Toon posts:

chmod verbiedt root om permissies te wijzigen?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Met behulp van mijn root account kan ik gebruik maken van mijn ntfs partitie die gemount is alleen het probleem is ik heb ook een useraccount waarvan ik veel gebruik maak en wil dat deze user ook de mogelijkheid heeft om de ntfs partitie te lezen, alleen ik kan de mount-pount /mnt/ntfs niet chmodden naar bijv 555 omdat het een read-only filesystem is... Hoe is dit op te lossen? :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
bash-2.05# chmod 555 ntfs
chmod: changing permissions of `ntfs': Read-only file system
bash-2.05# ls -l
total 8
drwxr-xr-x   20 root     root      8192 Jan  1  1970 fat32
dr-x------    1 root     root     12288 Nov  8 23:31 ntfs
bash-2.05#

Alvast bedankt,
Breez

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 14:40

DizzyWeb

Ondertiteld

Uhm, als NTFS echt een read-only filesystem is, voor linux, dan is het simpel: dan kan het niet...

Maarja, kben absoluut geen expert...

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Ik zou het niet veranderen als ik jou was. NTFS wordt alleen read-only aangeboden, omdat write niet erg stabiel werkt, wat data-verlies kan betekenen. Overigens is read-only ook niet 100% stabiel. Er is wel ergens een experimenteel ntfs read-write-execute kernel patch beschikbaar, moet je ff googlen.

/edit: nu ik dit teruglees, merk ik pas dat ik teveel koffie op heb.. :) sorry voor het geblaat.

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

[
code:
1
2
3
4
5
6
7
bash-2.05# chmod 555 ntfs
chmod: changing permissions of `ntfs': Read-only file system
bash-2.05# ls -l
total 8
dr-x------    1 root     root     12288 Nov  8 23:31 ntfs
bash-2.05#
uit de manpage van mount :

mount -o umask=222 -t ntfs /dev/hdxx /mnt/xxx

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt wel leuk en aardig roepen van uit de manpage maar als je dus echt niet zeker weet zet het dan niet zo neer van RTFM...

want umask=222 werkt dus echt niet he!
dan krijg je dit namelijk: dr--r----x

en das totaal niet de bedoeling
en een 2 staat voor r-x rechten

dus waarschijnlijk is er conflict ofzo?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:20

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 14 november 2001 23:38 schreef Breez-r het volgende:
Klinkt wel leuk en aardig roepen van uit de manpage maar als je dus echt niet zeker weet zet het dan niet zo neer van RTFM...

dus waarschijnlijk is er conflict ofzo?
Nee, een 2 staat voor -w- (write dus), maar de permissies op de files is 777 - umask. 777 - 222 = 555 dus, en 555 is read (en execute op dirs in het geval van umask), dwz r-xr-xr-x.

Maar zoals al aangegeven: NTFS write support is zeer experimental, dus je hebt waarschijnlijk niet eens write support voor NTFS in je kernel.

(NTFS write support zit tegenwoordig wel in de stock kernels btw; je hoeft er geen patch meer voor te downen, maar ik weet niet of een eventuele patch een nieuwere versie van de NTFS driver zou kunnen hebben)

• Redlum
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 21:39
NTFS write support in je kernel gooien, niet aan te raden btw ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bij umask=555 krijgen we dit te zien:
code:
1
2
3
4
5
bash-2.05# ls -l
total 8
dr-x---r--    1 root     root     12288 Nov  8 23:31 ntfs
bash-2.05#

Naar mijn weten is umask precies het tegenovergestelde van chmod dus als je r-x wilt heb is het 7 - 5 (rx) = 2 of ben ik achtelijk geworden in 3 jaar tijd? Maar iig ik moet alleen van de NTFS partitie alleen kunnen lezen. Aangezien er een hoop data op staat en belangrijke data wil ik deze partitie niet omzetten naar een fat32, anders was ut probleem snel opgelost. Dus voor mij rest de vraag waarom werken chmod en umask niet met een read-only filesystem? :?

• igmar

igmar

ISO20022

er staat UMASK, niet PERMISSIES.. Lezen man voordat je loopt te mekkeren.

• igmar

igmar

ISO20022

Bij umask=555 krijgen we dit te zien:
Umask is 2, niet 5. Als het goed is zou je dan r-xr-xr-x moeten krijgen. Je kan met mount een user/group opgeven, maar da's ook niet ideaal.

Write support is niet aan te raden, het staat er om bekend dat het bugt er dan er regelmatig FS'en verdwijnen :)

Probeer die umask=222 eens, eventueel in combinatie met user=xxx,group=xxx

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op donderdag 15 november 2001 10:31 schreef igmar het volgende:

[..]

er staat UMASK, niet PERMISSIES.. Lezen man voordat je loopt te mekkeren.
Dat zegt hij zelf ook:
Dus hij geeft aan dat hij weet dat het 7 - 2 = 5 = r-x is.

Jij ook lezen voor je mekkert :o

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Hee hee hee een beetje rustig alsjeblieft... doe je dat thuis ook? :?
;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:20

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 15 november 2001 09:40 schreef Breez-r het volgende:
Dus voor mij rest de vraag waarom werken chmod en umask niet met een read-only filesystem? :?
Nou, omdat het filesystem read-only is... Dat houdt in dat je op het filesystem niks (dus ook geen permissies) kan veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
igmar ik probeer alleen aan te geven mocht je antwoord geven niet meteen naar de man te verwijzen aangezien ik die zelf al 100x onderste boven heb gelezen ;) Het probleem is umask en user en group willen echt totaal niet werken het leid gewoon tot totaal andere rechten dan r-xr-xr-x gewoon uit het wilde weg maakt ie er bijvoorbeeld iedere keer r--r----x van ofzo het ziet er wel leuk uit maar het heeft geen enkele nut, mijn doen van deze topic is om te kunnen achterhalen waarom een ro-filesystem niet zodanig gemount kan worden zodat alle gebruikers gewoon vanaf die filesystem kunnen lezen. Want immers je cdrom speler is ook read-only.... en die kan je wel door alle gebruikers laten lezen
Pagina: 1