Ext3 onder RH 7.1

Pagina: 1
Acties:

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 05:53

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Ik gebruik RedHat 7.1 met een 2.4.9-12 kernel (de laatste kernel van RH). Is het mogelijk om op de een of andere manier ext3 (journaling!!) aan de praat te krijgen voor mijn huidige ext2 partities zonder dat ik een 7.2 upgrade hoef te doen?

Ik weet dat het technische verschil tussen ext2 en ext3 slechts een filetje is dus je zou zeggen dat het wel op de een of andere manier zou moeten kunnen.

ESP Controlled PvBoiler https://github.com/arnova/pvboiler

• arnova

arnova

Topicstarter
Bedankt gasten voor al jullie reacties, ik heb er echt ontzettend veel aan gehad |:( Ik ben er inmiddels zelf al achter gekomen.

Ik weet niet of er nog mensen geinterreseerd zijn in hoe het nou moet?

Verwijderd

Mwha als het topic er dan toch is, post de oplossing dan ook maar. Dan heeft die search (als ie werkt) ook nog wat nut :)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op donderdag 15 november 2001 11:52 schreef master_artech het volgende:
Bedankt gasten voor al jullie reacties, ik heb er echt ontzettend veel aan gehad |:( Ik ben er inmiddels zelf al achter gekomen.
Kalm aan hee! Jij verwacht binnen twee uur een oplossing? Alsof GoT en de GoTters jou iets verschuldigd zijn ...

Je mag wel effe dimmen hoor...

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• arnova

arnova

Topicstarter
Ok, ik ben soms wat ongeduldig maar ik weet precies hoe dat gaat als je post een paar uur oud is dan ziet niemand em meer staan is mijn ervaring. Natuurlijk hebben jullie geen verplichting maar het leek me sterk dat niemand die de posts in dit forum in checked geen ervaring heeft met ext3.

Ok, hier is ook het gedaan heb:

Mijn software specs:

- RedHat Linux 7.1
- RedHat Kernel 2.4.9-12 (ik weet niet precies vanaf welke kernel ext3 support erin zit maar bij deze meest recente RH kernel werkt het in ieder geval.
- e2fsprogs-1.23-1.7.1 (daarin zit tune2fs 1.23 die dus ext 3 ondersteund)

Tip: het makkelijkste is natuurlijk om alles te updaten met up2date. Die ik ook (de nieuwere up2date's werken wel goed), ik update alleen mijn kernel altijd met het handje.

OK, stap 2 (en dan zijn we er al bijna):
Gebruik (als su) tune2fs -j /dev/hdxx (hdxx is dus je partitie waarvan je ext2 -> ext3 wil maken) voor elke partitie waar je ext3 van wilt maken. De grap is dat ext3 upwords compatible is met ext2. In feite voegt tune2fs een .journal file toe in de root van je partitie. Daarom hoeft de target partitie niet ongemount te zijn!

stap 3:
edit /etc/fstab en verander fs van ext2 -> ext3 (voor de filesystemen waar je dus tune2fs -j voor hebt gebruikt)

stap 4:
reboot je systeem. Ik ga er vanuit (zoals bij mij zelf) dat je bv. je root ook geconverteerd hebt en dan moet je toch echt je machine rebooten om de boel aan de gang te krijgen.

that's all folks

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op donderdag 15 november 2001 12:25 schreef master_artech het volgende:
Ok, ik ben soms wat ongeduldig maar ik weet precies hoe dat gaat als je post een paar uur oud is dan ziet niemand em meer staan is mijn ervaring.
De laatste keer dat ik inlogde, was voor je het topic aanmaakte, en de eerstvolgende keer erna, was na je vriendelijke bedankje. En ik lees altijd alle ongelezen topics, en velen met mij ... gewoon wat geduld dus ...

Bedankt voor het posten van de oplossing trouwens.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Bovendien heb je een fout gemaakt..

als je versie 1.23 of hoger gebruik van de e2fsprogs, dan kan je het beste filesystem type auto gebruiken in je /etc/fstab.
Doe je dit niet, en je moet vanwege troubles even booten van een lagere kernel zonder ext3 support, dan krijg je volgende foutmelding:

kernel Panic: cannot mount root filesystem..

de mount uit de nieuwste e2fsprogs herkent automagisch het ext2 & ext3 filesystem..staat hij op auto in /etc/fstab dan zal hij het filesystem gewoon kunnen mounten als ext2, echter zonder journal natuurlijk..

en om op je topic terug te komen, ja ik had er al ervaring mee, bij mij draait het met de 2.4.10 kernel, met de Alan Coxx patch..
gr
CJ

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

nu we toch aan het kletsen zijn over ext3... wat is dat precies? ik heb het zien staan in het lijstje van mogelijk FS-en, maar wat heb je er aan?

Signature van nature

• arnova

arnova

Topicstarter
Ext3 is net als ReiserFS een (Unix) journeling filesysteem. Dit houdt in dat je filesysteem in principe niet corrupt kan raken door bv. systeemcrashes (powerfailures etc.). Ext2 kan echt (zwaar) corrupt raken als ie op precies op het verkeerde moment crashed. Journeling is dus veel betrouwbaarder dan Ext2 helemaal als je ook nog iets van Raid (5 >) ofzo gebruikt

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

aha.. dus het is wel aan te raden om me daar eens in te verdiepen en wellicht te gebruiken in plaats van ext2?

In ieder geval klinkt het erg interessant :)

Signature van nature

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:20

deadinspace

The what goes where now?

Ik wil even opmerken dat ext3 niet (zoals JFS, XFS en ReiserFSwel zijn) een geheel nieuw filesystem is. Het is slechts ext2 met toegevoegde journaling.

Ext2 en Ext3 zijn ook volledig uitwisselbaar: je kunt als je ext3-filetools en ext3 in je kernel hebt gewoon ext2 partities mounten (uiteraard zonder journaling), en als je alleen maar ext2 in je kernel hebt, kun je toch ext3 partities mounten (ook dit keer zonder dat de journaling features aanwezig zijn).

In 2.4.15 komt overigens hoogstwaarschijnlijk ext3 support te zitten (tot nu toe moet je je kernel patchen als je ext3 wil).

Verwijderd

Ext3 is in SuSE 7.3 niet echt handig geregeld geloof ik...
Hij mount de root eerst als ext2, en laadt pas later een ext3 module in ofzo... in ieder geval gaat ie naar een crash eerst uitgebreidt staan fscken... Ga binnenkort maar eens een reinstall doen met ReiserFS.
(Iemand JFS al gebruikt? is dat wat?)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 15 november 2001 20:53 schreef deadinspace het volgende:
In 2.4.15 komt overigens hoogstwaarschijnlijk ext3 support te zitten (tot nu toe moet je je kernel patchen als je ext3 wil).
Ext3 zit er nu standaard in sinds 2.4.15pre2, als ik het me goed herinner. Dat is ook meteen nog de enige grote verandering vanaf 2.4.14. Gelukkig, want dan vindt Linus 2.4 blijkbaar goed zo (zei hij zelf ook) en kan 2.5 eindelijk starten...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• arnova

arnova

Topicstarter
Op donderdag 15 november 2001 20:53 schreef deadinspace het volgende:

De 2.4.9-12 stock kernel van RH is dus al gepatched, want bij mij werkt het verder zonder probleem. Wat alleen een beetje jammer is dan RedHat nergens zegt dat het erin zit dus ben ik er op goed geluk achter gekomen.

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Hoe kan jij zien dat jouw kernel het ondersteund ?

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• arnova

arnova

Topicstarter
Ik zou niet weten hoe je dat kan zien. Ik heb het bij mij gewoon op goed geluk geprobeerd. Het voordeel van Ext3, zoals al eerder gezegd is, dat je em ook gewoon als ext2 kan mounten dus als het niet werkt is het zo weer terug veranderd.

Pagina: 1