Toon posts:

lilo.conf RH & XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ook nog een linux-newbie :P en heb een probje met mn lilo.conf

mijn lilo.conf is als volgend:

[standard boot dingen] ; niet gewijzigd

image=/boot/vmlinuz-2.4.2-2
label=LinuX
read-only
root=/dev/hda1

other=/dev/hde1
label=Windows_XP

------------------------------

Als ik lilo in de console run geeft hij geen errors, maar als ik reboot dan wil hij XP niet starten.
Linux staat op een HD; 8 Gb op Prim. Master [hda1]
Windows staat op mn HD die aan de RAID controller hangt (Abit KT7-raid) en deze is dus hde1/7

wat doe ik nou fout? moet er nog een regel bij oid?
(dan geeft hij een eroor in de console)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Waarschijnlijk kent lilo de hde niet, omdat dat een RAID set is, die hij niet kent ??

Hmm..redhat 7.1 zeker ?? ;-)

Is dat niet zo'n HPT370 controller ?? daar heeft lilo problemen mee volgens mij..Kweet niet of dat makkelijk op te lossen is..tenzij je misschien een andere boot manager gaat gebruiken..
gr
CJ

Verwijderd

Topicstarter
hij herkent de HD bij het opstarten wel; hij geeft hem ook de naam hde

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Hoe had je XP geinstalleerd, met of zonder de HDD waar je nu Linux van boot..??
stond de mbr van xp niet ook op de 8Gb disk waar nu linux op staat ??want dan wordt het erg lastig..

Wat wel kan is de bootmanager van XP gebruiken om linux te booten..moet je maar ff zoeken naar boot.ini en linux etc..
dan vindt je de oplossing wel

gr
CJ

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb XP geinstalleerd zonder de andere HD. deze heb gedisable'd in de bios. Maar zit de fout nu in mn lilo of ligt het toch aan windows?
dan kan het nl per ongeluk toch fout zijn gegaan...

(maar volgens mij had ik de HD zelfs los getrokken tijdens XP's install hmzz... :? )

Verwijderd

Dat ligt aan je NTloader (van XP) heb ik vorige week ook gehad...
Als je nou de XP cd erin knikkert, en je doet een ARS (Automated Recovery System) op je Windoze schijf, moet je ff zoeken op boot (je komt in een soort uitgeklede dos terecht) daar kun je de bootloader terugzetten.
Daarna knikker je lilo weer terug in de MBR...en als het goed is, werkt het dan weer (bij mij iig wel) :P
suc6&have fun!

Verwijderd

Topicstarter
ok thx voor de hulp!

Ik weet nog niet precies hoe dat moet (lilo terugzetten) maar ik moet winXP zoiezo opnieuw installeren.
Het is inderdaad een HPT340 controller trouwens.

TeZZ

Verwijderd

lilo install:
knikker je linux CD erin en boot een installed system.
Daar kijk je nog even in /etc/lilo.conf of alles erin staat (zo niet, regel dat :P ) als dat klaar is, type je op de command prompt "lilo"
[helpdesk mode]
gevolgd door een enter (die knop tussen de backspace -schuine streep van linksboven naar rechtsonder- en de linker shifttoets)
[/helpdesk mode]
daarna krijg je een melding als volgt: (als het goed gaat)
code:
1
2
3
adding
*linux
winXP

Je ziet hier de namen die je zelf ingevoerd hebt bij lilo.conf
snappie? :?
ennieweejz, have fun (belangrijk) en suc6 (minder belangrijk, als je maar fun hebt ;) )

Verwijderd

wat heb je nu weer gedaan muts? >:) ;) :) :D :* :+

Verwijderd

Topicstarter
op het werk zeggen ze ook dat ik eerst winXP moet herstelle n en dan lilo opnieuw installen.

De HighPoint RAID controller word wel herkend door lilo vanaf v22. Hoe zie ik welke versie ik heb?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:32

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 15 november 2001 21:49 schreef tezzjuh het volgende:
Hoe zie ik welke versie ik heb?
lilo -V

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1