Toon posts:

rechtshandigen: linkshandig schrijven

Pagina: 1
Acties:
  • 880 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Pak 2 pennen, 1 in je linkerhand, 1 in je rechterhand.
Leg je handen naast elkaar in schrijfpositie op een A-4 tje ofzo, en begin met beide handen tegelijk te schrijven. Je zult nu zien dat je met links net zo handig (in spiegelbeeld) schrijft als met rechts (iets afwijkend natuurlijk)

Hoe komt dit precies, dat je linkerhand zich zo goed als het spiegelbeeld van de rechterhand kan gedragen?

En hoe komt het dat statistisch gezien meer mensen rechtshandig zijn dan linkshandig?

Verwijderd

Sorry ik kan dit niet hoor :) misschien ligt dit aan mij? Het motorisch gedeelte in je hersenen zit aan de linker kant die de rechter kant van je lichaam bestuurt. Daaraan ligt het dus dat er meer rechtshandige mensen zijn dan linkshandige :)

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 22:10
Uhhh, dat lukt mij ook niet echt hoor :)

Verwijderd

Mij lukt het wel, ik ontdekte dit al toen ik klein was, en dit is de eerste keer dat ik hoor dat een ander het ook lukt :?

• LangTall
  • Laatst online: 08-10 15:41

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Werkt dat omgekeerd ook? :? Ben linkshandig, en de meeste mensen kunnen m'n normale handschrift al niet lezen, laat staan als ik met rechts schrijf!

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Op donderdag 15 november 2001 11:20 schreef NeoStreak het volgende:
Hoe komt dit precies, dat je linkerhand zich zo goed als het spiegelbeeld van de rechterhand kan gedragen?
Volgens mij omdat je hersenen automatisch geneigd zijn links en rechts de ledematen in spiegelbeeld zich te laten gedragen. Zoals bij lopen, zwemmen, tillen, etc.

Bovendien zou het hoogst omwaarschijnlijk zijn als je linker hand ook naar rechts zou gaan schrijven, aangezien je dan over dat van je rechterhand heen schrijft... ;)

Verwijderd

laten we ook de positie van de diverse spieren niet vergeten:

als je schrijft zit de palm van de hand altijd binnen en de bovenkant van je hand buiten ongeacht of je links of rechts schrijft.

het is dus vrij gemakkelijk voor de hersenen om de dezelfde spieren links en rechts op dezelfde manier samen te laten trekken en te ontspannen dus is in spiegelbeeld schrijven gemakkelijker voor de hersenen om aan te sturen.

(Just my theory)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:01
De meeste linkshandigen hadden, bij de geboorte een tekort aan zuurstof. Dit kan o.m. zijn doordat bv de navelstreng rond de hals van de baby ofzo zat. Hierdoor hadden de hersenen te weinig zuurstof, waardoor ze dus niet goed functioneren.
De linkerhersenhelft bestuurt het rechter gedeelte van het lichaam, en de rechterhersenhelf het linker. Doordat bij de geboorte hoofdzakelijk bewegingen worden gedaan door de baby, is het dus de hersenhelft die die taak op zich neemt, die het drukst bezig is (de linker).
Door dat zuurstof tekort werken beide hersenhelften dus niet goed, en wordt er overgeschakeld op de rechterhersenhelft, in de hoop dat het dan beter gaat. Zodoende...

https://fgheysels.github.io/

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:29

GeeBee

Oddball

Volgens mij heeft linkshandigheid meer met hersenontwikkeling en met erfelijkheid te maken dan met zuurstoftekort.
Linkshandigheid komt bijvoorbeeld bij mannen vaker voor dan bij vrouwen. Hoe zou je dat met zuurstoftekorten willen verklaren?

Ik zou dan ook wel eens een onderzoek willen zien naar linkshandigen die met een keizersnede ter wereld gekomen zijn.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Verwijderd

Ik ben een man, met nevelstreng om mijn nek geboren en zowel mijn moeder als broertje zijn linkshandig...

Pas ongeveer bij iedere theorie!

• elessar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-04-2024
Op donderdag 15 november 2001 11:33 schreef Llewella het volgende:
Mij lukt het wel, ik ontdekte dit al toen ik klein was, en dit is de eerste keer dat ik hoor dat een ander het ook lukt :?
Ik deed dat vroeger ook altijd, was er heel trots op. Inmiddels heb ik "gewoon" leren schrijven met links, niet zo heel veel slechter dan met rechts. Als je er een beetje op let kun je veel meer met links dan je denkt. Bij karate trainen we trouwens alle technieken zowel links als rechts, maar toch merk ik vaak dat bepaalde dingen rechts beter gaan, ik denk omdat die kant meer gebruikt wordt ih dagelijks leven, dus sterker is.

Förbjuden väg är ofta hårt sliten

• Gir
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Gir

I need waffles

Ik probeerde het net, en de eerste keer lukte het vrij aardig, de tweede keer schreef ik rechts in spiegelbeeld en links goed zonder dat ik het door had, maar alleen links lukt me niet :? :D

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 08:50 schreef elessar het volgende:

[..]

Ik deed dat vroeger ook altijd, was er heel trots op. Inmiddels heb ik "gewoon" leren schrijven met links, niet zo heel veel slechter dan met rechts. Als je er een beetje op let kun je veel meer met links dan je denkt. Bij karate trainen we trouwens alle technieken zowel links als rechts, maar toch merk ik vaak dat bepaalde dingen rechts beter gaan, ik denk omdat die kant meer gebruikt wordt ih dagelijks leven, dus sterker is.
Ach jee... leer je dat bij karate? Wat interessant... kun je die andere hand 's avonds ook een keer gebruiken in bed

;)

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 08:50 schreef elessar het volgende:

[..]

ik kan artistieker tekenen met links, er zit wat aparts aan, meer kracht ofzow...
kwam ik achter toen mijn rechterarm in het gips zat, en mijn tekenleraar en ik waren heel verbaasd :)

Verwijderd

Jeetje, lukt mij ook.. Is heel raar..

Ik ben rechts.. Maar me linker hand volgt gewoon de beweging van de rechter hand.. (terwijl ik dus me rechterhand stuur zeg maar,)

:9

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 09:55 schreef TheRaven het volgende:
Jeetje, lukt mij ook.. Is heel raar..

Ik ben rechts.. Maar me linker hand volgt gewoon de beweging van de rechter hand.. (terwijl ik dus me rechterhand stuur zeg maar,)

:9
raar he... en hoe snel of langzaam je 't ook doet, hij blijft je vrolijk bijhouden. :)

• Wokker
  • Laatst online: 13:27

Wokker

De avond wokkel

Op donderdag 15 november 2001 11:41 schreef LangTall het volgende:
Werkt dat omgekeerd ook? :? Ben linkshandig, en de meeste mensen kunnen m'n normale handschrift al niet lezen, laat staan als ik met rechts schrijf!
Hey Daar heb ik ook last van met rechts kan ik al helemaal niet schrijven en met links is het echt onleesbaar :P

Het oneindige X 0

• elessar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-04-2024
Op vrijdag 16 november 2001 09:44 schreef NeoStreak het volgende:

[..]

Ach jee... leer je dat bij karate? Wat interessant... kun je die andere hand 's avonds ook een keer gebruiken in bed

;)
Ik heb genoeg aan vingers ;)

Trouwens, mijn vorige karateleraar (is rechts) vertelde dat hij veel technieken rechts krachtiger kon doen, maar met links technisch beter.

Förbjuden väg är ofta hårt sliten

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 13:34 schreef elessar het volgende:

[..]

Ik heb genoeg aan vingers ;)

Trouwens, mijn vorige karateleraar (is rechts) vertelde dat hij veel technieken rechts krachtiger kon doen, maar met links technisch beter.
hehehe LOL - nice one.
maar over het links-rechts gebeuren... als ik een knuppel in mijn handen heb om te honkballen ofzo (deden we vroeger wel eens) dan sloeg ik over mijn linker schouder, terwijl ik met golf over de rechter schouder (zeg maar) sloeg :?

Verwijderd

Ik ben linkshandig en schrijf dus ook met links maar ik kan bijna even mooi schrijven met rechts. Dit kon ik al vanaf dat ik klein was. Maar het is erg verwarrend want ik gebruik de muis nou weer met rechts en telefoneer ook met rechts. Ik ben denkt ik gewoon links en rechts.
Is er nog iemand die dat zelfde heeft?

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op donderdag 15 november 2001 22:52 schreef whoami dat linkshandigen een zuurstof te kort hadden bij de geboorte:
Daar ben ik het niet met je eens, want ik ben geboren met mijn navelstreng om mijn nek, half stikkend en toch ben ik rechtshandig :) :?

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 23:23 schreef rct999 het volgende:
Ik ben linkshandig en schrijf dus ook met links maar ik kan bijna even mooi schrijven met rechts. Dit kon ik al vanaf dat ik klein was. Maar het is erg verwarrend want ik gebruik de muis nou weer met rechts en telefoneer ook met rechts. Ik ben denkt ik gewoon links en rechts.
Is er nog iemand die dat zelfde heeft?
Nou ik schrijf links. Het meeste wat ik doe, zelfs het bedienen van de muis doe ik links. Een van de weinige dingen die ik rechts doe is knippen met een schaar of het hanteren van b.v een zijknip-tang. Dit omdat dat dat links niet kan. Heb ook geen links-handige schaar.

Over het spiegelbeeld schrijven. Toen ik als kind op de lagere school leerde schrijven moest ik in de eerste klas op een gegeven moment rechts schrijven. Met als resultaat dat ik aan de rechtse kant van het papier begon te schrijven en alles in spiegelbeeld schreef. Was in de tijd dat ik net begon te leren lezen en schrijven.
Nu kan ik dat absoluut niet meer, maar als klein kind ging dat eigenlijk zonder erbij na te denken. Overigens schrijf ik nog steeds links.

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-12 18:50

Canon23

>>MY<< world

Ik ben linkshandig en als ik met alleen rechts schrijf heb ik het handschrift van een kind van 5 ofzo :o , maar verder gooi ik een bal met rechts(links gooi ik als een mongool ;) ), voetballen doe ik met rechts knippen en muizen met rechts dus ik weet niet wat ik nou ben. Links of rechtshandig :? :?

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Verwijderd

Yep lukt mij ook! :)

Ik ben zelf rechtshandig, maar ik heb niet erg veel moeite om net zo met links te schrijven. Ik schrijf bijna net zo goed als de meeste klasgenoten, leeftijdsgenoten die ik ken die ook linkshandig zijn (en meestal schrijven die klein en niet echt netjes..)
Pagina: 1