802.1q Tagged Frames

Pagina: 1
Acties:

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 02:00
Wie kan mij het antwoord geven op de volgende vraag :

Ik vraag me af of in een netwerk waar VLAN Distributie plaats vindt via het 802.1Q protocol (waar dus 4 extra bits aan het frame zijn toegevoegd) compatible zijn met gewone soho hubs , switches etc.

(De frames zijn namelijk groter en worden wellicht ongeldig verklaard?)

Iemand ervaring hiermee?

Verwijderd

Het komt gewoon door iedere switch heen maar de servers erachter herkennen hem dan niet meer.

Het is meestal je maakt tien vlan's op een router en stuurd die door over 1 kabeltje naar een vlan switch en op die switch maak je tien poortjes gewoon ethernet die in de switch luisteren naar elk vlan zo heeft iedereen ip adres op ieder vlan zijn eigen poortje en word niet gestoord door de anderen.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 07:42
Normaal gesproken hoor je dergelijke frames niet meer tegen te komen op de eind apparatuur. Wat de apparatuur met dergelijke frames doet hangt van de apparatuur af, hoewel ze doorgaans de zaak gewoon doorsturen.

Overigens hoor je dergelijke frames helemaal niet op je SOHO apparatuur aan te treffen. Het kan wel, maar dan is de configuratie op z'n minst twijfelachtig. VLAN trunk links zijn dedicated, in de zin dat beide poorten aan trunking (zouden) moeten doen. Direct gevolg is dat de tagging dus in principe niet buiten die trunk links voor zou mogen komen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...