Toon posts:

[rsync] hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een remote-server en een thuis-server. Nu heb ik op die remote server een dir, /dir ofzo en alles wat daarin staat wil ik elke nacht updaten naar mijn thuis server. Dus alleen nieuwe en veranderde files. Ik heb net zitten kloten met een howto maar ik kom 'r maar niet uit. Dan werkt 't niet, dan vraagt 'ie om een password waarvan ik geen idee heb welk password, etc.

Iemand die me eventjes op weg kan/wil helpen? :)

• Berkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2017

Berkie

- burps -

Op donderdag 15 november 2001 15:39 schreef [nielsonline] het volgende:
Hoi,

Ik heb een remote-server en een thuis-server. Nu heb ik op die remote server een dir, /dir ofzo en alles wat daarin staat wil ik elke nacht updaten naar mijn thuis server. Dus alleen nieuwe en veranderde files. Ik heb net zitten kloten met een howto maar ik kom 'r maar niet uit. Dan werkt 't niet, dan vraagt 'ie om een password waarvan ik geen idee heb welk password, etc.

Iemand die me eventjes op weg kan/wil helpen? :)
Zoek op google eens op wget ...

verstand op nul en nadenken ..

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 15 november 2001 18:29 schreef Berkie het volgende:

[..]

Zoek op google eens op wget ...
???????

Dat is dus absoluut niet wat ik zoek :P

Verwijderd

Dan werkt 't niet, dan vraagt 'ie om een password waarvan ik geen idee heb welk password, etc.
Ik neem aan dat je een rsync daemon draait? Kijk dan in de rsyncd.conf van je rsync server, daar staat een "secrets file" directive in. Die moet wijzen naar een bestand met cleartext usernames en passwords. (Zie man rsyncd.conf.)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 15 november 2001 19:04 schreef mietje het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je een rsync daemon draait? Kijk dan in de rsyncd.conf van je rsync server, daar staat een "secrets file" directive in. Die moet wijzen naar een bestand met cleartext usernames en passwords. (Zie man rsyncd.conf.)
Oke, ik heb die password file aangemaakt (op de server dus, waar de daemon draait), maar nog steeds: @ERROR: auth failed on module nolforum

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 19:57 schreef [nielsonline] het volgende:
Oke, ik heb die password file aangemaakt (op de server dus, waar de daemon draait), maar nog steeds: @ERROR: auth failed on module nolforum
Je moet in je rsync dus ook de users opnemen waarvoor je wilt authenticaten, zoiets dus:
code:
1
2
3
4
5
6
[nolforum]
comment = Mijn rsync module 
hosts allow = 172.16.
auth users = usernaam1 usernaam2
secrets file =/etc/rsyncd.secrets
use chroot = true

in je secrets zet je dan:
code:
1
2
usernaam1 : password1
usernaam2 : password2

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat heb ik nu.. en wat is dat een simpel commando wat ik op de client kan doen om de files te downloaden van de server? dus zonder extra opties en dingen want ik kan geen goede examples vinden

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 21:34 schreef [nielsonline] het volgende:
Oke dat heb ik nu.. en wat is dat een simpel commando wat ik op de client kan doen om de files te downloaden van de server? dus zonder extra opties en dingen want ik kan geen goede examples vinden
Dan zoek je niet erg goed :)

rsync -avuzb servernaam:/service/subdir/ /mijn/subdir

of van jou naar de server:

rsync -Cavuzb /mijn/subdir servernaam:/service

(Ik veronderstel nu dat je via het samba protocol werkt, en let op de slashes)

• Berkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2017

Berkie

- burps -

Hoi,

Dan is wget dus echt wel wat je zoekt ... GNU Wget 1.6, a non-interactive network retriever.

Ik gebruik um zelf namelijk ook om een mp3 map met mijn maat te synchen. Zo hebben we allebei altijd elkaars laatste nieuwe nummers. En tevens een backup mocht het bij één van ons misgaan met de schijf.

Dit commando in bv een cronjob hangen en klaar is klara ...

wget --dot-style=mega -P /targetdir -k -r -N
ftp://remote.system.com/sourcedir/ -o /logdir/logfile.log

(wel ff een .wgetrc file aanmaken met username en password voor remote.system.com) :9

verstand op nul en nadenken ..

Verwijderd

Topicstarter
Dan gebruik je FTP, en dat is dus niet wat ik zoek..

Die remote server staat bij WideXS en is dus een webhosting server waar websites op staan. Ik wil hier thuis altijd een exacte kopie van iig alle sites, en het liefst van het hele systeem zodat ik bij een crash alles terug kan zetten.. en voor zover ik weet kun je niet een heel root-filesystem op een FTPtje zetten :)

Verwijderd

Topicstarter
Ploink :)

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-08 09:24
Ga niet werken met de rsync deamon, nergens voor nodig:

Voorbeeld:

Je hebt 2 hosts te weten source en destination. Om een sync te maken van source -> destination van de directory /kopie doe je op de machine source:

rsync /kopie/* destination:/kopie

Voor deze actie moet op zowel source als destination dezelfde user bestaan waaronder je rsync uitvoert. Hij zal namelijk proberen om met dat userid aan te melden.

Andere nuttige/leuke opties:

--progress = progressie laten zien
--stats = stats :9~
--exclude "*bak" = geen files doen die eindigen op *bak
-r ssh = pomp alles (ook password) door SSH (toch iets veiliger)

Het gehele zaakje kun je automatiseren (dus dat je ook geen password meer hoeft in te geven) middels cron en authorized_keys in ssh.

Veel succes.

Verwijderd

Op vrijdag 23 november 2001 01:49 schreef RedRoon het volgende:
Ga niet werken met de rsync deamon, nergens voor nodig
:? Hij wil een site rsync-enablen (maw. zelf een rsync server opzetten), hoe wil hij dat doen zonder rsync daemon?

Overigens vind ik de manier waarop het draadje omhoog geschopt is een beetje vreemd. Waar ligt het probleem? Een linkje naar de HOWTO kan ik nog pasten.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-08 09:24
Op vrijdag 23 november 2001 10:32 schreef mietje het volgende:

[..]

:? Hij wil een site rsync-enablen (maw. zelf een rsync server opzetten), hoe wil hij dat doen zonder rsync daemon?
Hij wil een directory synchronizeren, zie jij ergens staan dat hihj een rsync server wil opzetten ???
...
Overigens vind ik de manier waarop het draadje omhoog geschopt is een beetje vreemd. Waar ligt het probleem? Een linkje naar de HOWTO kan ik nog pasten.
:? Waarom paste je die link nu dan pas ???
Pagina: 1