, ik heb verder door het hele huis zowat ontvangst en goed ook. Dus ik weet niet wat je fout doet, maar het is zo simpel om te bouwen, het enige wat iets lastig is de trimmer, maar zet die eerst maar es op maximaal, dus alle platen over elkaar en dan vanaf daar gaan regelen, de manier in het boekje vindt ik persoonlijk niet de manier, doe het wel met een plastic iets, dus geen metalen schroevendraaier, want dan blijf je bezig.

Verwijderd

Topicstarter
platen over elkaar ? welke platen ?
Die variable condensator dichtdraaien ofzo ?

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Mmmmmmm, klinkt erg intressant, kunnen jullie schema's posten.

And The Only One

• TriLithium

TriLithium

Die trimmer heeft 2 helften van kleine plaatjes die je in elkaar draait of uit elkaar draait. Zo verander je dus de capaciteit. Dit kan je gewoon zien als 2 stuks platen die je over elkaar schuift
Pagina: 1