Toon posts:

Inloggen als administrator

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag en denk nu niet gelijk slecht. Ik werk bij een klein bedrijfje die een Linux server heeft draaien. De enige jongen die er verstand van heeft die gaat door omstandigheden weg. (maar niet omdat ie wil)

Dus nu zijn we bang dat hij vanaf thuis in gaat loggen op onze server en zijn loonstrookjes enzo gaat veranderen.

Is hier iets tegen te doen??????

Zolang we zijn administrator inlog naam kunnen weghalen zijn we allang tevreden?

Kom niet met een installatie want daar hebben we jammer genoeg niet genoeg kennis voor in huis :'(.

Verwijderd

userdel hiernaamvanuser

Verwijderd

Topicstarter
Is dat mogelijk dat als wij als gast zijn ingelogd dat we zijn administrator naam kunnen veranderen ik d8 dat dit goed beveiligd was.

Verwijderd

Daarvoor moet je als root ingelogged zijn

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Een bedrijf die software in huis heeft en het gebruikt, maar niet de kennis om het te beheren. :? :D

Sorry hoor, maar ik kan ineens niet meer serieus zijn. :+
Kijk eens op de vele Linux-sites die er te vinden zijn, daar kun je alle info halen die er is.

Kijk hier maar eens. :)

http://linux.pagina.nl/

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Topicstarter
wij verkopen geen linux. We zijn een klein computer bedrijfje die alleen windows operated systems verkoopt.

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 11:49

asusk7m550

Athlon 550@500

Welke kennis heb je?
En kun je als root inloggen op de server?
Zoja dan kun je het wachtwoord van de root veranderen, en zijn gebruikers naam verwijderen.
Zonee dan moet je de server rebooten en single modes eerst het root wachtwoord veranderen. En zijn gebruikersnaam verwijderen.

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

Verwijderd

Topicstarter
Kun je dat w8woord ook veranderen als je de root zijn password niet weet.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Op woensdag 14 november 2001 23:18 schreef ViVe het volgende:
Kun je dat w8woord ook veranderen als je de root zijn password niet weet.
Nee, dan moet je doen wat hierboven beschreven staat.

You can't have everything. Where would you put it?

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 11:49

asusk7m550

Athlon 550@500

Wat draai je?
Voor redhat heb ik het volgende gevonden.
Kun je ook gebruiken voor andere linuxen (???),
maar moet beetje aangepast worden.

http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-7.2-Manual/getting-started-guide/s1-q-and-a-linux-single.html

Vergeten linkje neer te zetten

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ehm, inloggen als root (evt met "su"),
vervolgens "passwd [username]"

vraagt ie twee keer om een password, ben je zomaar klaar :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:32
Ach jongens wat zijn we weer lekker behulpzaam allemaal... :)

Als je het rootpassword niet weet, log dan in in single-user mode. Dat doe je zo: tijdens het booten (druk Ctrl-Alt-Del en wacht, net als in windows/DOS om te rebooten), daarna Shift inhouden terwijl je 'LILO' ziet, en daar dan (waarschijnlijk) 'linux init=1' inkloppen. Ipv linux zou er iets anders kunnen staan, druk op 'tab' als dit niet werkt om een lijstje te krijgen.

Je krijgt dan aan het eind hopelijk een '#' prompt. Typ daar 'passwd' in om het WW van root te wijzigen.

Daarna 'userdel [naamvandeuser]' en je bent klaar.

Oh ja, nog een gratis tip van de dag: zou je alsjeblieft NOOIT, maar dan ook NOOIT weer de term 'administrator' in de mond willen nemen als het over Linux of UNIX gaat (of meer in het algemeen in NWOS)? Dat had je waarschijnlijk de helft van de flauwe reacties gescheeld, zeker aangezien zo aan de topic-titel al te zien is hoe het staat met de kennis en hoeveelheid onderzoek die je zelf hebt gedaan van tevoren ;)

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op donderdag 15 november 2001 01:40 schreef Wilke het volgende:Oh ja, nog een gratis tip van de dag: zou je alsjeblieft NOOIT, maar dan ook NOOIT weer de term 'administrator' in de mond willen nemen als het over Linux of UNIX gaat (of meer in het algemeen in NWOS)? Dat had je waarschijnlijk de helft van de flauwe reacties gescheeld, zeker aangezien zo aan de topic-titel al te zien is hoe het staat met de kennis en hoeveelheid onderzoek die je zelf hebt gedaan van tevoren ;)
Haha, de enige reden dat ik dit topic begon te lezen inderdaad. ;) "Ohja, administrator, you're kidding me..." |:(

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wilke:

op een fatsoenlijke bak werkt dat niet, dan krijg je (bij mij tenminste) "Give root password for maintenance, or press ^D to continue boot sequence"

Soms werkt linux init=/bin/bash
maar kan zijn dat je dan readonly krijgt.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 15 november 2001 16:02 schreef blaataaps het volgende:
op een fatsoenlijke bak werkt dat niet, dan krijg je (bij mij tenminste) "Give root password for maintenance, or press ^D to continue boot sequence"
Klopt, in single user mode vraagt hij (altijd?) om het root-password.
Soms werkt linux init=/bin/bash
maar kan zijn dat je dan readonly krijgt.
init=/bin/bash moet altijd werken, hij start dan gewoon /bin/bash ipv /sbin/init. Een read-only filesystem moet je read-write remounten (duh).

• TheVMaster
  • Laatst online: 09:34

TheVMaster

Moderator WOS
Op donderdag 15 november 2001 16:24 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Klopt, in single user mode vraagt hij (altijd?) om het root-password.
[..]

init=/bin/bash moet altijd werken, hij start dan gewoon /bin/bash ipv /sbin/init. Een read-only filesystem moet je read-write remounten (duh).
en als jullie dat nou ff voor de topicstarter omschrijven..dan is hij ook weer blij en geholpen..hehe..en dan heb ik hier gelijk nog even wat Linux kennis opgedaan!!

enneh..Administrator was ook echt de reden dat ik dit topic ffies ging lezen....hehe

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

• blaataaps
  • Niet online
deadinspace:
een goede distro (redhat waarscijnlijk niet dus) vraagt idd altijd om een root passwd.

En nog iets, hoe had jij in gedachten om na een linux init=/bin/bash / read-write te remounten?

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 15 november 2001 16:39 schreef blaataaps het volgende:
En nog iets, hoe had jij in gedachten om na een linux init=/bin/bash / read-write te remounten?
ehm, 'mount -o remount,rw /' ?

• blaataaps
  • Niet online
deadinspace: grappig, nooit geweten dat dat op / ook gewoon werkte (:

is er trouwens een manier om gewoon een smiley te maken zonder dat het een :) wordt?

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 15 november 2001 17:03 schreef blaataaps het volgende:
deadinspace: grappig, nooit geweten dat dat op / ook gewoon werkte (:
Mja, het werkt alleen als er geen files die onder / hangen (alle files dus) in gebruik zijn, dus op een draaiend systeem werkt het meestal niet. Maar in single user mode wel.
is er trouwens een manier om gewoon een smiley te maken zonder dat het een :) wordt?
spatie tussen : )

Verwijderd

Booten van rescue flop en dan passwd file aanpassen lijkt me de enige optie...

Procedure hiervoor vind je hier:
http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html
13.2.5 Password vergeten

Het kan gebeuren dat je als gewone gebruiker je password vergeet. De procedure is eenvoudig: geef als root het commando passwd <jouwusername> en verzin een beter-te-onthouden-password.

Veel ernstiger is het, als je het password van root vergeten bent, maar ook dat kan opgelost worden. Je moet het systeem met Ctrl-Alt-Del rebooten en dan opstarten van een rescue disk (voor het maken daarvan, zie paragraaf 3.1.4), en ga in het installatie-hoofdmenu direct met LinkseAlt-F2 naar de tweede virtuele console. Geef daar een Enter en dan een commando als mount /dev/hda5 /target om je root partitie te mounten. Dan kun je met ae /target/etc/passwd of ae /target/etc/shadow de passwords editen. Je moet van de regel `root:<passwd>:<getal>:<getal>:...' het tweede veld helemaal leeghalen, dan wordt het dus `root::<getal>:<getal>:...'. Geef dan de commando's umount /target en reboot (vergeet niet de rescue disk uit de floppy drive te halen). Zodra je Linux weer normaal opgestart hebt, log je in als root, daar heb je nu geen password meer voor nodig. Met passwd geef je root vervolgens een nieuw password.

...
Hope this helps ;)

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Als dat maar goed gaat allemaal.... Zometeen kan er niemand meer in het systeem komen! ;)

Er is natuurlijk nog een oplossing: je moet die gast die weggaat gewoon onder druk zetten om het password te geven.
Dat is hij wettelijk verplicht volgens mij.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Pagina: 1