Toon posts:

line spacing bij CSS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi Tweakers! Ik heb een probleempje. Ik ben (als enorme leek) bezig een website in elkaar te draaien voor mijn stagebedrijf. Ik ben een CSS-file aan het maken en ik wil mijn regelafstand vergroten, maar ik kan die code nergens vinden. Weet iemand hem zo uit het hoofd of waar ik die kan vinden. Heb al gekeken op www.w3schools.com , en kom hem daar nergens vinden.
En dan nog een 2e: kan ik met CSS ook een plaatje op telkens dezelfde plek terug laten komen?

Alvast bedankt! :)

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

1. Zoek op line-height.

2. Hoe bedoel je dat? Als achtergrond van een divje of td instellen misschien?

Verwijderd

Topicstarter
Juist, dat is hem, thanx!!!

Weet je toevallig ook of en zo ja, hoe ik dat plaatje standaard op een pagina kan laten komen?

• 2

2

Iets meer uitleg? (zie mijn edit hierboven)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het logo van de afdeling waarvoor ik werk telkens linksboven terug laten komen. Ik heb een framespage (left/top/main), waarbij ik in mijn top-frame buttons heb zitten en zodra je daarop klikt, komt links een lijstje met links van dat betreffende onderwerp. Dat zijn dus voor elk onderwerp nieuwe pagina's en ik dacht dat ik misschien met CSS ervoor zou kunnen zorgen dat dat plaatje er standaard al staat. Ik heb op die pagina al een achtergrond, dus hij moet echt als plaatje daar komen...

• 2

2

Hm, misschien moet je eens zoeken op templates en includes in PHP bijvoorbeeld. Het komt erop neer dat je een klein stukje van je HTML als bestandje extern op de server neerzet dat dan in al je pagina's wordt geladen. Als je dan iets aan wilt passen hoef je alleen maar dat ene bestandje aan te passen om het door te laten voeren op al je pagina's. Daar zou je dan misschien dat logo in voor kunnen laten komen. Bovendien weet ik zeker dat je nog veel meer voordeel zult merken.

Anders misschien het plaatje in de achtergrond meenemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal wel kijken wat ik doe. Ik zit me net te bedenken dat ik ook telkens mijn HTML-file kan kopieren en dan de oude inhoud wissen, dan staat het plaatje ook telkens op dezelfde plek en met dezelfde grootte.
In ieder geval bedankt!!

• 2

2

Stel je pagina "index.html" ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<html>

<head>

<title>Pagina</title>

</head>

<body bgcolor="#cc0033">

[img]"logo.gif">

<P>Welkom[/img]

</body>

</html>

Als je PHP kan draaien op je webserver kun ej dus dit gedeelte in een bestandje (bijvoorbeeld "header.inc") gooien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<html>

<head>

<title>Pagina</title>

</head>

<body bgcolor="#cc0033">

[img]"logo.gif"[/img]

en dan het gedeelte na de tekst in "footer.inc":
code:
1
2
3
</body>

</html>

Als je nu een PHP pagina maakt bijvoorbeeld index.php:
code:
1
2
3
4
5
<? include("header.inc"); ?>

<P>Welkom allemaal!</P>

<? include("footer.inc"); ?>

Dan ziet hij er hetzelfde uit als index.html. Voordeel is dus dat je header.inc en footer.inc in meerdere pagina's kunt includen (net zoals bijvoorbeeld je css bestand).

Verwijderd

Ik kan het fout hebben, maar een plaatje wordt tog in je tif geladen? Dus dan maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit dat je het plaatje steeds mee moet laden, behalve dan steeds een extra request op de server??? Gezien sklommel een leek is...

Maar goed, het is natuurlijk ook een manier om te leren...

• 2

2

Hij bedoelt denk ik meer hoe hij het voor elkaar krijgt om niet op iedere pagina de code voor het plaatje neer te zetten.
Pagina: 1