Toon posts:

Novell NDS onder Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand weleens een Novel NDS Server onder Linux gedraaid ? Ik zoek een makkelijke manier om zo'n NDS Server op te zetten.
Als het kan met een link naar veel (goeie!) documentatie.

Mvg
A. Vis

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Hoe wil je dit doen? Het kan via Novell's eigen e-Directory voor Linux. Hiermee kun je gewoon een replica dragende server opzetten bovenop je Linux server. Je kan echter ook een emulatie draaien, zoals MARS_NWE of iets dergelijks.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Jup! dat zou ik ook doen, linux met Mars_nwe.
suc6&have fun!

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

e-Directory (NDS) voor Linux werkt echter ook prima.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mars_nwe unterstützt nur den Bindery Modus eines Novell Server. Eine NDS Unterstützung existiert nicht.
bron: Mars_nwe homepage

Het advies Mars_nwe te gebruiken is dus tamelijk onzinnig.

Verwijderd

Topicstarter
Dank allemaal voor de reacties.
Omdat van Novell eDir genoeg documentatie is te vinden gaan we daar gebruik van maken.

ALs iemand suggesties heeft voor een makkelijke opzet, of andere tips/truuks willen wij graag een replietje :)

Groeten
A.Vis (8>

• Onno
  • Niet online
Op vrijdag 16 november 2001 13:30 schreef Avis het volgende:
ALs iemand suggesties heeft voor een makkelijke opzet, of andere tips/truuks willen wij graag een replietje :)
Er kan weinig fout aan gaan. Installeren is simpel, en daarna werkt 't net als NDS voor elk ander platform.. managen vanuit ConsoleOne of NWAdmin gaat precies hetzelfde.

En even een vraagje uit nieuwsgierigheid: waarom wil je eigenlijk NDS onder Linux draaien?

Verwijderd

ghe, sommige leraren zien er het heil van in :7

:)

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Is eDirectory beschikbaar bij jullie dan? Het is heel erg handig, als je een aantal Linux servers hebt, NT servers en hoofdzakelijk Netware servers. Dan kun je alles met één tool beheren.

• Onno
  • Niet online
Op vrijdag 16 november 2001 14:15 schreef DGTL_Magician het volgende:
Is eDirectory beschikbaar bij jullie dan? Het is heel erg handig, als je een aantal Linux servers hebt, NT servers en hoofdzakelijk Netware servers. Dan kun je alles met één tool beheren.
Met alleen eDirectory valt er niks aan Linux te beheren. Dan moet je op z'n minst al Account Management hebben, en dan nog zijn het alleen maar de user accounts waar je iets mee kunt doen. (hopelijk gaat dat wat veranderen met de volgende versie van ZfS, die behalve NW ook NT, Linux en Solaris moet gaan kunnen managen :))

• _cyclops_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
Misschien een domme vraag, 'k heb een klein beetje ervaring met Novell en NDS.

Maar begrijp ik goed dat de NDS voor linux dus alleen de NDS server doet, en je dus altijd nog een novell ernaast zou moetne hebben om de users te managen?

• Onno
  • Niet online
Op vrijdag 16 november 2001 15:36 schreef _cyclops_ het volgende:
Maar begrijp ik goed dat de NDS voor linux dus alleen de NDS server doet, en je dus altijd nog een novell ernaast zou moetne hebben om de users te managen?
Nee, dat hoeft niet. Met NDS voor Linux heb je gewoon een volledige directory service, daar is geen NetWare (ja, dat produkt heet NetWare en geen Novell) naast nodig. Alleen kun je Linux niet in dezelfde mate via NDS managen als NetWare, dat is iets waar nog flink aan gewerkt mag worden. (het zou erg handig zijn als allerlei Linux services NDS-aware zouden zijn en hun config ook in NDS (of algemener, een LDAP directory) zouden kunnen opslaan zoals bij NW)

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties :)
en dit is zo'n beetje onze achtergrondkennis:
We zijn simpel begonnen met een al opgezette NDS server van Novell. Daarin kregen wij eigen rechten en moesten we een NDSje maken met wat users, home-dirs, scrippies, enzz enzz.
Daarna werd het iets moeilijker gemaakt en alles moest geautomatiseerd. Daar waren we ook snel uit dmv Uimport wat in Novell zit 8-)
Alleen onze 3e opdracht is dus het opzetten van een Novell NDS Server draaiend op een Linux bak... Hier hebben we dus ondertussen wel wat voor gevonden. Ons eigen voorstel is:
'Red Hat Linux Publisher's Edition, version 6.0' samen met 'Novell eDirectory 8.51' of 8.6. en eventueel 'iManagement' om de boel te beheren dmv een webbrowser op een andere pc. Deze software is beschikbaar voor ons, wij denken het hiermee te redden *D

Graag willen wij van jullie feedback over deze opzet.
Is er trouwens iemand die weleens zoiets opgezet heeft en dus uit ervaring spreekt ? :)

Groeten
A.Vis

• Onno
  • Niet online
Op vrijdag 16 november 2001 17:52 schreef Avis het volgende:
samen met 'Novell eDirectory 8.51' of 8.6.
8.6 bestaat nog niet voor Linux dacht ik. Dus dat wordt de eerste dan.
en eventueel 'iManagement' om de boel te beheren dmv een webbrowser op een andere pc.
Wat bedoel je daarmee? NDS iMonitor? Dat ding is zo lek als een mandje... vooral niet installeren.
Graag willen wij van jullie feedback over deze opzet.
Mja, NDS onder Linux = NDS onder Linux. Valt verder weinig aan te kiezen denk ik. Alleen is Red Hat 6.0 misschien wat aan de oude kant. :)
Is er trouwens iemand die weleens zoiets opgezet heeft en dus uit ervaring spreekt ? :)
* Onno steekt hand op

Verwijderd

Topicstarter
Woehoe :)
nou komen we ergens ;)

We hebben de beschikking tot red hat 7.2 *D
en Novell Testdrive, allemaal Novell software die 90 dagen geldig is (das lang gegoeg :P). Op 1 van die (12) cd's staat Novell eDirectory 8.0, die moeten we hebben, dachten we. Totdat we in de beschrijving lazen dat deze niet werkt op Linux |:(
Dussss (ONNO) hoe kan ik dit laten werken ?
toch maar zorgen voor eDir 8.51 of is er een andere oplossing ?

MVG

A.Vis

• Onno
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 13:49 schreef Avis het volgende:
Op 1 van die (12) cd's staat Novell eDirectory 8.0, die moeten we hebben, dachten we. Totdat we in de beschrijving lazen dat deze niet werkt op Linux |:(
8.0 bestaat ook voor Linux hoor. Maar goed.. als het niet op die cd staat is de oplossing simpel: 8.51 downloaden. Lijkt me dat je weinig andere mogelijkheden hebt? :)

Verwijderd

Topicstarter
8.0 bestaat ook voor Linux hoor. Maar goed.. als het niet op die cd staat is de oplossing simpel: 8.51 downloaden.
mmm.. gaat lukken denk ik
doen we morgen op school wel (thuis: casema = :z)

Dees ken ik volgens Novell.com downloade:
NDS eDirectory 8.5.1 for NetWare
NDS eDirectory 8.5.1 for NT
boeit 't dan nog welke ik download ? want het is niet op netware, en niet op nt, maar op linux... :?

Bedankt...
A.Vis

Verwijderd

Topicstarter
Als er bijvoorbeeld manuals zijn die mensen hebben of documenten die ons van toepassing kunnen zijn kunnen deze gemaild worden naar A.Vis@ti.mon3aan.nl

Dus bv handleidingen enzo zijn welkom :)

A.Vis (8>

Verwijderd

Ik heb alles wat ik had verzameld en online gezet voor je ;)

http://www.novell.com/documentation/

• Onno
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 20:19 schreef Avis het volgende:
Dees ken ik volgens Novell.com downloade:
NDS eDirectory 8.5.1 for NetWare
NDS eDirectory 8.5.1 for NT
boeit 't dan nog welke ik download ?
Ja, dat boeit.

NDS eDirectory 8.5.1 for Linux (English, Portuguese, French, Italian, German, Spanish)

Verwijderd

Topicstarter
:) thanks :)

ik zit op het moment helaas thuis, maar ik neem aan als mijn teamgenoten dit lezen op school dat ze meteen aan het downloaden gaan :P

we houden je op de hoogte van gebeurtenissen

A.Vis
Pagina: 1