[FreeSCO] DHCP probleem Het werkt maar lees dit ff

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Silva
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 12:22
Kijk ik heb een FreeSCO bak. hij is nu bijna klaar heb met pijn en moeite vanmiddag na wel 1 uur aan de tel te hebben gehangen met chello eindelijk inet op de FreeSCO bak aan de praat. het gaat via DCHP. de netwerk kaart krijgt dus zijn ips om inet op tegaan van chello, via DHCP. dit gaat via een 3c509B die ik gister heb weten te configureren met dank aan Jotti (bedankt nog steeds et werkt :)

Maaaaaaar... ik wil natuurlijk inet over het netwerkje sharen. daar voor maak ik gebruik van een RTL8019, en die werkt... MAAAR :) als ik die kaart er bij in druk, dan haalt mijn 3com in eens geen ip meer op bij de DHCP, maar der is geen confict ofzo... heel vreemd... als ik beide kaarten gewoon een inter ip geef doen ze het beide wel, maar geef ik eth0 de 3com dus, op dat ie DHCP moet doen, dan start hij op maar dan wil hij dus ip informatie binnen halen en dat doet ie niet... vreeeemd....

wie kan mij hier bij helpen?? hardstikke bedankt dan, want ik ben de hele dag al bezig vandaag en wil het nu wel graag klaar hebben,...

oh ja heb je het zelfde probleem, houd dan deze topic even in de gaten :)

nog maals, alle kaarten werken, maar vreemd probleempje..

thx voor de mensen die me willen en kunnen helpen...

Greetz!

• Silva
Hmm na de search te hebben gebruikt ben ik nog niet echt wijzer geworden... kon niks vinden, heeft iemand dit zelfde probleem ook of heeft iemand dit probleem gehad? zou die dan mij er bij kunnen helpen? mijn pappa wil graag weer internetten >:) hij runt nml een bedrijfje via inet hehe

naja BVD O+

Verwijderd

mijn ervaring is dat je ook het gateway-ip nr in met vullen van chello (en DNS'sen).
Doet ie het nog niet probeer dan een vast IP nog een keer en tyoe dan eens ifconfig in. Kijk goed naar de getallen van de kaarten: zijn eth0 en eth1 niet omgedraaid (kun je aan het ip nr en irq zien). Soms gebeurt dat bij 2 kaarten.

• Silva
gateway en de hele rommel word er dus door dhcp in gezet =\ sja.. flink balen dus.... maar de kaarten zijn niet om gedraait... het zou zo moeten werken, maar telkens als ik dus die andere kaart er bij zet om contact temaken dus met het interne netwerk, dus om internet tesharen, naar andere pc in mijn netwerkje, dan kan ik geen ip verkrijgen... heeel strange allemaal =[ hopeloos ik heb et onder mandrake wel aan de praat gehad maar nu draai ik freesco, en wil het niet... moet er bijna van huilen... hahaha

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op woensdag 14 november 2001 20:44 schreef andre_at_home het volgende:
Kijk goed naar de getallen van de kaarten: zijn eth0 en eth1 niet omgedraaid (kun je aan het ip nr en irq zien). Soms gebeurt dat bij 2 kaarten.
Dat is bijna de enige mogelijkheid: door het plaatsen van de 2e kaart die 2e ineens de eerste kaart is geworden. Kortom: eth0 en eth1 omwisselen en dan zal het wel goed gaan.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:24
Wat ik dus altijd doe om wisselingen in Eth0 en Eth1 te voorkomen: Ik schrijf van elke kaart het HW (Hardware) adres op (ook wel MAC). Hieraan kun je gemakkelijk zie wie welke kaart is.
Suc6

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Liggie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-12-2022
Ik heb precies dezelfde configuratie hier en ook hetzelfde probleem gehad. Ik heb er toen een hele dag met een vriend van mij aan zitten klooien en het is dus idd zo dat zodra die realtek kaart erbij komt dat hij eth0 en eth1 omdraaid.

• Mart!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 11:48
Zoals hierboven gezegd, de 2e kaart wordt waarschijnlijk ineens 1e kaart en de 1e kaart 2e.

Hoe weet je dit zeker: Als je de 2e kaart er nou induwt en de kabelmodem op deze aansluit, dan krijgt deze waarschijnlijk wel een IP. Als dat iid zo is dan 'wisselt' Freesco de kaarten, anders is er een ander probleem.

Ook mijn fout geweest laatst. Heb ik het maar gewoon zo gelaten :) (waren 2 dezelfde 3Com nicjes)

• Silva
jah dat zal het wel wezen jah ik zie ook geen ander probleem er in... hoe kan ik voorkomen dat ze omgedraait worden dan?? want mijn modem kun je niet zo dat kabeltje in een andere kaart stoppen dat hij dan werkt. ik zal uit leggen waarom...

dat modem werkt met de netwerk kaart die in dat modem geregistreerd staat... dus, hij pakt zeg maar het HW adress zet em in dat modem, en flops, we hebben een connect. als ik dus de kabel om wissel naar die andere netwerk kaart, dan pakt ie em dus niet... omdat dat een anders HW adress is...

okay, wat ik kan doen, is die realtek met het modem configureren maar dan moet ik em wel eerst onder windows aan de praat krijgen om via een geheime site van chello deze kaart met het modem tereggen.

stel nou, het lukt niet...
wat doe ik dan?? het moet bijna wel lukken want anders is er geen freesco bak voor mij, hehe

hey bedankt voor jullie reacties, en als iemand hier nog een andwoord op heeft, graag :)) maar, iniedergeval al bedankt tot zo ver, ik weet nu waar het probleem kan zitten

Verwijderd

Kan je misschien vertellen hod je die 3c509 geconfigged hebt voor Freesco?
Ik zit met 3c900b die niet wil met freesco..

Mijn 3c900b doet het nog niet, Mijn RTL8029 doet het wel, maar die heeft niet het juiste MAC adres..

Verwijderd

Ha,

Ik heb ook chello en zo'n freesco bak, maar eigenlijk is je probleem precies zoals hierboven uitgelegd. Je eth0 en eth1 worden omgewisseld en het enige wat jij moet doen in de instellingen van freesco is te zorgen dat niet je eth0 de dhcp ophaalt maar je eth1. Je instellingen die je invult voor eth0 en eth1 dus omwisselen en de kabels gewoon laten zitten zoals ze zaten :-)

succes en anders mail me maar ff
m_oosterhof@hotmail.com

• Liggie
Op donderdag 15 november 2001 18:07 schreef artecman het volgende:
jah dat zal het wel wezen jah ik zie ook geen ander probleem er in... hoe kan ik voorkomen dat ze omgedraait worden dan?? want mijn modem kun je niet zo dat kabeltje in een andere kaart stoppen dat hij dan werkt. ik zal uit leggen waarom...
Volgens mij kan je het niet voorkomen. Die 3com is namelijk een irritant eigenwijs kaartje onder freesco. Ik heb alletwee de netwerkkaarten (3Com en een realtek)in een isa slot zitten. Nou moet je bij isa kaarten het irq en io adres instellen. Behalve bij bepaalde 3com kaarten. Alleen daardoor wisselt hij volgens mij eth0 en eth1 om. Het hielp bij mij ook niet om wel een irq en io adres voor die 3com in te stellen want dan deed ie het helemaal niet.

Ik had de Terayon modem toen in de realtek gedaan. Ik kreeg wel een ip daarop maar na twee dagen wilde hij niet meer op de realtek, misschien omdat hij toen het MAC adres verifieerde :? , volgens mij checkt ie dat gelijk toch? Het is mij dus ook een raadsel waarom dat twee dagen heeft gewerkt, het was een weekend maar het lijkt me niet dat ze dat in het weekend niet controleren :) . Ik heb op dat moment dus eth1 en eth0 omgewisseld.

• Silva
bedoel je dan ook de io en irq instellingen???

• Silva
Guanoape

het is vrij simpel... download een config progje voor je kaart, van ftp.3com.com daar mee kun je je kaart instellingen wijzigen dus de io en irq. het enige wat jij moet doen is in freesco een kaart aan geven, eth1 bv met io en irq die klopt met die kaart... heb je de module wel voor freesco? als je die hebt ziet freesco zelf wel welke module het best past bij die kaart...

tis vrij simpel, als je er niet uit komt post gerust nog een reply ofzo... tweakers zijn er voor elkaar om te helpen ... hehe

• Liggie
Op donderdag 15 november 2001 18:58 schreef artecman het volgende:
bedoel je dan ook de io en irq instellingen???
Die bedoeld hij idd.

Verwijderd

Ik heb volgens mij geen extra module...

Zo'n 3com progje heb ik al.. En de "juiste" I/O en IRQ heb ik ook..

Waar kan ik die module halen??

• Silva
Liggie

probeer die realtek in je pc die windows heeft aan de praat tekrijgen

vraag dan een ip adres op.. via dhcp..d at zal een vreemd ip adres zijn een 10. nog wat adres daar mee kun je het inet niet op maar wat wel kan is je modem configen ;)) daar voor ga je naar internet explorer...

tik in asp in de adresbalk en wacht. je krijgt nu een site van chello er voor.

vul je gebruikers naam en wachtwoord in van chello, en check of alles goed is ga verder... op de duur krijg je zo iets van serial nummer. die staat op je terrorbagger modem, als je er zon standaartje op hebt sloop die er ff af daar staat et namenlijk onder, SN *12cijfertjesnummer* dan pen je die cijfers ff over, zonder de sterretjes... tis dus een 12 cijferig nummer.. die moet je in vullen daar, en je locatie nog wat.. das je postcode zonder letters dus is je post code

0000 AA dan is je locatie nog wat 0000

dan moet je nog wat doen, OF NIET, dat weet k niet meer maar als het goed is zegt ie wel dat het modem en de netwerk kaart zijn geprovisioneerd.... mooi bagger netwoordje...

naja suc6 er mee!

• Silva
freesco.com geloof ik ik zal even opzoeken

http://freesco.jason-wong.org/modules-027.zip, als het goed is

• Liggie
das iig een stuk meer werk dan eth0 en eth1 omwisselen :)

• Silva
ja dat klopt... dat omwisselen vat ik nog niet helemaal...

ik moet dus io en irq enzo omwisselen en me rtl kaartje is nu eth1 dat moet eth0 worden??

maar op eth1 kan ik geen dhcp aanvragen, geloof ik...

• Liggie
als ik jou was zou ik het gewoon proberen zoveel kan je niet aan die 25 stappen ofzow verpesten. Toen ik het zelf omwisselde, io adres en irq, werkte het iig.

Verwijderd

ja ik denk dat je alles moet omdraaien incl IRQ, want je eth0 is eth1 geworden en alle instellingen hierbij zijn dus verwisseld.
en bij stap 4.2.1 kan je voor je eth1 de dhcp server aan zetten. (zie http://www.ssp.be.tf/ Nederlandse freesco handleiding)

• Silva
zal ik dat wel even doen dan... thx...

onder mandrake en redhat enzo.. heb ik et wel aan de praat gehad... dhcp op 1 kaart en gewoon ip voor lokaal op andere kaart.. freesco verneukt de boel gewoon hehe naja ik probeer wel even wat mee om teouwe hoeren, als het echt niet lukt naja dan zie je wel weer wat posts verschijnen.. als het wel lukt post ik dat het gelukt is :))

Verwijderd

Je kan toch gewoon in advanced settings NIC 1 en NIC 2 omdraaien, dus NIC 1 de IRQ en I/O van NIC 2 geven en anders om?

Verwijderd

Nadat ik die module op de floppy heb gekopieerd. Moet ik dat in freesco zelf ook nog wat doen?

• Silva
yup

• Silva
nee dacht ik niet freesco moet em zelf vinden... voor zo ver ik weer hoeft dat niet, maar mischien dat iemand anders hiero wel ff zegt hoe dat moet, maar volgens mij doet het et zo perfect

• Silva
lieve helpende tweakers ik ga nu ff offline om de linux bak teconfiggen... tot zo!! :)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif
Gebruik die eens wat vaker alsjeblieft :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Silva
zo!!! geweldig het werkt hardstikke bedankt mensen!! voor mensen die nog probs hebben met dit zelfde moment, melden.... hier word het gefixed :))

edit:
speciaal voor jotti effe... zal ik doen ;))))

• EWS99
Op donderdag 15 november 2001 19:06 schreef artecman het volgende:
[..]
tik in asp in de adresbalk en wacht. je krijgt nu een site van chello er voor.
Ik heb pas een maand chello, en van chello een boekje gekregen hoe dat precies werkt.
Het is
code:
1
 http://aps/

ipv wat jij typte (asp).
Voor de rest klopte het helemaal wat je vertelde over dat provisioneren.
Wat ik nog wil toevoegen, is dat in het boekje staat dat je je pc moet uitschakelen, De modem uit het stopkontakt halen, en na 5 sec weer terug in steken, en je pc weer opnieuw opstarten.

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 20:06 schreef hardrocker het volgende:
code:
1
 http://aps/

ipv wat jij typte (asp).
Ik denk dat IE daar zelf wel http:// voor zal zetten.

Verwijderd

In de utils voor de NIC's staan de IO waarden gegeven als FC00h en als FCC0h, echter moet ik ze in Freesco opgeven als 0x***. Kan ik dat omzetten op de een of andere manier??

• Silva
euuh er staat ook eentje als f200 ofzow weet nie precies maar dat is dan gewoon 0x200 ik kan dat nu nie meer zien.. want ik heb et allemaal in een kleine desktop gebouwt zonder vga kaart... dus zonder monitor..

Verwijderd

heb je die Freesco bak of die linux bak aan de praat?
Als het die Freeso is, hoe heb je het opgelost?

• EWS99
offtopic:
[quote]
Op donderdag 15 november 2001 20:09 schreef Guanoape het volgende:

[..]

Ik denk dat IE daar zelf wel http:// voor zal zetten.
[/quote]

jaja, maar het is aps ipv asp

• Silva
yept werkt perfect weer nu

alles omgedraait dus io en irq van de kaarten omgedraait en eth0 in eth1 verandert en vise versa... done :))
Pagina: 1