Tot gister had ik een vlot lopende win98 op m'n p200/64MB/13GB. Gister wilde ik WinNT installeren kwam de setup een onbekend partitie type tegen. Klopte ook, want de eerste partitie had ik 9net als de rest met part. magic gemaakt en hier had linux op gestaan. Partitie daarna is win98, dan nog een extended fat32 part. en vervolgens weer een stuk "leeg". Geef ik op dat de eerste part. weg mag, gaat ook prima, maar wanneer ik vervolgens een nieuwe part. wil aanmaken (NTFS bijv.) breekt de installatie af met een foutmelding. Doet er even niet zoveel toe welke foutmelding, het resultaat is in ieder geval dat mijn partitie tabel verrot is.
Part. magic kan 'm niet lezen, installer van NT weet er geen raad mee, fdisk (dos) ziet wel 2 partities, maar van een onbekend type (echter wel met correcte aanduidingen C: en D:) en ook Rasish Part. manager geeft aan dat er geen hol van klopt (ongeldige startadressen enzo). Probleem dus, want ik kan dus met geen enkele win/dos tool m'n partities bewerken (ja, alleen weggooien, maar jullie begrijpen vast dat ik dat niet van plan ben.
Nou heb ik met de installatie van Linux mandrake (met het geweldige Diskdrake
) al wel eens meer rare problemen opgelost dus ik ben maar weer eens begonnen met de installatie van versie 8.1. En inderdaad Diskdrake ziet keurig een windows_c en een windows_d en ik heb dus in de "lege" ruimte keurig m'n linux partities aangemaakt (swap, /, /usr). Na de installatie (succesvol!) nog eens een keer part. magic aangeslingerd, maar die mekkert nog steeds over een ongeldige part. tabel en kan er dus niks mee. Lilo geeft keurig een ingang om windows te booten, maar na de text Loading Windows gebeurt er vervolgens niks. Nog geen man overboord natuurlijk, want gelukkig krijg ik Linux gewoon aan de praat (Linus Thorvalds, a gift of the Gods!) en tot m'n verbazing/hoopvolle verwachting kan ik gewoon m'n windows partities mounten (en ik hoop nog bewerken ook, maar na de installatie en check van Linux ben ik maar m'n bed ingedoken gisteravond, met een gerust hart overigens) Nou is dus de vraag: hoe krijg ik het zaakje weer op de rails. Ik kan natuurlijk ook permanent Linux gaan draaien, maar in verband met de systeemeisen (ik werk graag in X en KDE en trawanten werken toch wat trager dan Win98Se op mijn gebakje) en de compatabiliteit met m'n werk (windhoos en office etc. etc.) wil ik toch weer naar Bills Miracle World of Errors...
Mijn idee is dus om in ieder geval de backups (ghost images) die op D: staan, op cd te bakken en Mijn Documenten etc. er maar gewoon bij te bakken. Kan ik daarna de hele bende leeg maken en vervolgens Image terug zetten en daarna eventueel weer Linux installeren (ik moet tenslotte toch iets gaan doen aan die corrupte partitie tabel). Nou heb ik dus nog nooit een cd gebakken in Linux, maar ik heb in ieder geval X Cd Roast al aan de praat gekregen (al weet ik nog niet of ik alles al juist heb ingesteld...) Het lijkt me ook het gemakkelijkst dat ik alle documenten etc.(m'n distr.net koeien b.v.) eerst inpak voordat ik ze op CD brand, om te voorkomen dat ik de attributen weer moet omzetten wanneer ik alles vanaf CD heb terug gekopieert.
Kan iemand mij nog tips geven, of heeft iemand een beter idee
(Zo'n lang verhaal, voor zo'n korte vraag...)
Nou heb ik met de installatie van Linux mandrake (met het geweldige Diskdrake
Mijn idee is dus om in ieder geval de backups (ghost images) die op D: staan, op cd te bakken en Mijn Documenten etc. er maar gewoon bij te bakken. Kan ik daarna de hele bende leeg maken en vervolgens Image terug zetten en daarna eventueel weer Linux installeren (ik moet tenslotte toch iets gaan doen aan die corrupte partitie tabel). Nou heb ik dus nog nooit een cd gebakken in Linux, maar ik heb in ieder geval X Cd Roast al aan de praat gekregen (al weet ik nog niet of ik alles al juist heb ingesteld...) Het lijkt me ook het gemakkelijkst dat ik alle documenten etc.(m'n distr.net koeien b.v.) eerst inpak voordat ik ze op CD brand, om te voorkomen dat ik de attributen weer moet omzetten wanneer ik alles vanaf CD heb terug gekopieert.
Kan iemand mij nog tips geven, of heeft iemand een beter idee