Toon posts:

PC start niet meer op!

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers, ik heb een probleem.

Mijn oude pc (PII 233) wil niet meer opstarten. Ik had er wat onderdelen (cdrom, brander, modem) uitgehaald om in mn nieuwe bak te gebruiken. Toen ik laatst die oude weer in elkaar wilde zetten, startte hij ineens niet meer op. :'( Ik krijg geeneens beeld meer, dus ik kan ook niet zien wat er mis gaat. (De fan van de processor gaat wel draaien)

Als ik hem boot met alleen mobo en processor doet ie nix.
Als ik er dan wat geheugen bijzet gaat ie piepen. Ik krijg de volgende combinatie: 2-8-2-1 (pieptonen). Dit lijkt me niet helemaal gezond.
Ik kan er verder van alles bijzetten maar zolang dat geheugen erin zit blijft ie piepen. Ik heb dit geheugen altijd zonder problemen kunnen gebruiken.

Ik heb al vanalles geprobeerd, maar ik weet het nu echt niet meer... Please help!!

• THiCE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-08 11:06

THiCE

Say it with a flourish!

Nouja dan zal dat dan wel het geheugen zijn lijkt me... :z

I just can't believe all the things people say.
Why must I deal with this shit, every fuckin' day?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat het aan het geheugen ligt, want ik heb net nog een nieuw dimmetje getest en daarmee ging ie ook piepen. Als ik er echter een simmetje in plaats gebeurd er niets.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft echt niemand een idee?? :?

Verwijderd

een videokaart heb je ook geplaatst ?

edit:

|:( stom stom stom... je krijgt geen beeld....

Is dat dimmetje wel geschikt voor dat mobo ?
sla je boekje eens na op welk soort geheugen hij moet hebben..
simm's plaats je per 2.. maar ik neem aan dat je dat gedaan hebt..

• Compubiter
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Wat voor geheugen is het, Edo of SDram?

edit:
Laat maar, niet goed gelezen |:(

Verwijderd

Topicstarter
Er gaat gewoon SDram op. De dimms die er nu op zitten hebben het altijd goed gedaan. Ik heb zelfs nog een nieuwe geprobeerd maar die deed het ook niet. Ik snap er nix van!

Verwijderd

Topicstarter
Die simms heb ik inderdaad per twee geplaatst, maar alleen even om te testen. Toen die erin zaten piepte hij niet meer, maar ik krijg nog steeds geen beeld.

Normaal als je je pc opstart hoor je toch altijd een (1) piep??

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
Als je Dimms en Simms hebt, dan moet je wel het voltage voor de chippies aanpassen hè !!!
Dimm = 3,3 V
Simm = 5,0 V ?

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat maakt volgens mij niet uit. Het zijn verschillende sloten, dsu dat voltage zal dan wel automatisch geregeld worden. (correct me if i'm wrong) Het gaat er in dit geval om dat mn pc niet meer opstart. Met allebei de soorten geheugen werkt het niet. Alleen gaat ie met dimms piepen en met simms niet.

Verwijderd

nieuwe BIOS geprobeerd? Ben je aan het overclocken, misschien proberen de jumpers afstellen op je moederboard voor een lager fsb, en gaan de andere apperaten aan zoals de cd-rom drive kan je die open maken j/n.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze pc niet overgeclockt. Hij werkte prima (voor zover je prima kan werken op een PII 233mhz), ik heb er alleen de cdrom, brander en modem uitgehaalt, en nu start hij niet meer op. Zelfs geen beeld meer... :(

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
BIOS flashen? (Jumpertje eraf, erop, eraf, erop?) Zitten er nog wel jumpers op?

Verwijderd

Ik zou de bios effe wissen

Verwijderd

Topicstarter
Kan bios niet flashen, want ik kan niet booten. Heb al wel "clear CMOS" gedaan, maar dat heeft ook niet geholpen...

Verwijderd

mischien is je voeding wel brak...

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
BIOS resetten??

edit:

tuh laad.... |:(

Maareh... heb je wel alle kabels (stroomkabel incluis) losgetrokken en toen de powerknop nog eens ingedrukt voor je ging resetten?? Zo ja: lama. Zo nee: doen!!

Verwijderd

Topicstarter
Voeding doet het prima. CPUfan gaat draaien, speaker gaat piepen, en als ik er een HD aanhang gaat ie netjes draaien.

Verwijderd

wat je ook kunt proberen is om met een oud ISA videokaartje te kunnnen proberen.

soms wil ie daar wel eens mee opstarten

Verwijderd

Topicstarter
Heb helaas geen oude videokaart liggen om me te testen. Ik zal eens kijken of ik die ergens kan regelen.

Een computer zou toch ook zonder videokaart moeten kunnen opstarten?? Of kan dat niet?

Verwijderd

nee helaas start een PC niet op zonder een videokaart, dan gaat ie piepen. Een van de vele dingen die hij checked als hij aan gaat :)

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
BIOS resetten.
Stekker eruit en weer erin.
Ander mobo proberen.

eventueel geheugen en proc wisselen, even lenen van vriend ofzo

Divide and conquer.

Verwijderd

Topicstarter
Bios is al gereset. Als ik hem boot zonder videokaart en geheugen piept hij niet meer. Misschien is het moederbord een beetje overleden :? :? Wel een beetje vreemd als je bedenkt dat ik dat ding niet eens heb aangeraakt, of gaan die dingen wel vaker vanzelf stuk??

• Compubiter
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Heb je de IDE kabels er goed om inzitten. Is erg belangrijk en zeker het nakijken waard.

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment heb ik er helemaal geen IDE-kabels in zitten, er hangt nl geen HD aan. Zonder HD moet je toch tenminste kunnen booten?? Met een HD start hij trouwens ook niet op...

Verwijderd

Kun je beschrijven hoe die piepjes gaan?

Is het niet mogelijk dat je spanning veroorzaakt hebt op je mobo en dat je daarmee je bios gewist hebt?

In dat geval piept je mobo en start je pc inderdaad niet op.
Ook het zwarte scherm heeft daarme te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Eerst 2 snel achter elkaar, dan 8. Vervolgens een tijdje nix. Dan weer 2, en dan nog eentje. Hij piept alleen als er dimms op het mobo aanwezig zijn.

Ik heb het bios handmatig gewist, maar als je dan weer opstart moet je hem toch gewoon weer opnieuw instellen??

Verwijderd

ik weet 100% zeker wat je probleem is, je geheugen is gewoon goed hoor, het heeft met je IDE aansluitingen te maken, klinkt raar ja , maar het is echt zo. oude systemen vinden het niet leuk als je je randapparatuur (cdrom,hd) verkeerd aansluit of helemaal niet. kijk dit goed na. want daarna doet tie het wel weer. en gebruik als je maar 1 hd aansluit op je primary ide port dat je dan ook een kabel gebruikt met 1 aansluiting. oude systemen zijn hier gevoelig voor.

heb dit zelf ook gehad met me linux server (p133)
wou hem namelijk testen met booten zonder rand devices.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat je niet 100% gelijk hebt. Ik heb nl al geprobeerd om te booten met een HD eraan. Dit werkte echter niet. De schijf gaat wel draaien, maar zolang die dimms erin zitten blijft hij piepen... Nog meer suggesties??

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 11:09 schreef prosacman het volgende:
Ik denk dat je niet 100% gelijk hebt. Ik heb nl al geprobeerd om te booten met een HD eraan. Dit werkte echter niet. De schijf gaat wel draaien, maar zolang die dimms erin zitten blijft hij piepen... Nog meer suggesties??
nou dat ligt eraan, ik lul echt niet uit me nek hoor :S want zo ben ik niet, ik deel mijn ervaring met de jouwe...

hoe heb je hem aangesloten , en met welke kabel ? 2 poorts kabel ? 1poorts kabel?

Verwijderd

Topicstarter
Dat zeg ik ook niet. Ik vind het fijn dat je me wilt helpen, ik probeer alleen duidelijk te maken dat ik dat al getest heb, en dat het niet heeft geholpen.

Ik gebruik een 2 poorts kabel btw. (Heeft altijd prima gewerkt..) Gewoon HD op primary master.

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 11:32 schreef prosacman het volgende:
Dat zeg ik ook niet. Ik vind het fijn dat je me wilt helpen, ik probeer alleen duidelijk te maken dat ik dat al getest heb, en dat het niet heeft geholpen.

Ik gebruik een 2 poorts kabel btw. (Heeft altijd prima gewerkt..) Gewoon HD op primary master.
ja ... ik weet iedergeval dat IDE poorten er voor kunnen zorgen dat je pc niet meer aan wil.

maar geheugen heeft daar toch altijd in gewerkt?

Verwijderd

ehm, die piepjes die je krijgt staat toch voor een bepaalde code?

Zoek eens het boekje van je mobo op en kijk wat deze code betekend....

Verwijderd

Topicstarter
Het geheugen heeft inderdaad altijd prima gewerkt op dit mobo. Heb zelfs nog met ander geheugen getest, maar dat leverde ook geen succes op...

Heb die piepjes natuurlijk even opgezocht, maar het probleem is dat er staat: 1 piepje is dit, 2 piepjes is dat, enz... Ik krijg 2-8-2-1 piepjes. Moet ik dit nu als aparte foutmeldingen zien of moet ik ze bij elkaar optellen ofzo :? :? :? Ik weet het echt niet.

Verwijderd

Volgends mij zit je videokaart los

ik weet het niet zeker maar ik was pas ook bij iemand dat ie* ongeveer zo piepte en toen bleek zn videokaart los te zitten..

suc6 verder :)

edit:

ie* is de pc ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ga ik van het weekend even proberen. Ik heb er nog even een pc bijgehaald, zodat ik de videokaart en het geheugen kan testen. :)
Pagina: 1