Schakelschema voor baybus controle

Pagina: 1
Acties:

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:17
Ik ben dus van plan om 2 fans in mn kast plaatsen en ook nog 2 CCFL lampen. Deze wil ik allemaal met schakelaartjes kunnen regelen (de fans met een 12V/uit/7V schakelaar en de CCFL's met een aan/uit schakelaar). Verder wil ik in al deze schakelaars ook nog een ledje hebben...

Ik ben dus net ff een tijdje bezig geweest met het ontwerpen van een schakelschema mbv enkele schema's van fanbus.com maar weet niet helemaal zeker of alles nu klopt.

Dus zouden jullie mij misschien kunnen vertellen of dit schema helemaal klopt.

Afbeeldingslocatie: http://www.25mb.nl/ko9/schakelschema.jpg

bvd.

btw, het aantal Ohm van de weerstanden heb ik nog niet berekend...

• ko9
Ik kom er net aer dat ik dus een foutje heb gemaakt. Aangezien er geen 7 Volt, maar dus 5 Volt uit mn voeding komt. Hoe kan ik dit probleem het beste oplossen? Weerstand ertussen ofzo?

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 11:31
Op woensdag 14 november 2001 20:49 schreef ko9 het volgende:
Ik kom er net aer dat ik dus een foutje heb gemaakt. Aangezien er geen 7 Volt, maar dus 5 Volt uit mn voeding komt. Hoe kan ik dit probleem het beste oplossen? Weerstand ertussen ofzo?
5v draadje + 12v draadje geeft 7v :)

• ko9
Op woensdag 14 november 2001 20:51 schreef Phreak het volgende:

[..]

5v draadje + 12v draadje geeft 7v :)
ow, ja daar had ik dus ff niet aan ged8 |:(

maar nu nog de vraag of het bovenstaande schakelschema en beetje klopt...
Iemand die dat weet?

• Righteye
  • Laatst online: 18-03 08:27

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Klopt volgens mij wel aardig, ikzelf had deze effe snel gemaakt....volgens mij is de gele draad in je tekening alleen 12v ipv. 10 zoals in de legenda :)

Afbeeldingslocatie: http://212.187.23.60/fanbus.jpg

die van jouw is natuurlijk iets duidelijker, maar het idee is hetzelfde.

Is inderdaad een goed idee om die ccfl's zo aan te sluiten.
Die hou ik er in.

Hoe moet je trouwens uitreken wat voor weerstandjes je nodig hebt ?

Weblog van Righteye's gezinnetje - De grote grappige plaatjes website

• ko9
Op woensdag 14 november 2001 21:05 schreef Righteye het volgende:
Klopt volgens mij wel aardig, ikzelf had deze effe snel gemaakt....volgens mij is de gele draad in je tekening alleen 12v ipv. 10 zoals in de legenda :)

[afbeelding]

die van jouw is natuurlijk iets duidelijker, maar het idee is hetzelfde.

Is inderdaad een goed idee om die ccfl's zo aan te sluiten.
Die hou ik er in.

Hoe moet je trouwens uitreken wat voor weerstandjes je nodig hebt ?
Ja tuurlijk moet dat 12 V zijn ja! Foutje moet kunnen toch :)

En voor die weerstandjes moet je gewoon formule R=U/I gebruiken.

Voorbeeld:
Standaard is de stroom begrensd op 20mA. Hij krijgt 5V.
Als je uitgaan dat je LED 2,2V nodig heeft, en je wil de LED op 10mA laten branden,
dit resulteert in de volgende berekening:
2,8/0,01=280
280 Ohm dus.

Verwijderd

daar moet je toch even wat mee experimenteren

want dan kun je de felheid van de led zelf ook een beetje bepalen.

Verwijderd

in ieder geval de led niet aansluiten zonder weerstand want dan branden ze eruit

• Righteye

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Ja, ik ben echt nog een groentje op electro, dus ik schaam me ervoor maar vraag het toch.
En voor die weerstandjes moet je gewoon formule R=U/I gebruiken.
R=???
U=???
i=???
Voorbeeld:
Standaard is de stroom begrensd op 20mA.
Waarom ? Staat dat op je voeding ofzo ?
Hij krijgt 5V.
Als je uitgaan dat je LED 2,2V nodig heeft, en je wil de LED op 10mA laten branden,
2,2 volt snap ik (dat zeiden ze al bij de electrozaak waar ik geinformeerd heb) maar mijn Ledje moet gewoon 'aan' zijn, hoe weet ik dat dat 10mA is ??
dit resulteert in de volgende berekening:
2,8/0,01=280
280 Ohm dus.
Waar haal je die 2,8 vandaan en waar die 0,01, zie ze nergens staan in je verhaaltje...

Forgive me my stupidity :?

Verwijderd

dat 20 mA staat op je voeding achter de 5 V

nou je laat die LED neem ik aan niet alle stroom opnemen dus zegt ie de helft en dat is 10mA

Ohh ja en 2,8V dat is die standaard 5 Volt - die 2,2 V die de led nodig heeft

• ko9
Op woensdag 14 november 2001 21:29 schreef Righteye het volgende:
Ja, ik ben echt nog een groentje op electro, dus ik schaam me ervoor maar vraag het toch.
[..]

R= Weerstand
U= Spanning (volt)
i= Stroomsterkte (Ampere)
[..]

Waarom ? Staat dat op je voeding ofzo ?
Heb ik hier in een ander topic gelezen (zoveel weet ik er ook niet van)
[..]

2,2 volt snap ik (dat zeiden ze al bij de electrozaak waar ik geinformeerd heb) maar mijn Ledje moet gewoon 'aan' zijn, hoe weet ik dat dat 10mA is ??
Dat zou ik je ook niet durven te zeggen, misschien dat iemand anders hier dat weet?
[..]

Waar haal je die 2,8 vandaan en waar die 0,01, zie ze nergens staan in je verhaaltje...

5V staat er over het draadje, en je Led heeft maar 2,2V nodig --> je weerstand moet 5- 2,2V= 2,8V weghalen
En 20mA - 10mA = 10mA en dat is 0,01 A

Forgive me my stupidity :? np
BTW, ik heb de tekening helemaal bovenin dit topic wat veranderd en opnieuw geupped...
Ik heb dus toch nog een paar kleie foutjes ontdekt. Is er iemand die mij zeker kan zeggen dat ie goed is?

• Righteye

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Volgens mij snap ik het...

het ledje trekt 2,2v en ik hou dus op de 5 volt lijn 2,8v over. Met dit weerstandje hou ik die 2,8 dit tegen (typ ik voorzichtig) en omdat ik het lampje niet op volle sterkte wil hebben (maar de helft) = 20:2=10ma heb ik dus een weerstandje van 2,8v/10ma=2,8v/0,01A=280 Ohm nemen.

Dus voor de weerstand voor een ledje van de fan in het allerbovenste schema zou de berekening als volgt worden:
Ledje=2,2volt op de 12 volt lijn, laat hem draaien op 10 Ma.
(12-2,2)/0,01=980 Ohm

Moet je dan nog rekening houden met meer fans/ledjes/ccfl's die je er verder op hebt zitten ?
Wil namelijk in totaal 6 fans en 2 ccfl's aansluiten zoals allerbovenste schema.

Welke electrotechnicus helpt ons verder ?

• Righteye

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Wie oh wie.......helpt deze electro leken aan wat meer info?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:39

breinonline

Are you afraid to be known?

Op woensdag 14 november 2001 22:20 schreef Righteye het volgende:
Volgens mij snap ik het...

het ledje trekt 2,2v en ik hou dus op de 5 volt lijn 2,8v over. Met dit weerstandje hou ik die 2,8 dit tegen (typ ik voorzichtig) en omdat ik het lampje niet op volle sterkte wil hebben (maar de helft) = 20:2=10ma heb ik dus een weerstandje van 2,8v/10ma=2,8v/0,01A=280 Ohm nemen.
Dat klopt idd volgens mij... ik heb het zo ook uitgerekend en mijn bus werkt prima :)

Maar wat volgens mij niet klopt aan je schema: je hebt de CCFL voedingprintplaatjes (of hoe heten die dingen) via een weerstand en LED op 12V staan. Aangezien dat ding via een weerstand gaat, staat er dus minder dan 12V op. Denk dus niet dat dat gaat werken. Als je een LEDje en CCFL met een schakelaar wil bedienen zul je een dubbelpollige schakelaar moeten gebruiken of je kunt 2 draadjes vanaf je schakelaar laten lopen: een direct naar de CCFL en een naar je LED (parallel geschakelt dus) Zit hier op stage en heb niets om het ff voor je te tekenen, maar ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• ko9
Op donderdag 15 november 2001 09:12 schreef breinonline het volgende:

[..]

Dat klopt idd volgens mij... ik heb het zo ook uitgerekend en mijn bus werkt prima :)

Maar wat volgens mij niet klopt aan je schema: je hebt de CCFL voedingprintplaatjes (of hoe heten die dingen) via een weerstand en LED op 12V staan. Aangezien dat ding via een weerstand gaat, staat er dus minder dan 12V op. Denk dus niet dat dat gaat werken. Als je een LEDje en CCFL met een schakelaar wil bedienen zul je een dubbelpollige schakelaar moeten gebruiken of je kunt 2 draadjes vanaf je schakelaar laten lopen: een direct naar de CCFL en een naar je LED (parallel geschakelt dus) Zit hier op stage en heb niets om het ff voor je te tekenen, maar ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is.
hmm, inderdaad daar zeg je wat!
Ik denk dat ik wel snap wat je bedoeld... ff veranderen

edit:
Zo beter?? (zie boven)

• breinonline

breinonline

Ja zo klopt ie volgens mij helemaal *D
Ik kan geen fout meer ontdekken. Suc6 met het maken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Righteye

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Oops......text maar weer wegehaald, had nog njet ververst...

• ko9
Op donderdag 15 november 2001 09:26 schreef breinonline het volgende:
Ja zo klopt ie volgens mij helemaal *D
Ik kan geen fout meer ontdekken. Suc6 met het maken.
YES, kan ik eindelijk echt gaan beginnen. Morgen eerst maar eens inkopen gaan doen en dan lekker het hele weekend modden :) . Maar eerst nog ff een tentamen maken :7

• ko9
hmm, ik ben er toch nog niet helemaal zeker van... :(
Want hoe loopt nu de stroom als ie gewoon op 12 Volt draait?
ken iemand dit nog even uitleggen aan mij?

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 15:20

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Klopt allemaal bijna.
Alleen valt er dus 1.9 volt over een standaard LEDje en moet je een stroom van 15 mA laten lopen wil ie lekker helder branden.

Ff de sommetjes aanpassen dus :)

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• ko9
nou, laat allemaal maar, ik heb besloten om het hele zakie om te gooien en opnieuw te ontwerpen, alleen dit keer met 2 ledjes over de fans heen...
Ik heb deze dus voor een gedeelte uit een ander schema, dus ik neem aan dat het nu wel klopt.

btw. ik gebruik nu dus zo'n dpdt schakelaar met drie standen (als die tenminste bestaan, ik ga zaterdag ff bij de elektroboek kijken)

Voor de geintresseerden: Afbeeldingslocatie: http://www.25mb.nl/ko9/schakelschema%20dual%20led.jpg

• breinonline

breinonline

Het schema is er niet echt overzichtiger op geworden he? >:)
Die dpdt schakelaar is die nou dubbelpollig? In dat geval lijkt het schema wel te kloppen...

• ko9
hehe, jah is een dubbelpolige schakelaar.
En idd het ziet er niet echt makkelijk meer uit. Zolang ik het zelf nog maar snap :P
Pagina: 1