Op donderdag 15 november 2001 11:15 schreef Links234 het volgende:
[..]
Zeg dat maar tegen alle misdaden die vanuit de bijbel zijn begaan.
Nee, theisme is de bron van (bijna) al het kwaad, en de bron van bijna alle oorlogen.
Jaja, dat zou je kunnen denken ja, maar wat dacht je van zaken als
overheersing, rijkdom, geografische positie, beledigingen, meningen & ideeen van mensen daar zijn ook al heel wat oorlogen om gevoerd hoor.
V.b. --> Grieken en Romeinen --> Geloof? Nee macht, geld en rijkdom --> veel belangrijker.
1066 de slag bij hastings om het geloof te doen? Nope. Conquestadores in Amerika en Zuid Amerika, geloof? Nee hoor, niet primair, geld ging het ze om. O ja, tussendoor zijn wel nog wat
kruistochten geweest die
wel om het geloof te doen waren. Dan gaan we verder --> Napoleon --> Geloof? Nee, macht, sterker nog, hij kroonde zichzelf tot keizer terwijl eerst alleen de paus dat kon.
Amerikaanse Burgeroorlog --> Geloof? Nee meningen en idealen. WOI --> Geloof? Nee, wraak, er Aarsthertog Frans Ferdinand was gedood, tijd voor een oorlogje dus.
WOII dan? Geloof verspreiden? Nee, eerder wraak en nazi-ideologie verspreiden. Korea --> Geloof? Nee hoor, Idealen en meningen van mensen. Vietnam dan? Ook niet, ideal van het communisme tegenhouden was veel belangrijker. Afghanistan door de russen? Geen geloof hoor, meer idealen en macht. Golfoorlog --> Geloof? Nee echt niet, eerder macht en idealen nastreven, en de meningen van bepaalde mensen. Dan de Bosnie & omstreken --> Geloof? Nee, macht, hoewel geloof hier wel een
kleine vinger in de pap heeft gehad. Dan nu Aghanistan... Geloof? Nee, ja, voor de taliban ja, maar voor de Amerikanen niet. Wat ik hiermee wil aangeven is dat helemaal niet "bijna alle" conflicten door het geloof ontstaan. Veel belangrijkere motiven zijn dan Keizer A ook wel wat land erbij wou, ff zijn macht wou laten zien (machtsvertoon) of zijn eigen idealen nastreeft (iedereen in een hutje met stenen muren (ik noem maar wat), en [i]
soms[/i] wordt geloof als excuses genoemt, maar je moet kijken naar de [i]
werkelijke [/i] doelstellingen. Tuurlijk zijn er wel oorlogen geweest die geloof als doelstelling hadden. B.v. de Kruistochten, maar er zijn er ook zat geweest die NIET geloof als doelstelling hadden. Bovendien --> Als in de middeleeuwen twee Bisdommen tegen elkaar vochten, had dat niets met geloof te maken, eerder met rijkdom, macht of belediging.
Tot zo ver.
de ondertitel van Codin :
De dag dat de mensheid een AI bouwt die in de lach kan schieten, is de dag dat het geheim achter het menselijk bewustzijn zich ontsluikt. | Religie is de hoofdoorzaak van veel ellende. Codin says: fik alle kerken plat en zet er scholen voor in de plaats!
Fijn dat je er zo over denkt, maar wil je dan ook alle moskeen affikken, da's nog veel nuttiger, want [i]
ik vind [/i] dat de Islam veel meer indoctrinatie toepast dan het christendom in Nederland. (LET OP --> DIT IS MIJN MENING

) Dus om nou te zeggen dat je alle kerken af moet fikken vind ik wel heel kortzichtig van je. Dan blijfen alle moskeen staan en alle tempels enz. en dat mag dan wel?
Tja, als je tegen alle geloof bent, verander het woordje KERK dan in iets anders a.u.b. er zijn mensen die over dit soort dingen struikelen.