Op vrijdag 16 november 2001 19:36 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
[..]
Hoezo? Iedereen neemt alles net iets anders waar, en al die verschillende waarnemingen worden ook allemaal weer verschillend geïnterpreteerd. Al die verschillende interpretaties zijn even waar.
Dat kan niet. Sommige interpretaties corresponderen ongetwijfeld meer met de Werkelijkheid dan anderen. Het lijkt me wel heel toevallig als alle interpretaties net precies evenveel van de waarheid afzitten en dus even waar zijn.
Vergelijk het met de modellen voor licht. Licht kan als golf en als deeltje worden geïnterpreteerd. Totaal verschillende interpretaties die toch beide waar zijn.
Licht
moet als golf
en als deeltje worden ge-interpreteerd. Je kan niet zeggen "Nou, ik interpreteer het lekker als deeltje", want dan kan je veel dingen niet verklaren. Licht heeft een karakter dat omschreven kan worden in een combinatie van golf en deeltje, maar alle natuurkundigen hebben wel dezelfde interpretatie: golf
en deeltje.
Awen (Annwn) is in de Keltische tradities de abstracte energie waaruit de God (Cernunnos) en de Godin (Cerridwen) bestaan. Annwn is alomtegenwoordig, en is ook het bestanddeel waaruit de menselijke geest (en de geesten van alle levende wezens) bestaan. Ook bekend als het Vijfde Element.
Wat zijn de andere vier dan? Toch niet aarde, vuur, lucht en water? Ik dacht dat die these nu toch iig al wel een kleine 200 jaar weerlegd was. Is er overigens ook nog een reden om aan te nemen dat die Annwn alomtegenwoordig is? En hoe kan de menselijke geest uit Annwn bestaan als Annwn alomtegenwoordig is? Dan moet er of overal of nergens menselijke geest zijn, want de verzamling Annwn is translatiesymmetrisch.
In het Pentagram geïnterpreteerd als de vijf elementen staat Annwn bovenaan.
Maar er zijn meer dan 100 elementen, dus die interpretatie is nutteloos.
Nooit van Chi en Reiki gehoord?
Jawel, maar ik heb er nog nooit een goede definitie van gezien.
Gewoon een andere naam voor de Bron, eigenlijk, met een iets andere interpretatie eraan. Annwn wordt namelijk vooral gezien als de Bron waaruit de God en Godin ontstaan zijn, en dus een vrij religieuze overtoon heeft, terwijl Reiki meer abstract is.
Ja ja, maar wat is het nou? De Bron, met een mysterieuze hoofdletter, helpt mij niet veel verder. Kan je Reiki omschrijven met behulp van begrippen die ik wel ken?
Nee. Elk levend wezen heeft een geest, bestaande uit hierboven omschreven levensenergie.
O, waarom denk je dat? Hoe is dat in overeenstemming te brengen met modern neurologisch onderzoek, de opkomst van AI en de evolutietheorie?
De geest van alles en iedereen heeft een verschillende trillingsfrequentie.
De geest is een soort trillend potentiaalveld? Of wat trilt er precies, welke variabele? Hoe snel trilt een standaard geest, en met wat voor uitwijking?
God is overal. Letterlijk overal. Als er ergens iets, is daar ook Annwn. In welke vorm? Als energie. Wat voor energie? Geestesenergie. Wat is Geestesenergie? God. Wat is God? God is alles en niets. Cirkeltje rond.

En dus: argument nutteloos.

En of het getest kan worden? Wel degelijk. Ik voel die energie constant in mij en in alles om mij heen. Jij voelt dat ook - je realiseert je het alleen niet.
En
dat is nou ongeveer het slechtste argument dat er is.

"Jij gelooft wel in god, alleen dat weet je niet." "Jij voelt die energie wel, alleen dat heb je niet door." Je probeert iemand hiermee de mogelijkheid om nog iets tegen je in te brengen volledig te ontnemen, en dat is geen goede discussietacktiek.

Het is namelijk zo alledaags, zo natuurlijk, zoveel een deel van onszelf, dat je het gewoon over het hoofd ziet als je niet weet waar je naar moet zoeken.
De zwaartekracht is ook heel alledaags, maar ik kan 'm met zeer simpele experimenten aantonen. Dus als die Ohm of Annwn (hoe spreek je dat trouwens uit?) erg alledaags is kan je mij vast ook wel een wetenschappelijk experiment aan de hand doen om het aan te tonen.