HDD's op 14.400 rpm

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• enter.nu
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-05-2020
Ik krijg via via de vraag of er tegenwoordig al HDD's bestaan met 14.400rpm (IDE drives!).

Volgens mij bestaan die niet, alleen kan het zijn dat ik ergens een nieuwsberichtje op internet gemist heb ;)
Navraag bij de 'leverancier' van het betreffende systeem leverde het volgende antwoord op: "die bestaan sinds de PIV" |:(

Wel kwam ik via Google op een pagina waarop een Zuid-Afrikaans bedrijf beweerde dat zij een systeem verkochten met HDD's op 14.400rpm doordat ze er een RAID configuratie van maakten. Dat lijkt met toch ook klinkklare onzin..... toch :? Helaas ken ik niet alle in's en out's van RAID.

Ik ben toch benieuwd naar jullie reactie.

~~ meesterprutser ~~

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:35
Ik denk dat ze bedoelen dat twee harde schijven van 7200 rpm in Raid-0 werken (dus dubbele snelheid :))

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Wat MarcJ zegt, 14400 rpm schijven zijn niet echt op ide verkrijgbaar, het klinkt inderdaad meer als 2x 7200 rpm..
En anders SCSI 15K schijven, maar die zijn schreiende duur en SCSI...
pure nonsens imo

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:57
De eerste 10.000rpm ide harddisks moeten nog verschijnen.
Probleem is met deze schijven is het geluid. Dus niet interessant voor massa destop (ide) schijven.

• Marcj
Op donderdag 15 november 2001 15:00 schreef PROnline het volgende:
De eerste 10.000rpm ide harddisks moeten nog verschijnen.
Probleem is met deze schijven is het geluid. Dus niet interessant voor massa destop (ide) schijven.
Ik denk niet dat het probleem geluid is, eerder warmte. De IBM schijven worden nu al veel te warm. SCSI-schijven kunnen wel op 10k/15k maar die hebben extra koeling nodig :)

• enter.nu
De 'leverancier' had meer fouten op z'n offerte staan. Maar om nou gelijk zo iemand als oplichter te bestempelen.... :?

~~ meesterprutser ~~

• Sundead
Op donderdag 15 november 2001 15:02 schreef enter.nu het volgende:
De 'leverancier' had meer fouten op z'n offerte staan. Maar om nou gelijk zo iemand als oplichter te bestempelen.... :?
Denk niet dat de stempel "oplichter" van toepassing is, eerder de stempel "onwetende"....

• Marcj
Zo'n leverancier schept niet echt het idee dat hij iets van computers af weet ;)

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 15:05 schreef Marcj het volgende:
Zo'n leverancier schept niet echt het idee dat hij iets van computers af weet ;)
Nee, dat je in de Vondst nog zoiets tegenkomt als "Te Koop Aangeboden: Intel 1000Ghz Athlon" oke, maar van een leverancier mag je toch wel iets meer verstand van zaken verwachten.

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 15:01 schreef Marcj het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het probleem geluid is, eerder warmte. De IBM schijven worden nu al veel te warm. SCSI-schijven kunnen wel op 10k/15k maar die hebben ook extra koeling nodig :)
Op donderdag 15 november 2001 15:05 schreef Marcj het volgende:
Op het moment dat je beweerd dat 10 en 15 Krpm schijven "ook " extra koeling nodig hebben vraag ik me toch af hoeveel ervaring je zelf eigenlijk met dit soort schijven hebt/je ervanf af weet. In de laatste twee jaar zijn SCSI schijven aanzienlijk stiller en koeler geworden als gevolg van nieuwe spindlesturingen etc. Een 10krpm schijf kan in principe rustig zonder extra koeling. Een goede airflow in je kast is genoeg.

• Marcj
Op donderdag 15 november 2001 15:13 schreef Dirk_Hendrik het volgende:

[..]

[..]

Op het moment dat je beweerd dat 10 en 15 Krpm schijven "ook " extra koeling nodig hebben vraag ik me toch af hoeveel ervaring je zelf eigenlijk met dit soort schijven hebt/je ervanf af weet. In de laatste twee jaar zijn SCSI schijven aanzienlijk stiller en koeler geworden als gevolg van nieuwe spindlesturingen etc. Een 10krpm schijf kan in principe rustig zonder extra koeling. Een goede airflow in je kast is genoeg.
[edit] niet goed gelezen sorry, die 'ook' staat daar fout :P

Maar met extra koeling bedoel ik ook een verbeterde airflow, oftewel een lucht langs de hdd blazen :)

• Sundead
Ik gebruik ook 10K schijven (Cheetah wel te verstaan) maar er zit alleen maar een 80 MM voor, samen met 2 Vikings er omheen..
Maar ik krijg niet echt het idee dat die koeler vereist is...

• Marcj
Laat ik het zo zeggen, misschien loopt ie wel goed zonder extra koeling, maar het wordt aanbevolen om er een cooler achter te plaatsen :)

edit: maar raken we nu niet erg offtopic :?

• Sundead
Is ook zo:

Definitief antwoord: Nee, er bestaan geen 14400 toeren schijven, laat staan op IDE :)

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb een systeem met vier Fujitsu 10000RPM schijven naast elkaar met 1cm ertussen (ze staan gekanteld) en zonder actieve koeling.
Ze worden nog niet handwarm.

Waarschijnlijk ligt het aan het feit dat SCSI-schijven meestal niet alleen een andere bus gebruiken maar verder ook professioneler/beter uitgevoerd worden.
Betere kwaliteit lagers en dergelijke kan een heleboel uitmaken, zowel qua geluid als warmte.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• enter.nu
OK, is duidelijk.....

Thanx

~~ meesterprutser ~~

Pagina: 1