Geheugen loopt ineens op 100 mhz i.p.v. 133 mhz!!

Pagina: 1
Acties:

• jos_zwa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04-2019

jos_zwa

Flying Dutchman

Topicstarter
Mensen,

Gisteren starte ik mijn pc op en ik las tot mijn grote verbazing het volgende:

"memory clock sdram 100 mhz"

AAAARGGGG!!!! terwijl die altijd op 133 mhz liep!

mijn FSB (bussnelheid) = 133 mhz en ik heb 1 x 128 MB + 1 x 256 MB allebei de dimm's zijn ook 133 mhz

ik kan in de bios op geen enkele manier het geheugen weer terug krijgen naar 133 mhz :r

iemand een oplossing ???

Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR

• Janao
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 20:19

Janao

Dog Clubbing Cat

heb je al gekeken of je per ongeluk jumper settings verkeerd heb staan (heb je recentelijk nog geprobeerd over te klokken)

wat meer mobo info zou handig zijn :)

I am not responsible for any harm or damage to you or your computer caused by the above message

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:49
award biossesn hebben de optie om je ram clock met 33mhz te verhogen of te verlagen, of op gelijke snelheid te zetten als je FSB, waarschijnlijk heb je daar aan gezeten met je tengels :) hij staat onder chipset opties ofzo.

Verwijderd

je mot gewoon met je klauwen overal van afblijven >:)

Verwijderd

vaak kan je de snelheid van het geheugen niet direct instellen, maar via de optie Sdram clock = host clock (of host clock-pci clock of Host clock+pci) Wanneer je cpu wel op 133 loopt zou dat dus op host clock- pci clock moeten staan ofzo. Als dat het niet is (of niet in te stellen) dan kan je bij chipset settings meestal wel alle geheugen instellingen en timings instellen. Staat die nu op b.v. SPD dan kijkt het bios hoe de dimm optimaal getimed kan worden. Je kan dit ook uitzetten en dan zelf de frequentie en alle andere troep instellen. Misschien dat ie op die manier wel weer op 133 te krijgen is. Ik ga er vanuit dat het 'Opeens" gebeurt is en dat je niet heb zitten kl**ten, het lijkt me dan ook sterk dat je iets met jumpers moet doen, want die verzetten zichzelf (meestal *D) niet.... Misschien een ander bios geflashed ????

• jos_zwa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04-2019

jos_zwa

Flying Dutchman

Topicstarter
heb idd nergens aan zitten klote of veranderen...

hij was ineens 100 mhz..

verder kan ik NIX maar dan ook nix veranderen in de bios om mijn ram weer op 133 mhz te krijgen.

alleen mijn fsb kan ik verhogen maar verder nix..

ook niet aan jumpers gezeten ofzo..

MOBO = MSI 6337 intel 815pro chipset

ook de bios heb ik niet geflasht.. maar daar zit ik dus nu wel aan te denken :)

Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR

Verwijderd

Het blijft natuurlijk vreemd dat "iets" iets "zomaar" gaat doen (niet kwaad bedoelt ofzo, ik ken dit soort grappen....blijven computers *D)
Ik heb effe bij MSI gekeken, en het board heeft wel een klein beetje geheugenellende gekent, tenslotte zijn er al wat aanpassingen in het bios geweest. In de laatste update zit wel een fix voor viking ram dat niet op 133 wil (maar dan moet je dat natuurlijk wel net hebben). Ik zou (als je dat tot je beschikking hebt) even een andere 133 Mhz dim proberen, werkt dat wel, dan is er denk ik "iets" mis gegaan met je ram. Heb je dat niet of wil je dat niet, kan je je bios proberen te flashen (doe dat wel zorgvuldig en let goed op wat je doet !!!!!!!!!!)

succes :9

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 12:25 schreef jos_zwa het volgende:

heb idd nergens aan zitten klote of veranderen...
Hmmmm... die heb ik vaker gehoord ;)
Pagina: 1