recht om een bestand te mogen lezen

Pagina: 1
Acties:

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een probleem om mijn var/log/messages te mogen lezen.

Nu heb ik gewoon met chmod de rechten aangepast en ik kan ik het bestand inzien. Na een tijdje echter zijn de rechten plotseling weer gewijzigd (snap niet waarom).

Nu weet ik dat je met umask dit soort dingen kunt wijzigen. Ik wil dit leesrecht alleen toepassen op de /var/log/message-file en dus niet op andere bestanden.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

• dumb_8
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 16:35
Is dat niet omdat je log af en toe wordt gerenamed door je cron naar messages.1 bv en dan een nieuwe wordt aangemaakt?

i386SX/16MHz, Trident 9400 1MB Vesa Local Bus, 4MB fpage, 40 MB hdd, Soundblaster 2.0

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben, maar hoe los ik dat dan op?

Ik bedoel die cron is best handig!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:20

deadinspace

The what goes where now?

Waarschijnlijk heb je logcheck geinstalleerd, die de logfiles 'roteert' (dit is wat dumb_8 bedoelde).
Misschien dat je in de logrotate config wel wat kunt instellen, maar er is waarschijnlijk een makkelijkere oplossing.

Ik neem aan dat je de perms op deze files wilt veranderen omdat je ze ook als user wilt bekijken.
Deze files zijn (als het goed is) van user root en group adm, met permissies 640. Dit betekent dat iedereen in de group adm die files ook mag lezen, dus dan is het makkelijker om jezelf in de group adm te zetten, zodat jij deze files ook kan lezen.