Midi, hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Ik heb een aantal vragen :)

Ik heb een Hoontech Digital XG geluidskaart (Yamaha YMF754 chipset) en deze heeft echt een butt-midi sample set. De piano klinkt wel aardig maar daar houdt het echt mee op.

Nou ga ik over een week of 3-4 op kamers, en daar ik reeds een jaar of 9 piano speel ben ik op zoek gegaan naar een elektrische piano - ik kan het immers niet maken om tussen pakweg 16 studenten een gewone piano neer te zetten :)

Anyway, na lang zoeken en ongeveer iedere elektrische piano in de catagorie 2000 tot 5500 gulden te hebben bespeeld, heb ik een Roland FP-3 besteld (fl 3400). Dit is een weliswaar een stagepiano (ik speel - nog - alleen maar klassieke stukken), maar het heeft hetzelfde klavier als de Roland HP337 (fl 5100), welke ik het beste klavier vond dat ik in die prijscatagorie ben tegengekomen.

Anyway, uiteraard zit er op die Roland ook een MIDI in en uitgang, en het lijkt me wel grappig daar wat mee te gaan doen. De vraag aller vragen: Wat voor programma kan ik het best gebruiken (Win98/2000), hoe kan ik betere MIDI samples uit m'n geluidskaart persen (zonder meteen een sampler a 2000 gulden te hoeven kopen :) ) en is het mogelijk om bepaalde samples (bijv de piano) door m'n Roland FP-3 te laten doen terwijl andere door de geluidskaart gegenereerd worden?

Ik weet helemaal _NIETS_ van MIDI...ik ben tijdens mijn speurtocht naar opnames van elektrische pianos ook MP3tjes tegengekomen gegenereerd met een MIDI programmaatje, echter waarbij ze gebruik hebben gemaakt met een GigaSample (?) van 1.9 Gbyte :) dit was dan een gesampelde vleugel ofzo :Y) Kan ik zoiets ook gebruiken (als ik het al zou weten te vinden) of is dit helemaal uit den boze 8-)

Anyway, als je me op weg kan helpen, bedankt :)

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

Ik weet niet of er op jouw geluidskaart de mogelijkheid is om er zelf samples in te zetten, de kans is groot van niet. Maar da's niet heel erg, er zijn genoeg softwarematige samplers te krijgen, je noemde er al eentje: Gigasampler (of de opvolger GigaStudio).

En wat voor programma je het best kunt gebruiken, er zijn een aantal sequencers die het meest gebruikt worden: Logic, Cakewalk en Cubase....meeste mensen beginnen met Cubase

Maar ik zou gewoon wat gaan lezen over MIDI, is genoeg informatie over te vinden...

Verwijderd

Ik denk dat je het beste naast die electrische piano er een synthmodule bij kunt kopen. Dan heb je, zeker als je een 2e handse koopt, voor minder dan 1000 piek heel wat extra leuke geluiden. Voordeel hiervan is dat je zonder PC met je electische piano die synthmodule aan kunt sturen en dus standalone kunt klooien met andere geluiden dan die in je EP zitten.
Als je een goeie Multitimbrale (meerdere midikanalen) 2e hands module wil, kan ik je de Roland JV880, of (iets duurder) de JV1080 aanraden. Die eerste moet je rond de 700 piek wel kunnen kopen tegenwoordig.

Dat alles kun je met een Midi-sequencer op je PC weer aansturen natuurlijk. (Ikzelf gebruik Cakewalk, maar er zijn echt 10tallen van dat soort programma's, ze zijn niet echt goedkoop trouwens)

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

Als je voor weinig geld een goed klinkende piano wilt horen uit je geluidskaart kan je zoals mrshaggy zegt denk ik het beste met softsamples aan de gang gaan en eens kijken of je iemand kunt vinden met redelijke piano samples.
Hardware piano modules (zoals de nanopiano) kosten toch wel weer geld. De piano geluiden in bakken zoals die jv series of in andere synth modules zijn niet echt speelbaar vind ik.

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 14:46 schreef djazete het volgende:
Als je voor weinig geld een goed klinkende piano wilt horen uit je geluidskaart kan je zoals mrshaggy zegt denk ik het beste met softsamples aan de gang gaan en eens kijken of je iemand kunt vinden met redelijke piano samples.
Hardware piano modules (zoals de nanopiano) kosten toch wel weer geld. De piano geluiden in bakken zoals die jv series of in andere synth modules zijn niet echt speelbaar vind ik.
Hij koopt toch een electrische piano? Het gaat juist om de NIET piano geluiden, en dan is een JV wel zeker een goede optie... zeker omdat je die ook los van je PC kan gebruiken, dat was mijn argument eigenlijk :)

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Ik ben dus idd. NIET op zoek naar piano samples (dat kan m'n dig.piano zelf nog het beste denk ik) - ik heb het die 1.9 Gb GigaSample gewoon aangehaald als voorbeeld...dat dat nou toevallig een gesamplede vleugel was, kan gebeuren :Y)

Ik kan nergens een GigaSample demo met wat samplegeluiden downloaden, weet iemand waar ik een "evaluatie versie" kan vinden? En als ik zoiets als GigaSample installeer op m'n computer, kan ik dat dan als een soort midi device aanspreken in een midi programmaatje?

Geef mij maar een Warsteiner.

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ff kort offtopic:
Op vrijdag 16 november 2001 14:46 schreef djazete het volgende:
...De piano geluiden in bakken zoals die jv series of in andere synth modules zijn niet echt speelbaar vind ik.
De JV-1010 heeft een Session-expansionboard ingebouwd, waar geweldige piano's op staan. Ook enkele piano's van de standaardpresets klinken behoorlijk goed. Maar die session-piano is echt heel erg goed, en dat zeg ik als pianist. Ik werk dagelijks mee, ik heb nl. een JV-1010.
Er gaat natuurlijks niks boven de samples uit de digitale Yamaha-vleugel, maar voor een module is het zeer goed.

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 22:33 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
ff kort offtopic:
[..]

De JV-1010 heeft een Session-expansionboard ingebouwd, waar geweldige piano's op staan. Ook enkele piano's van de standaardpresets klinken behoorlijk goed. Maar die session-piano is echt heel erg goed, en dat zeg ik als pianist. Ik werk dagelijks mee, ik heb nl. een JV-1010.
Er gaat natuurlijks niks boven de samples uit de digitale Yamaha-vleugel, maar voor een module is het zeer goed.
dan vind je waarschijnlijk de piano van de nieuwe XV-serie helemaal te gek :) daar is nl een 64MB expansionboard voor te krijgen met alleen maar piano's (in vergelijking, het sessionboard is een 8MB expansion) :)
ik heb echter nog geen "super-expansioncards" in m'n XV5080 zitten ;( :z

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Maar je hebt wel een XV-5080, dat vind ik al heel wat. In die bak zit dacht ik toch ook het normale srjv-session board standaard al in?

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 17:47 schreef Knakker het volgende:
Ik kan nergens een GigaSample demo met wat samplegeluiden downloaden, weet iemand waar ik een "evaluatie versie" kan vinden? En als ik zoiets als GigaSample installeer op m'n computer, kan ik dat dan als een soort midi device aanspreken in een midi programmaatje?
Dit is de homepage (die had je misschien zelf ook al gevonden): http://www.nemesysmusic.com
En ik weet eigenlijk niet of er een demo-versie van is, maarja....maar je kunt natuurlijk ook op zoek gaan naar andere versies >:)

En het is inderdaad zo dat je GigaSampler dan aanstuurt mbv van een sequencer (bv Cubase) alsof het een sampler/synthesizer of wat dan ook was...

Verwijderd

Op zaterdag 17 november 2001 10:24 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
Maar je hebt wel een XV-5080, dat vind ik al heel wat. In die bak zit dacht ik toch ook het normale srjv-session board standaard al in?
Nope, een combinatie van de geluiden van de JV1080/2080 en de JD990 plus nieuwe samples... bovendien zit er een meer dan fatsoenlijke effectprocessor in deze keer (vooral de reverbs zijn een STUK beter dan eerst).

Ik heb er zelf het Session, Techo, Orchestral II, en SoundFX board bijgezet. Die nieuwe boards zijn nl nog maar net verkrijgbaar en schrikbarend duur ;(...
Hij heeft ook sample-import, dus met een scsi-zipdrive kun je je eigen geluiden eindelijk inladen :) (windows wav, en aiff formaten)

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

eigenlijk zijn er sites voor dit soort vragen: http://www.synthforum.nl

maar wil niet moeilijk doen.

van gigasampler zijn er 'lite' versies verkrijgbaar.
Terratec EWX 24/96 heeft 'm er standaard bij zitten: inclusief de gigabyte piano sample, uitstekend ASIO, GSIF driver voor lage latency voor het spelen van softwaresynths (hiervoor zijn al genoeg topics). Dus voor goede geluidskaart en software moet je deze hebben en dan ben je klaar voor 400 gulden.

Heb zelf een JV1010 en dat is een leuke instap inderdaad voor diverse kwalitatief goede sounds. Let op! Het gaat hier meestal om reproductie van 'echte' instrumenten. Voor het echte (virtuele) analoge werk zou ik wat anders gaan zoeken. Tweedehands is deze vanaf 800-900 piek verkrijgbaar. Nieuwprijs ligt zo rond 1400.

en vraag voor profile ... waar tik je dat sessionboard op de kop? zoek me de pleuris namelijk en de winkel is het vrij duur.

Verwijderd

Op zaterdag 17 november 2001 18:47 schreef erniemars het volgende:
en vraag voor profile ... waar tik je dat sessionboard op de kop? zoek me de pleuris namelijk en de winkel is het vrij duur.
Ik heb alles in een keer gekocht als vervanging van mijn oude setup (XV5080+4 exp boards+versterker, monitor speakers, bekabeling, master keyboard)... maar ik ben bang dat je ze niet onder de 450,- zult kunnen krijgen ergens. (misschien rechtstreeks bestellen uit japan, daar schijnen ze een stuk goedkoper te zijn)

Verwijderd

om verwarring te voorkomen, met 'nieuwe' boards bedoel ik dus de 64MB expansions die alleen in de XV-serie passen... die kosten per stuk zo'n 1200 piek ofzo... DIE zijn dus schrikbarend duur. de gewone expansions zijn 'gewoon' duur :)

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

de SRX serie is niet ZO duur hoor
http://www.studiodedijk.nl/1/sounds.html

765 gulden per stuk dus
waar kan ik je bereiken per e-mail profile? wil we even met je verder babbelen over de xv5080

daar komt nog bij trouwens dat Roland een speciale sample cd aanbod voor de xv5080 gecreerd heeft waar al die soundjes uit de SRX serie weer voorbij komen ... leuk om te weten misschien? ;)
zie: http://www.lakewoodsoftware.com/XV-5080/

Verwijderd

komende 2 weken lees ik alleen laag_profiel@yahoo.com
daarna gewoon het email adres uit m'n profile :)

Valt me inderdaad niet tegen trouwens... misschien had ik ergens catalogus prijs ofzo gelezen :? Ik had ze iig duurder verwacht. :)

holy moly, ik zie net op die site dat de oude expansions flink omhoog zijn geschoten in prijs. In m'n jv1080 tijd waren die rond de 500 piek :(
Pagina: 1