| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
1) Is bij mij weten niet (of iig niet gemakkelijk) te meten, je zou misschien op internet kunnen zoeken naar specs.
2) Ook even zoeken naar schema's denk ik. Ten eerste moet je de gewenste frequentiebereiken bepalen (met overlap) en vervolgens gaan rekenen. Volgens mij moet dat gewoon met een simpel R-C netwerkje kunnen.
3) Zie 2
4) Kan sowieso, maar of het handig is, hangt af van jouw opstelling.
2) Ook even zoeken naar schema's denk ik. Ten eerste moet je de gewenste frequentiebereiken bepalen (met overlap) en vervolgens gaan rekenen. Volgens mij moet dat gewoon met een simpel R-C netwerkje kunnen.
3) Zie 2
4) Kan sowieso, maar of het handig is, hangt af van jouw opstelling.
Verwijderd
Kunt ook in serie met de twee hogetonenspeakers een bipolaire elco plaatsen (of twee gewone elco's anti-serie geschakeld). Hoeveel hoog de speakers dan nog weergeven hangt dan af van de waarde van de elco's, weet ik zo uit m'n hoofd ook even niet maar je kunt dat vragen bij de electronicaboer waar je ze koopt. Als je twee elco's anti-serie schakelt wordt de capaciteit gehalveerd.
(anti-serie = je signaal aan de + van de ene elco, de - van die elco aan de plus van de andere en de - van die tweede elco aan je hogetonenspeaker. Kun je het nog volgen?
Deze schakeling wordt bij goedkope luidstrekerboxen toegepast vanwege het kleine aantal componenten en zorgt er voor dat de hogetonenluidsprekers grofweg enkel het hoog toegevoerd krijgen. Bij lagetonenspeakers kun je hetzelfde doen, alleen dan met een spoel in serie.
De betere (steilere) filters zijn combinaties van deze schakelingen. Succ6 ermee.
(anti-serie = je signaal aan de + van de ene elco, de - van die elco aan de plus van de andere en de - van die tweede elco aan je hogetonenspeaker. Kun je het nog volgen?
Deze schakeling wordt bij goedkope luidstrekerboxen toegepast vanwege het kleine aantal componenten en zorgt er voor dat de hogetonenluidsprekers grofweg enkel het hoog toegevoerd krijgen. Bij lagetonenspeakers kun je hetzelfde doen, alleen dan met een spoel in serie.
De betere (steilere) filters zijn combinaties van deze schakelingen. Succ6 ermee.