Host file edit en winroute

Pagina: 1
Acties:

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 15:11
Ik heb op mijn server mijn hostfile geedit met het idee om niet steeds mijn server ip-adres te hoeven intypen als ik mijn netwerk verbinding test (ping IPnr), of om mijn webserver te kunnen benaderen met hostname over tcp/ip, zonder dat ik een externe DNS nodig heb.

Het gekke is nu dat als ping webserver doe, de melding komt unknown host, maar als ik een tracert doe naar buiten dat ik zie

1 blabla ms webserver[192.168.0.1]
etc
dan dus opeens wel! Iemand enig idee hoe dit kan? de reverse DNS werkt kennelijk wel. DNS in winroute staat aan.

• Poiter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 14:54
Wat je wil dat kan heel goed, en zoals je het zegt moet het ook willen maar ergens staat de DNS nog niet goed. Op de winroute pc heb je de Host file aangepast? Staat in winroute bij DNS ook aangevinked dat hij de HOST-file moet gebruiken? Staan op de clients als DNS server de winroute pc ingesteld?

• valkenier
ja, aangevinkt dat winroute eerst in de host-file moeten kijken voordat-ie dns forward. De clients gebruiken de server als dns.(via DHCP ingesteld).

dus ik snap het niet. wie wel?

• valkenier
sorry hoor even schoppen.

Is er dan niemand die dit werkend heeft?

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:14

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

als je de host file op de client aanpast werkt het wel..

Sys Specs

• Poiter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 14:54
Op vrijdag 16 november 2001 13:05 schreef valkenier het volgende:

Is er dan niemand die dit werkend heeft?
Ja hoor, ik heb het al tijden zo werkend via Winroute, zoals beschreven....
Heb je wel de goeie Host-file? Probeer het anders inderdaad eerst eens via een host-file op een client, kijken of het dan wel goed gaat.

• Wolfensteijn
  • Laatst online: 21-08 15:05
de DNS naam van een windows machine moet je in de netwerk eigenschappen instellen.

Uit jouw verhaal kan ik niet opmaken of je dat goed hebt ingesteld, maar kijk daar eens.

Kan je wel op IP adres pingen?

• valkenier
ja hoor, pingen gaat goed. Het probleem is ook niet dat mijn netwerk niet functioneert. Dat loopt goed.
Ik wilde alleen graag in mijn browser venstertje gewoon server o.i.d kunnen intypen in plaats van mijn IP.

De grap is dat ik dus de hosts-file op de router heb geedit. Volgens mij moet de interne DNS (winroute) dan eerst daarin kijken voor hij een DNS lookup doet bij m'n ISP.
Dat kun je ook aanvinken in winroute:

before forwarding query, try to find name in Hosts file.

Ik dacht dat het dan moest werken, en dat doet het niet. Wel zie ik de ingestelde naam bij een tracert voorbijkomen, gek genoeg, maar misschien dat de server dit dan zelf meegeeft.

• Wolfensteijn
  • Laatst online: 21-08 15:05
Ik maak zelf geen gebruik van die hosts file (ik gebruik gewoon 2 verschillende DNS servers van verschillende providers :D), maar wanneer ik dus een trace uitvoer vanaf mijn bak via de winroute server naar buiten toe, zie ik ook de hostname van de server. Volgens mij komt dat toch echt ergens uit de netwerk instellingen en heeft dat opzich helemaal niks met winroute te maken.

• valkenier
Dat hangt ervan af hoe je dat instelt. Mijn microsoft netwotk loopt over netbeui en niet over tcp/ip, ivm the safety (OK misschien iets overdreven maar toch). Wil je dan hostnames resolven dan heb je een dns nodig, en die zit in winroute ingebakken. die wil ik dus ook hiervoor gebruiken. atuurlijk kan ik wel de hosts-file op de client editten, maar dan moet dat op meerdere clients, en dat wil ik liever niet. Volgens de winroute handleiding heb ik niks fout gedaan.
Pagina: 1