Toon posts:

Welke :=-> IBM SCSI 9.1GB of Maxtor 40 GB ATA-133

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
IBM SCSI 9.1GB type DSR39130

of een Maxtor 40GB type D740X ATA133

welke kan ik het beste kiezen?

Verwijderd

beetje rare vraag... maar wat wil je een snelle schijf voor je OS ?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 15 november 2001 13:49 schreef DRG het volgende:
beetje rare vraag... maar wat wil je een snelle schijf voor je OS ?
yep, op dit moment heb ik een maxtor 7200rpm, en die gebruik o.a. voor OS en data.

dus, welke kan ik het beste gebruiken om XP erop te installeren.

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Wat voor SCSI interface is die ibm :?

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Wordt wellicht weer een SCSI vs IDE debate, maar zodra je met meer harddisks gaat werken heeft in mijn ervaring SCSI de voorkeur....
Hangt ook een beetje af van hoeveel vrije IDE aansluitingen je nog hebt en of je een controllertje kan bijplaatsen...

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 15 november 2001 15:07 schreef Sundead het volgende:
Wat voor SCSI interface is die ibm :?
ik weet niet wat je bedoelt...

Hier meer info...
http://www.storage.ibm.com/hdd/prod/9esprod.htm

ennn voor de rest, ik heb geen ervaring met SCSI.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 15 november 2001 15:12 schreef BN het volgende:
Wordt wellicht weer een SCSI vs IDE debate, maar zodra je met meer harddisks gaat werken heeft in mijn ervaring SCSI de voorkeur....
Hangt ook een beetje af van hoeveel vrije IDE aansluitingen je nog hebt en of je een controllertje kan bijplaatsen...
Onboard
2x IDE
2X ATA 66

5x pci waarvan 3 nog vrij.

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

Heb je wel een scsi controller in je pc?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 15 november 2001 15:35 schreef joop3 het volgende:
Heb je wel een scsi controller in je pc?
nee, maar die kost toch niet zoveel dacht ik?

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

ligt er net aan
een beetje goeie is snel 500 piek.

Verwijderd

Topicstarter
welke SCSI kaart zou ik moeten hebben dan...

• spook
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou een adaptec 19160 of een 29160 aanraden voor SCSI.

Met SCSI haal je het voordeel als je met meerdere devices gaat werken. Het snelheids verschil per device maakt eigenlijk niks meer uit, het prijs verschil is wel aardig groot.
Ik zou zelf zeggen dat als je geen SCSI hebt je beter bij IDE kunt blijven (tenzij je met groote raid sets of veel devices wilt gaan werken)

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-04 16:25

yGiDoRp

Sawasdee

Adaptec 19160 of 29160

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

Verwijderd

www.storagereview.com

kijk en vergelijk.........

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:44

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Tekram heeft ook leuke controllers. Als je maar één schijf gaat gebruiken is een Ultra2 controller in principe ook wel voldoende. Dat scheelt behoorlijk in prijs.

Verwijderd

Ik heb zo'n IBM gehad. Werd erg warm (heet) en maakte vrij veel herrie. Ik heb nu 2 Fujitsu 10k rpm U160 schijven van 9 gig, deze worden veel minder warm en zijn veel geruislozer. :)

Verwijderd

Ik heb de indruk dat die IBM een flink (ver)oude(rde) harde schijf is. Dan zou ik toch echt voor die Maxtor schijf kiezen. Je hebt ook nog geen SCSI controller en da's ook een flinke smak geld, zelfs al heb je maar een Ultra-Wide controller nodig (en geen gloednieuwe U-160).

SCSI schijven zijn doorgaans een stuk sneller dan IDE, ze hebben in ieder geval een veel lagere processorbelasting, maar een oude SCSI schijf kan niet tegen een nieuwe IDE schijf op (als je er geen 15 aan een kabel wil hangen). Als je de capaciteit en met name de prijs/GB ook nog in het plaatje opneemt is IDE natuurlijk onverslaanbaar.

Ik weet niet wat voor bedrag je wilt spenderen, maar ik zou naar eeen nieuwer model zoeken. Het grote voordeel van SCSI, naast de lagere processorbelasting, is de beschikbaarheid van 10- en 15-duizend toeren schijven. Die laatsten zijn nog vreselijk duur, maar die 10duizend toeren schijven beginnen goed betaalbaar te worden, en zijn een stuk interessanter.

Ik wil je toch vooral wijzen op de site die in dit topic al eerder is genoemd: www.storagereview.com. Ze hebben daar een uitgebreide review database, maar vooral ook een extreem uitgebreide reference sectie. Die reference is een uitstekende plaats om wat kennis van SCSI op te doen.

Damn, sinds ik fatsoenlijk heb leren typen ben ik ook een stuk meer gaan blaten :o.

Verwijderd

Scsi = duurder, maken meer lawaai, veel sneller, meer drives per kanaal (ide-2 scsi-7), lage processor belasting.

IDE= goedkoop

Heb je er geld voor over en iets meer herrie maakt niet uit --> scsi

lage prijs per MB maar nadelen voor lief --> IDE

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 01:00 schreef roys het volgende:
Scsi = duurder, maken meer lawaai, veel sneller, meer drives per kanaal (ide-2 scsi-7), lage processor belasting.
Mijn SCSI schijven zijn stiller dan mijn IDE hoor!

Verwijderd

Een zeer interessante SCSI schijf is de gloednieuwe Maxtor Atlas 10kIII. Dit is de snelste 10.000 toeren schijf van dit moment, en deze wordt ook helemaal niet zo warm, en is heel erg stil.

Ik had een IBM DDYS, die produceerde een fluittoon waar ik helemaal niet goed van werd. Het ding is gecrashed, en ik kon de computerzaak zo ver krijgen dat ze me in plaats van een IBM zo'n Maxtor teruggaven (ging zelfs heel makkelijk - bedankt!). De Maxtor komt niet boven mijn fans uit, en ik heb helemaal geen extreme koeling.

Hij is trouwens ook behoorlijk goedkoop, voor een 10k rpm schijf.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:36
Als je had gevraagd 18gig scsi of 40 gig ide, had ik getwijfeld. Nu niet: 40 gig ide.

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Die Maxtor Atlas 10K III is een beetje prijzig, die IBM die je bedoelt is inderdaad sterk verouderd en gaat (theoretisch) tot een max van 40 MB/S
Hij is nog kleiner ook, enigste voordeel is de waarschijnlijk snellere toegangstijd, en om het daar nou voor te doen :?
Nee, niet bepaald, definitief de IDE schijf, en de mensen die deze jongen een SCSI controller adviseerden, tis dus geen U160 he.....
Beetje dure controller er tegen aan smijten voor zo'n verouderd schijfje, kom op hé

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 15:47 schreef Sundead het volgende:
Die Maxtor Atlas 10K III is een beetje prijzig, die IBM die je bedoelt is inderdaad sterk verouderd en gaat (theoretisch) tot een max van 40 MB/S
Hij is nog kleiner ook, enigste voordeel is de waarschijnlijk snellere toegangstijd, en om het daar nou voor te doen :?
Nee, niet bepaald, definitief de IDE schijf, en de mensen die deze jongen een SCSI controller adviseerden, tis dus geen U160 he.....
Beetje dure controller er tegen aan smijten voor zo'n verouderd schijfje, kom op hé
ik heb het niet gehad over Maxtor Atlas 10K III ?!

effe nog over die SCSI contollers: tsjonge jonge, die zijn prijzig zeg. vooral die van Adaptec.

goed, ik heb al die maxtor 40GB ;) gekozen.
Pagina: 1