Interface namaken mag dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 337 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:17
Hoi Allen,

Zat daarnet te denken: Volgens mij mag je zonder problemen een idee (lees een software progamma) namaken, zolang je niet zijn code expliciet gebruikt. Mag je eigenlijk wel iemands interface namaken, zonder er problemen mee te krijgen?

MVG

Verwijderd

Volgens mij hangt dat af van het land waar je in woont / wil uitgeven. Want in Amerika en ook duitsland dacht ik heb je namelijk software patenten en die gelden ook voor bepaalde interfaces.

In Nederland en de rest van europa mag je dit volgens mij gewoon namaken mits je zelf de code opnieuw uitvogelt.

Heb zelf nog steeds mijn twijfels over het goed of slecht zijn van software patenten maar dat terzijde :)

• ge-flopt
Het gaat er ook niet over of software patenten goed of slecht zijn.... Het is meer dat als ik een pakket goed vind in bv. Windows en ik wil deze gaan namaken (lees niet porten) dat ik als ik de interface wil gaan maken ik bv expres dingen anders moet maken. Natuurlijk is dit alleen als je software "uitbrengt" (officieel via een distributeur of via Internet) niet als je hem alleen thuis gebruikt.

• mrfatmen
  • Laatst online: 12:48
Ik denk dat het netjes zal zijn om toestemming te vragen.
of in ieder geval melden dat je zijn interface gebruikt.

maar als het prog alleen voor jou zelf thuis is mag je volgens mij allees zelfs code gebruiken.

alleen als je het uitgeeft dan niet.

weet het niet helemaal zeker. :)

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ga er maar vanuit dat als je programma succesvol genoeg wordt je vanzelf een rechtszaak krijgt als je niet om toestemming hebt gevraagd ;)

Dat je "hier en daar wat overneemt" maakt niet zoveel uit, maar dat je een complete interface copieert wel natuurlijk...

Verwijderd

Er is Europese regelgeving in de maak.
Die in extreme vorm het zelfs mogelijk maakt om zoiets als bublesort etc. te patenteren. Maar zo erg zal het wel niet worden, wetje doet er al een tijdje over om goedgekeurd te worden.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Apple verbiedt (met succes) om de Aqua interface na te maken. Er zijn op last van Apple zelfs al Aqua themes verwijderd. (Aqua is de interface van de Max)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Sun Microsystems mag inderdaad ook niet de MS Windows Look and Feel van Swing laten gebruiken op andere operating systems dan MS Windows.

Het namaken van een interface is een lastig punt. Uiteraard is het gebruik van een menu en een MDI interface bijvoorbeeld geen namaken. Het heeft in principe veel overeenkomsten met websites: is iets gejat of is het gewoon een logische indeling?

Uiteraard zijn er ook situaties waaraan je zeer duidelijk kunt zien dat iets is nagemaakt. Waar die grens echter ligt is heel erg onduidelijk...

Probeer dus gewoon origineel te zijn en gebruik en mix positieve punten van diverse applicaties :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• ge-flopt
Op donderdag 15 november 2001 23:42 schreef ArieProduction het volgende:
Er is Europese regelgeving in de maak.
Die in extreme vorm het zelfs mogelijk maakt om zoiets als bublesort etc. te patenteren. Maar zo erg zal het wel niet worden, wetje doet er al een tijdje over om goedgekeurd te worden.
Bublesort: was da?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op vrijdag 16 november 2001 10:15 schreef ge-flopt het volgende:
Bublesort: was da?
Een sorteer algoritme.

Dit is wel een leuk plaatje over hoe het werkt:
http://olli.informatik.uni-oldenburg.de/fpsort/Animation.html

• VyperX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 15:57
Bubblesort is een algoritme om een lijst te sorteren...

Edit: ACM was me net voor...

My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""

• paulh
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-06 15:30
Op vrijdag 16 november 2001 10:20 schreef VyperX het volgende:
Bubblesort is een algoritme om een lijst te sorteren...

Edit: ACM was me net voor...
het is alleen wel een waardeloos algorithme ;)

[ZwareMetalen.com] - [Kom in aktie tegen de CO2 maffia]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 17:42

Gerco

Professional Newbie

Op vrijdag 16 november 2001 13:49 schreef paulh het volgende:
het is alleen wel een waardeloos algorithme ;)
Niet mee eens. Als je een lijst regelmatig wilt sorteren wanneer je er 1 element aan toevoegt gaat het heel goed zelfs.

Bubblesort werkt prima op al bijna gesorteerde data, zoals gesorteerde lijsten waar steeds een element bijkomt, het is natuurlijk beter om het element gelijk op de goede plaats te inserten, maar dat is misschien niet altijd mogelijk.

Enne, bogo-sort is nog VEEL erger dan bubblesort :)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Pagina: 1