Op donderdag 15 november 2001 00:36 schreef NukeZz het volgende:
Iedereen ziet wel eens een auto of caravan met een sticker van een visje erop dat naar links zwemt. Ik wist nooit echt wat dit betekende, aar vandaag hoorde ik dat het een "Ichtus" symbool is. (Ichtus schjint grieks voor vis te zijn). De Ichtus symbolyseerd Jezus, omdat (naar wat ik mij heb laten vertellen) Jezus schijnt te zijn geboren onder het sterrenbeeld van de vis.
Meteen kwam bij mij de volgende vraag op.
De duivel wordt altijd als een geit gesymboliseerd (of als een geitenkop). Als Jezus nu zou zijn geboren terwijl het sterrenbeeld van de geit aan de hemel stond (als dit sterrenbeeld niet bestaat verzin um dan maar even

) zou Jezus dan als geit worden uitgebeeld? En zou de duivel dan als een ander dier worden uitgebeeld? Of zou alles dan gewoon zijn zoals het nu ook al is?
PS Ik ben niet gelovig, maar ik vroeg mij dit zo af
Dat visje heeft inderdaad niets met de sterren te maken, vroege christenen gebruikten dit als herkenningsteken. Het kruis bestond namelijk nog niet, want kruisiging was aan de orde van de dag in die tijd (zeg het jaar 50 tot 300) en dus was het niet zo bijzonder dat er iemand aan gestorven was. Sterker nog de christenen stonden in de rij om te mogen sterven voor de zonden van de mensheid, zelfs zo veel dat een Romeinse machthebber eens uitriep bij de spelen waar christenen aan de leeuwen gevoerd werden "Christenen? alweer Christenen, waarom gaan jullie niet naar huis we zitten vol!" (ja ze stonden in de rij om gevoerd te worden.
De bokkekop van de duivel heeft ook al niets met de sterren te maken. De duivel zou, volgens de overlevering op bokkepoten lopen, maar een menselijke kop hebben. Eenieder die grieks geschoold is (ja ondergetekende ook) weet dat zo'n beesje een satyr heet (niet t everwarren met een centaur) en in de griekse mythology was een satyr een geile goddelijke belichaming van het genot en liep hij door bossen terwijl hij wijn dronk, fluit speelde en nymfen verkrachtte. De wat preutser uitgevallen christenen vonden dat natuurlijk niet zo'n goede zaak en lieten hem de satan belichamen. Maar de saten heeft, net als god en de engelen helemaal geen vorm.
Als ie dit al heeft dan ziet de Satan er net zo uit als Gabriel en Michael want eigenlijk is Satan (Lucifer, of "drager van het licht" (latijn)) de eerste man na god geweest, hij mocht immers het licht dragen (dit is weer wat invloed van oudere geloven waarn de zon als zodanig aanbeden werd, zoals de griekse Helios en Egyptische Ra)
Maar Lucifer vond het niet zo netjes van god dat hij de mensen van alles vergaf en dat ze mochten aankloten, en de engelen niet want die werden meteen zwaar gestraft. Toen heeft hij de hemeltroon bestormt, maar helaas de almacht kun je niet aan dus verloor hij en flikkerde god hem in de hel. Jammer hoor