Toon posts:

cd bakken onder linux

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tot gister had ik een vlot lopende win98 op m'n p200/64MB/13GB. Gister wilde ik WinNT installeren kwam de setup een onbekend partitie type tegen. Klopte ook, want de eerste partitie had ik 9net als de rest met part. magic gemaakt en hier had linux op gestaan. Partitie daarna is win98, dan nog een extended fat32 part. en vervolgens weer een stuk "leeg". Geef ik op dat de eerste part. weg mag, gaat ook prima, maar wanneer ik vervolgens een nieuwe part. wil aanmaken (NTFS bijv.) breekt de installatie af met een foutmelding. Doet er even niet zoveel toe welke foutmelding, het resultaat is in ieder geval dat mijn partitie tabel verrot is. |:( Part. magic kan 'm niet lezen, installer van NT weet er geen raad mee, fdisk (dos) ziet wel 2 partities, maar van een onbekend type (echter wel met correcte aanduidingen C: en D:) en ook Rasish Part. manager geeft aan dat er geen hol van klopt (ongeldige startadressen enzo). Probleem dus, want ik kan dus met geen enkele win/dos tool m'n partities bewerken (ja, alleen weggooien, maar jullie begrijpen vast dat ik dat niet van plan ben.

Nou heb ik met de installatie van Linux mandrake (met het geweldige Diskdrake :7 ) al wel eens meer rare problemen opgelost dus ik ben maar weer eens begonnen met de installatie van versie 8.1. En inderdaad Diskdrake ziet keurig een windows_c en een windows_d en ik heb dus in de "lege" ruimte keurig m'n linux partities aangemaakt (swap, /, /usr). Na de installatie (succesvol!) nog eens een keer part. magic aangeslingerd, maar die mekkert nog steeds over een ongeldige part. tabel en kan er dus niks mee. Lilo geeft keurig een ingang om windows te booten, maar na de text Loading Windows gebeurt er vervolgens niks. Nog geen man overboord natuurlijk, want gelukkig krijg ik Linux gewoon aan de praat (Linus Thorvalds, a gift of the Gods!) en tot m'n verbazing/hoopvolle verwachting kan ik gewoon m'n windows partities mounten (en ik hoop nog bewerken ook, maar na de installatie en check van Linux ben ik maar m'n bed ingedoken gisteravond, met een gerust hart overigens) Nou is dus de vraag: hoe krijg ik het zaakje weer op de rails. Ik kan natuurlijk ook permanent Linux gaan draaien, maar in verband met de systeemeisen (ik werk graag in X en KDE en trawanten werken toch wat trager dan Win98Se op mijn gebakje) en de compatabiliteit met m'n werk (windhoos en office etc. etc.) wil ik toch weer naar Bills Miracle World of Errors... :)

Mijn idee is dus om in ieder geval de backups (ghost images) die op D: staan, op cd te bakken en Mijn Documenten etc. er maar gewoon bij te bakken. Kan ik daarna de hele bende leeg maken en vervolgens Image terug zetten en daarna eventueel weer Linux installeren (ik moet tenslotte toch iets gaan doen aan die corrupte partitie tabel). Nou heb ik dus nog nooit een cd gebakken in Linux, maar ik heb in ieder geval X Cd Roast al aan de praat gekregen (al weet ik nog niet of ik alles al juist heb ingesteld...) Het lijkt me ook het gemakkelijkst dat ik alle documenten etc.(m'n distr.net koeien b.v.) eerst inpak voordat ik ze op CD brand, om te voorkomen dat ik de attributen weer moet omzetten wanneer ik alles vanaf CD heb terug gekopieert.

Kan iemand mij nog tips geven, of heeft iemand een beter idee :? (Zo'n lang verhaal, voor zo'n korte vraag...)

Verwijderd

Je moet altijd eerst backuppen voor je aan je partitie tabel gaat lopen kloten he. Ik zou nu gewoon je bestandjes branden (niet als image, maar gewoon files) onder linux, hd leegmaken (met Mandrake installer - gewoon installatie afkappen na dat gedeelte), windows installeren en dan linux installeren.

edit: of gewoon fdisk gebruiken van je Mandrake install om je hd te wissen
edit2: kansloze actie trouwens :P

Verwijderd

Topicstarter
Ja, wrijf het er nog maar lekker in! Da weet ik natuurlijk ook wel, da'k eerst een backup op CD had moeten zetten (stom, stom, stom, stom |:( ) maar ik moet dus inderdaad weten hoe ik die bestanden er fatsoenlijk opfik. Ik denk trouwens dat ik maar gewoon Part. magic gebruik om alles opnieuw in te stellen, want hoewel mandrake nu mijn absolute redding is, weet ik te weinig van het partitioneren onder Linux om dat allemaal fatsoenlijk geregeld te krijgen. (heeft nogal de neiging om alles na de primaire part. als extended te zetten...) Anyway, dat is niet het grootste probleem. Ik moet nu eerst alles op CD kwijt...

Verwijderd

:)

Je begrijpt me niet helemaal: als je je bestandjes gebrand hebt met XCD-Roast hoef je alleen nog maar je partities te deleten met fdisk - da's niet zo moeilijk. Heb je nu dan nog een probleem met XCD-Roast of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, oke, ik vat 'm. (inderdaad een errug kansloze actie...) Ik zit nu niet achter m'n PC, maar op m'n werk (mag niet he? internetten in de baas z'n tijd...)Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik de handleiding van XCDroast nog niet uitgebreid heb doorgelezen, dus de operatie gaat vanavond pas van start. Ik wilde eigenlijk ook een beetje uitvissen of er nog andere oplossingen zouden zijn (b.v. een "Ik_verknoei_m'n_MBR_en_nou_ wil_ik_het_repareren.exe" )

Verwijderd

gooi die cd met backup eerst even in een windhoos bak voor dat je je bak fdiskt.. en kijk of je alles hebt en werkt..

cdtjes branden onder linux zonder how to`s te lezen gaat soms mis.

Verwijderd

Als je precies weet hoe je partitie tabel eruit zag, dan kun je deze met linux-fdisk er opnieuw opzetten. Kan ik alleen niet aanraden. XCD-Roast is trouwens best simpel te gebruiken - gewoon alle tabjes langs lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was inderdaad al wel van plan om eerst te kijken of dat de gebakken exemplaren het ook daadwerkelijk doen, voordat ik de bende leeggooi. En ik moet inderdaad maar eens even wat Howto's gaan lezen. Iemand een goeie tip?(er zijn er zoveel) Tja, wat dat Fdisk betreft, ik denk dat ik het toch maar in de oude vertrouwde win varianten houd, daar weet ik tenminste waar ik mee bezig ben (hoewel, gezien dat wat ik voor elkaar heb gekregen... :? )

Verwijderd

http://apps.kde.com/na/2/info/id/613

Deze heb ik wel eens gebruikt hoef je geen howto voor te lezen.. moet em wel eerst even compilen enzo..

dus downloaden dan
tar -zxvf programmanaam.tar.gz
cd programmanaam
./configure
make
make install (hier moet je wel root voor zijn)

en dan als gebruiker intikken keasycd
(ik heb ook mandrake 8.1 en werkt hierop onder kde)

Verwijderd

Topicstarter
Heej bedankt! Ik ga dat effe ophalen. (Compilen, mijn god, als dat maar goed gaat....) Morgen hoor je het resultaat!

Verwijderd

Ik had laatst een vergelijkbaar probleem met de partitietabellen, wilde uiteindelijk helemaal opnieuw beginnen, maar zelfs dat mocht niet van fdisk oid.
Geen linux geinstalleerd, wilde eerst win98 nieuw erop zetten.
Uiteindelijk met een tooltje van Maxtor (het is een maxtor schijf) (nogal zoeken naar die flop, lag bij m'n vriendin in de la, het is haar compu, vandaar win98..:)) (en m'n vriendin is ff niet in de buurt, is in Australie..) geprobeerd de hele schijf opnieuw te wissen en partitioneren.

Mocht ook niet :( :(!!!

Maar toen in hetzelfde Maxtor progje kunnen troubleshooten, en wat denk je, ik kon oude partitietabellen herstellen.
Die worden (blijkbaar) bewaard. Dus een oudere uitgekozen, ging niet, toen een vrij nieuwe, en toen ging alles weer.

Weet niet of dit standaard met alle merken hd's gaat, of dat ze er een tooltje voor beschikbaar maken, maar in mijn geval kon het, en volgens mij had je dat ook zo kunnen doen..

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ga ik ook effe proberen...

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:24
zo heb ik het geleerd om een cdtje te fikken onder linux:
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/CD-Writing-HOWTO.html
Suc6

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Verwijderd

Topicstarter
Het interesseerd vast niemand meer, maar ik heb het spul weer helemaal kunnen fiksen >> backups gemaakt in linux (naar cd gefikt dus...)vervolgens opnieuw gepartitioneerd, backup terug en voila... Iedereen bedankt voor de tips!
Pagina: 1